Частните уроци - процъфтяващ бизнес в Европа

Милиарди евро отиват в „сенчестото образование“
7 юни 2011 14:11, Елка Василева
33
Частните уроци - процъфтяващ бизнес в Европа
Снимка: Reuters

Частните уроци са процъфтяващ бизнес в Европа. Родители във Франция и Германия харчат над 3 милиарда евро на година за допълнително обучение за децата си, сочи нов доклад.

В по-голямата част на Европа тенденцията е еднаква, макар сумите да не са еднакво големи във всички страни,  тъй като родителите заделят все повече и повече средства, за да дадат на децата си допълнителна подготовка към осигуреното от държавата образование, показва докладът на Европейския съюз.

Освен че подчертава големите суми, които се харчат за "сенчесто образование", докладът акцентира върху това, че тенденцията задълбочава неравенствата в Европа, тъй като децата на по-богатите родители получават повече допълнителни уроци и създават разделения, които могат да имат дългосрочни социални последици.

"Сенчестото образование е достигнало такива мащаби, има такива силни последствия за социалното равенство, за икономиката, свързана с образованието, за работата на училищата и за живота на децата и семействата, че този въпрос не бива да бъде подминаван", пише Марк Брей, автор на доклада "Предизвикателството на сенчестото образование", който бе публикуван миналата седмица.

Докладът, който обединява изследвания, извършени в отделни страни през последните четири години, показва, че секторът на сенчестото образование във Франция е на стойност 2,2 милиарда евро през 2007 г. и нараства с около 10 процента на година.

Между 900 милиона и 1,5 милиарда евро се харчат за допълнително образование всяка година в Германия, като повечето от тези суми отиват за помощни уроци в гимназиалния етап. Цената на уроците във Франция и Белгия може да бъде над 30 евро на час.

В Южна Европа, където държавната образователна система изостава от тези на север, има силна тенденция за допълнителни уроци.
 
Родители в Кипър, Гърция, Испания и Португалия харчат доста пари за своите деца, макар ползата да се натрупва за онези, които са от по-богати семейства.

Дори в Скандинавия, която често е на първо място в света по отношение на държавното образование, допълнителните уроци се търсят все повече.

"Частните уроци не са толкова за деца, наистина нуждаещи се от помощ, която не могат да намерят в училище, колкото за да се поддържат конкурентните предимства на вече успешните и привилегированите", каза Ян Трушчински, председател на отдела за образование и култура на Европейската комисия, който разпореди доклада.

Индустрия за милиарди евро

Проучването установи, че повечето частни уроци са цел на богатите и обикновено живеещи в града семейства, а не на работническата класа.

В някои страни частните уроци са често явление за семейства, които вече плащат за частни училища и това задълбочава социално-икономическото разделение.

"Що се отнася до пазарните сили, частните уроци поддържат и задълбочават неравенството", каза Брей в доклада."Семейства с по-висок доход могат да си позволят както повече, така и по-качествени уроци".

Освен социално-икономическите последици докладът подчертава в какъв развиващ се бизнес се е превърнало сенчестото образование.

Във Франция, Белгия, Великобритания, Ирландия и на други места вече има компании, които осигуряват допълнителни уроци по домовете.

"Индустрията с частните уроци е увеличаващ се източник на заетост, както и начин за много учители да имат допълнителни доходи", каза Трушчински. "Това изглежда е една от причините както правителства, така и синдикати да избягват тази тема".

Въпреки милиардите, плащани за частни учители, в много държави този въпрос не е регулиран и уроците често са извън обсега на облагането с данък, сочи проучването.

Частните уроци са смятани за толкова важни, че разходите на кипърските и гръцките родители в това отношение възлиза на 20 процента от бюджета за държавно образование на правителството, сочи докладът.


(БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


33
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
31
0
 
2
 
! Отговори
Д-р Стоянов преди 12 години
Това "сенчесто образование" е естествена част от битието. Хиляди години е било така. Защо се приема като даденост да има равенство в качеството на образованието ?!!! Нима като съм инвестирал усилия, време и средства да завърша първокласен университет трябва да преподавам знанията и способностите си на "народни" цени за всички желаещи ?! Аристотел е преподавал на Александър Велики ! Случайно са се срещнали в парка ли? Или е било без пари ! Я, стига лицемерие, ако обичате ! Защо не ходите на почи
30
1
 
2
 
! Отговори
Аз преди 12 години
Тука, гледам, яко бъка от ултралеви ***. ***, държавата е длъжна да осигурява не равен старт на всички, а равни права! ПРАВА! И тя ги осигурява. Всеки може да ходи на училище, всеки има възможност да учи в университета, ако покаже нужните знания.Равен старт няма и не може да има, защото децата са различно интелигентни, с различен социален произход и от семейства с различни финансови възможности. Другото е комунистическа утопия.
29
0
 
