Два самолета едва не се сблъскали след грешка на ръководителя на полети

Инцидентът се случва в Париж на 20 юли миналата година
21 юли 2021 18:35, Нели Христова
25
Два самолета едва не се сблъскали след грешка на ръководителя на полети
Снимка: БГНЕС

Грешка на един от ръководителите на полети едва не е завършила с голяма трагедия. Самолет на United Airlines е щял да бъде блъснат от Airbus на easyJet, секунди преди да прекрати кацането си в Париж, разкрива официален доклад.

Потенциално бедствие е било предотвратено едва когато пилотите на easyJet Airbus A320 са видели United Boeing 787 да се спуска към пистата им. Машината е била на около 90 метра, а самолетът на нискобюджетната компания тъкмо се отправял към същата писта, за да излети, според Бюрото за проучване и анализ (BEA), клонът за разследване на въздушни произшествия.

Инцидентът на 20 юли миналата година започва, когато контролерът от кулата съобщава на United Flight 57, който превозва 73 души от Нюарк, Ню Джърси, че може да кацне на писта 09 на летище Шарл де Гол. Самолетът вече е бил ниско при подхода към успоредната на изток писта 09 вляво, но пилотите предполагат, че им е било наредено да "отстъпят" отдясно.

Вторият пилот, който е родом от Обединеното кралство, отговоря с молба за потвърждение с английски израз, който не е приет от контролера. "Разбрано свободно е за кацане на 09 вдясно, отстрани на 9 вдясно", казва пилотът. Това беше искане за потвърждение, но администраторът не реагира. Пилотът на Boeing-а изкбючва автопилота и насочва самолета ръчно към паралелния подход. Маневрата, наречена "правене на щик" на френски, понякога се използва на оживени летища.

Контролерът, без да знае, че е направил грешка, изпраща самолета на easyJet към същата писта за излитане. Пилотите виждат Boeing-а, но предполагат, че той все още се стреми към паралелната писта на 250 ярда, където се провеждат повечето кацания. Едва когато вече са на пистата, осъзннават опасността. Boeing-ът е на по-малко от една миля, спускайки се на 300 фута към тях, летейки с около 160 мили в час.

Копилотът на полета easyJet казва по радиото: "Трафик, кацнете на 09 вдясн"“ и казва на Boeing-а: "Обиколи 09 вдясно! Заобиколи!"

Големият самолет, на който е пълен само на една четвърт от целия си капацитет заради пандемията, увеличава мощността, за да прекрати кацането. Неговите пилоти току-що също са забелязали самолета easyJet Airbus. Boeing-ът е на 80 фута от земята, само на 250 метра от края на пистата, преди да започне отново да се изкачва.

Администраторът е казал на разследващите, че "е направила грешката, защото е била фокусирана върху ПИК 09 точно с Boeing 787 на Air France, който току-що е кацнал там", се казва в доклада. "Тя обясни, че контрольорите редовно правят подобни приплъзвания на езика".

Администраторът обвини липсата на скорошна практика заради забавянето на въздушния транспорт при коронавирусната криза.

Докладът също така обвинява пилотите от Обединеното кралство, че не използват по-ясен език. Те е трябвало да поискат от администратора да "потвърди" инструкцията си. Те отбелязаха обаче, че не съществува международен стандарт за фразата и че "разбирам" се използва често от американските пилоти.

Нефренски пилоти от години се оплакват от потенциалните опасности, причинени от използването на френски и английски на летищата в Париж. Френските самолети използват френски, оставяйки повечето други пилоти на тъмно относно това какви инструкции им се дават. Повечето други страни изискват само английският да се използва на големите летища. Веднъж пилотите на Air France заплашиха да стачкуват, когато от тях се изискваше да комуникират само на английски.

Точно преди да премине на английски, за да даде грешна инструкция, контролерът беше използвал френски, за да позволи на Boeing на Air France да кацне на дясната писта.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
0
 
! Отговори
Ако баба ти... преди 2 години
Има подобен случай с объркване на полосата от екипаж на ИЛ 14 . Преди 60-тина години За малко да кацне нощем на Ботевградско шосе.Добре .че инструктотът е бил по-як в ръцете от обучаемия .
20
0
 
0
 
! Отговори
Ако баба ти... преди 2 години
До АсанНа кола е 100 пъти е по-рисково за фатален случай. На 100 загинали в автокатастрофи ,се случва 1 загинал в авиокатастрофа.Ако пътуват 1000 000 със самолет и 1000 000 с автомобил загиналите са 1 към 100
19
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Самолетите са само за ваксинирани пилоти и пътници. През всеки 6 месеца ваксинации. И така ще е докато свят светува ! И това е само малка част от новия световен ред. А ако забраните на децата си трансджендър обучение в детските градини, живота ще ви стъжни. Щото има голямо търсене на трансджендър деца. А както знаем дървото се огъва докато е младо.
18
0
 
5
 
! Отговори
Никой преди 2 години
Разследването на случая е приключило вчера, така че новината е прясна. Друг е въпроса, че журналистите могат да се консултират с професионалисти, преди да пишат глупости. Вместо да рзреши кацане на 9 лява, авиодиспечерът казал 9 дясна. Там са 4 успоредни полоси. В Щатите такава смяна не е необичайна, затова пилотът не е питал за потвърждение. Ако беше европеец, щеше поне да пита. После са видели другия самолет и са минали на втори кръг. Опасно, но се случва. Разминали са се с уплах, слава богу.
17
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Много шум за нищо. Такива грешки стават редовно. За това винаги се оглежда за приземяващи се самолети преди runway line-up.Преди няколко години когато бях в Барселона един руски пилот така спаси от потенциална катастрофа като изпълни "emergency aborted landing" като прелетя на метри над испански самолет на който му бяха разрешили да пресече пистата, без да се огледа.За това си има пилоти в самолетите и затова ни учат да внимаваме.
16
5
 
4
 
! Отговори
Handel преди 2 години
Но в общи линии е ясно. Неграмотни фанцета, но пък връзкари ги назначават за диспечери, тъй като е "елитна" и много добре платена професия. Естесвено на английски знаят само "мерси" да кажат (шегичка) въпреки че по цял свят диспечери и пилоти задължително общуват на английски. А те направили стачака защото трябвало да научт 100 англисйки думи. Въпресът се рашава елементарно - докато францетата не започнат да говорят човешки френски самолети не се приемат и готово.
15
0
 
3
 
! Отговори
Handel преди 2 години
До Анонимен 15Ами "преводачката" е ***. Въпрели че може би понякога по погрешка *** някой път не прави грешка. Но едва ли. Грамотните хора не итиват в агенция ПИК.
14
0
 
6
 
! Отговори
Идеалист преди 2 години
Колкото по-малко се лети толкова по-чести ще са грешките. На само военните пилоти и ръководителите им губят тренинг, когато не летят.
13
2
 
20
 
! Отговори
Пепи - програмиста преди 2 години
Нищо не разбрах - контролери мили футове ...близки разстояния - 90 метра.Ама самолета маа *** с 110 в секунда.Отделно аз ти той тя - някой думи при смяна на езика си сменят пола . Тя - той то .А бре ....ниво а1 - начинаещ.
12
0
 
14
 
! Отговори
3467итйк преди 2 години
Авторът да беше понаучил малко английски,че така с преводача е "една гаща плява'.
11
0
 
6
 
! Отговори
sherlock преди 2 години
изкбючва(??!!!) автопилота
10
1
 
3
 
! Отговори
Принцип преди 2 години
Този е трябвало да бъде уволнен и да му бъде забранено да работи в индустрията. Да върви да продава картофи на пазара, там няма да застрашава човешки животи.
9
5
 
8
 
! Отговори
1 рубла = 1 стотинка преди 2 години
Интернет е едно благо но си има и лошите страни. Всеки единМалоумник, чел-недочел, учил-недоучил може да си напише мнението и да ни укорява колко сме прости а той или тя умния. КатоМалоумника от коментар #6 например. Вземи се ограмоти - международно приетата мярка за височина в гражданското въздухоплаване е фут. Чети преди да пишешПодлого!
8
0
 
2
 
! Отговори
бг смешки 2 преди 2 години
щяло е д а стане мазало .....
7
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Инцидента е от Юли миналата година?!?!?!?
6
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Футове-мили?!?!?! ...........алоУУУУ, да не сме UK вееее????...............Имате ли идея че под 1% от бай Гнюювците знаят тези мерки.?!?!?!................отделно, тези специфични термини около рълиране - кацане не говорят НИЩо на 100% от аудиторията!!!както и на автора на материала.
5
1
 
5
 
! Отговори
Асан преди 2 години
Нема да са кача на самолет
4
4
 
4
 
! Отговори
от 2009г. преди 2 години
По случия Рашков привиква Борисов на разпит и да отговаре в новия прлама. нт.
3
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не е като да не са се случвали такива катастрофи в миналото. Особено опасно е при мъгла с ниска видимост, защото когато пилотите видят другия излитащ или кацащ самолет вече е твърде късно
2
1
 
23
 
! Отговори
АМА преди 2 години
то голяма НОВИНА поднесена ни с ЕДНА ГОДИНА ЗАКЪСНЕНИЕ! БРАВО!