4
 
! Отговори
sevtus преди 12 години
Държавното образование в цяла Европа и Щатите удря дъното и това се отчита от всички. Децата ходят в този кошер - съвременното училище, да прекарат време, а не да усвоят и развият познание. Качествено образование се получава в скъпите частни училища или чрез частните уроци. И това е тенденция, която ще се задълбочава. Не изоставащите деца ходят на частни уроци, а онези родители, които разполагат със средства и искат децата им да натрупат преднина ги пращат на частни уроци.
28
1
 
2
 
! Отговори
psn преди 12 години
Равният старт за всички са държавните училища. Който има желание и възможност, нека се усъвършенства. Истината е, че от частни уроци се възползват най-вече децата, които не успяват да усвоят в пълна степен материала в училище. Няма как 25 деца в клас в еднаква степен да разберът обясненията на учителя. А системата е такава, че дори определените часове за консултация с учителите в рамките на училището, са крайно недостатъчни.
27
0
 
6
 
! Отговори
паТриоТ преди 12 години
прайте си сметката до какво ниво ни води американския начин на живот ... *** недоносени !!!!!!!!!!
26
0
 
4
 
! Отговори
sevtus преди 12 години
И нещо друго понеже виждам, че атакувате социалистическите идеи. Имам чувството, че за Вас завовеванията на съвременността са се случили от само себе си като, че са някаква даденост. Само ще кажа, че хуманизирането на капитастическата система се случи именно благодарение на радикализма на левите учения анархизъм, комунизъм, социализъм. Страхът от тях накара буржоазията да развърже кесията. Може да направите справка, за да видите какво е състоянието хората на наемния труд през първата половина на 19 век, после през 20 век и как нещата се променят драстично в Зап. Европа след Втората световна война, когато цялата система се преустройва радикално именно тогава се случва това, което се нарича благосъстояние на средната класа. И всичко това именно под натиска на левите.
25
0
 
5
 
! Отговори
sevtus преди 12 години
Казваш, че който иска ще учи, който не цени няма да учи. Но забравяш нещо много важно! Преди човек да стигне до момента, в който съзнателно да разбира силата на познанието, той е все още дете. Не може да очакваш от 9-годишно дете само да стигне до извода за важността на образованието. И тук е ролята на средата семейство, квартал, общество. Да се родиш в среда, в която властва отчаянието, бедността, мизерията, да няма кой да те заведе на театър или да ти подари книга зо рожден ден...хайде кажете ми каква е вероятността такъв човек да има особено голям шанс да развие потенциала, който природата е дзаложила в него. Успешните хора, родени и израснали в такива условия ще са в границите на пренебрижимия минимум едвда ли ще надхвърлят 1-2%.
24
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Петкова, животът е много повече от партия бридж, защото залогът е много по-голям самият човешки живот. Едно хуманно общество не може да си позволи лукса да разчита на случайното раздаване на картите, а ще намери механизъм, чрез който да планира достатъчно добре условията, в които всички да имат равен старт в живота. Питаш как ще се постигне аз ти каздвам, че това е предизвикателството, което стои пред човечеството! Ако преди векове, предизвикателството пред човек е било да се излезе от природната зависимост и да изгради алтернативна среда и сега става ясно, че това е възможно, то в бъдеще, предизвикателството пред хората ще бъде да намерят начин да разпредели ресурсите по един справедлив и достоен за хората начин. А ако наистина държите да правите аналогии с игри, мога да Ви препоръчам истинския спорт в него хората са поставени в равни начални условия. Да сте виждали на състезание по 100 метра гладко бягане някой от бегачите да е поставен на 20 метра пред останалите на старта? Всички са поставени на една линия и едва след първия изстрел състезателите се разделят според възможностите си! Ха, сега си представете как някой от състезателите е поставен пред останалите и след края на състезанието същият размаха назидателно пръст с думите, че са имали своя шанс, но са го пропилели! Обществното на бъдещето е това, което ще направи възможно всички да имат равен старт.
23
0
 
4
 
! Отговори
келеша преди 12 години
и кво като осигурява образование.. сигурно си поредния промит мозък, който си въобразява колко били равни всички пред това да се реализират! Толкова ли не виждате кво става?!
22
0
 
3
 
! Отговори
келеша преди 12 години
ДО ПЕТКОВА,СВЕТОВНАТА КАПИТАЛИСТИЧЕСКА *** В МОМЕНТА СЪЩО СЕ РАЗПАДА! ТЯ СЪЩО НЕ ПОЧИВА НА НИЩО РЕАЛНО!
21
2
 
3
 
! Отговори
Петкова преди 12 години
"Само, когато хората са поставени поне в приблизително равни икономически условия, може да се очаква, че всеки ще реализира своя пълен капацитет от възможности."И как да поставим хората в приблизително равни икономически условия? Като накажем с тежко данъчно облагане по-работливия и спестовния? Като забраним на богатите да оставят капитал на децата си? Като забраним частните уроци? Как? Богатството не е само в пари, но в интелектуален и духовен капитал, които държавата няма как да разпредели.
20
0
 
3
 
! Отговори
Петкова преди 12 години
До Севтус:Освен това, и сега държавата осигурява образование за всички. Който иска да учи - намира начин, който не иска - намира оправдание. А който не цени ученето - ако ще да му дават 1000 лв. помощи, за да учи, той пак ще ходи до училище само да се разписва, за да си взема помощите. Насила можеш да вземеш, това сме го видели, но насила не можеш да дадеш.
19
1
 
6
 
! Отговори
Петкова преди 12 години
Защото има голяма разлика между социално равенство и равенство пред закона. Правилата трябва да са еднакви за всички, от там нататък всеки трябва да прави това, което иска, може и за което има възможности. Животът прилича малко на игра на бридж - в крайна сметка е важно как си изиграл картите, които получаваш в началото, а не само какви карти получаваш. Когато някой започне да ни изравнява социално, всички ставаме еднакво бедни, а не еднакво богати.
18
1
 
5
 
! Отговори
хахахаха преди 12 години
образованието е злато но не в българия
17
1
 
9
 
! Отговори
Галфон преди 12 години
най-възвръщаемата инвестиция е оразованието. Който иска и има възможност инвестира чрез уроци, който не иска намира друг начин. Разни хора , разни идеали.
16
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Светулка,извинявай,не знам на колко години си,но скоро влизала ли си в училище?Да си учител е МНОГО ангажираща професия!!!Аз работя в детска ясла с деца до 3г.,които наистина са все още ангелчета,но си представям колко енергия,воля,упоритост и любов към тази наистина благородна професия трябват при работата с по-големи деца!И слава богу много учители имат тези качества!
15
3
 
5
 
! Отговори
svetulka преди 12 години
Благодарни за това, 4е упражняват една благородна професия, не много ангажираща! Работата с деца е благодат! Ако учителите са достатачно добри в работата си винаги ще намерят правилният път към децата, а не само да чуваме колко са лоши и невъзпитани, всъщност един интелигентен и осъзнат човек никога не би си позволил такива квалификации!
14
0
 
5
 
! Отговори
sevtus преди 12 години
светулка, за какво точно трябва да са благодарни учителите?
13
2
 
5
 
! Отговори
sevtus преди 12 години
Петкова, точно Моцарт поизхожда от семейство, в което музиката е основно занимание и е можело да си позволи лукса в епоха, когато 90% от хората са ръба на икономическия минимум да твори и да създава изкуство. Права сте, че понякога хората през различни епохи са подпомагали някой и друг талант във вървежа му нагоре. Но що за справедлива система е тази, при която трябва да се разчита на случайният жест на благотворителност, за да имаме в крайна сметка голям творец или поне успял човек. Истински справедливата система е тази, която създава равни социални условия, равен старт за всички само, когато хората са поставени поне в приблизително равни икономически условия, може да се очаква, че всеки ще реализира своя пълен капацитет от възможности. Не може да се очаква, че роденият в гетото има същите шансове, като онзи, който расте със сребърна лъжичка в уста и се ползва от всички възможности на скъпото образование, контакти и инструменти, които неговата среда му дава.Разбира се, има и случаи на хора, които тръгват от нищото и успяват, но това са хора с неизмеримо и почти нечовешки развита воля. Те не попадат в ОБЩИЯ случай. Самото общество има нужда от това да създаде нормални условия за всички, защото само така може, използвайки пълния им потенциал, да продължи своето развитие.И нещо друго. Защо след като отричате социалното равенство, вие смятате, че е нужно да има равенство пред закона. Ами по същата логика, може да се твърди, че след като двама души са израснали при коренно различни социални и икономически обстоятелства-неравностоен достъп до образователни институции и различно възпитание и ценности енесправедливо да бъдат съдени и третирани по еднакъв начин за съответното престъпление. Нали в крайна сметка човек е продукт на семейството, средата и условията, в които се е изграждал.
12
4
 
5
 
! Отговори
svetulka преди 12 години
Кажи му учител и повече не го обиждай!Много алчно племе, много са неблагодарни и прости!Имат огромно самочувствие, но няма защо, не си вършат работата в училище и изнудват и обират бедните родители!Всичко правят за пари!