Европа бере първите горчиви плодове от вкопчването в електромобилите

Прибърза със залагане на електрификацията
27 апр 2024 21:00, Анисия Иванова
171
Европа бере първите горчиви плодове от вкопчването в електромобилите
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

ЕС прибърза със залагане изцяло на електрификацията и електромобилите като единствения вариант за бъдещето на автомобилните паркове. Електромобилите имат добри качества, но залагането само на един енергиен източник не е добра идея. Сега Европа бере първите горчиви плодове от това решение, като те няма да са единствените. Целта е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, това коментира Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването "Светът е бизнес" с водещ Ивайло Лаков.

На автоизложения в Китай се вижда пълната доминация на електромобилите в страната. Китай има повече контрол на наличието и залежите на литий, отколкото страните от ОПЕК разполагат върху петрола, каза Желев. Той допълни, че страната освен контрол върху лития, разполага и с усъвършенстваната технология при електромобилите, което прави крайният продукт опасно конкурентен.

Гостът обясни, че складовете на производителите на електромобили са пълни, тъй като продажбите се забавиха по света. Той допълни, че е било грешка от страна на Европа да се фокусира догматично само върху електромобилите и тяхното приемане, а сега ЕС се сблъсква с последствията на това решение. След като първите приемници на електромобилите се изчерпаха от пазара, тъй като вече притежават електрическо превозно средство, липсват достатъчно купувачи, които да поддържат пазара.

Взетите решения на управленско ниво в автомобилната индустрия дават отражения със закъснение, като чак сега се виждат проблемите от агресивното налагане на елекртомобилите. Гостът смята, че възобновяване на нормалното състояние на сектора е много трудно и то ще дойде със закъснение, ако се вземат решения сега. Тепърва ще станем свидетели на преките отражения на субсидиите, които бяха предложени от редица Западни държави за покупката на електромобил. Той допълни, че те накараха хората да се интересуват само от субсидията, а не от качеството на закупения продукт.

Гостът смята, че Tesla не разполага с впечатляваща технология на моделите си и е скептичен по отношение на изпълняването на обещаният от Илон Мъск електромобил за $25 000. Желев обясни, че Toyota е предприела правилния подход, като е били по-умерена и е заложила на хибридите.

„Резултатите са факт - те (Toyota) са най-мощната автомобилна компания в света, без значение от пазарната им капитализация. Вероятно ще останат, защото тази нагласа очевидно, след като 30 г. те инвестират последователно и плащайки много висока тактическа цена за развитието на тази технология, сега просто им предстои да берат плодовете, за това че си дават сметка, че не може да заменим целта със средството. Целта, ако все още смятаме, че има такава цел, е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние тук си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, които са и по-малко рискови от пазарна и икономическа гледан точка.“

В България имаше идеи за субсидия за електромобилите, но тя не се въведе, като това може да се е оказало ползотворно за страната, тъй като сега може да се види какво ще предложи изчистеният пазар. Гостът каза, че ако разгледаме данните за регистрациите на автомобили у нас през първото тримесечие на тази година се отбелязва двуцифрен процентен ръст спрямо миналата година, като може да кажем, че сме подобрили резултатите от 2019 г. Делът на електромобилите сред продажбата на нови автомобили е паднал на почти наполовина, което отразява цялостните европейски тенденции.

От друга страна делът на хибридите се увеличава, а бензиновите автомобили остават доминиращи на пазара. Гостът обясни, че съвременните автомобили с двигатели с вътрешно горене не са толкова мръсни, колкото често се представят. На повърхността данните изглеждат добри, но геополитическият и макроикономическият климат около страната ни е фактор, който влияе сериозно на автомобилната индустрия.

Автомобилният парк в България остава най-старият в ЕС, като средната възраст е някъде около 20 г., но точни данни за възрастта липсват, тъй като не се измерва по начин, който да е съпоставим с другите страни от ЕС. Българинът употребява колата си по-дълго време, което изкривява търсенето и предлагането на първичния и вторичния пазар. Гостът очаква цените на вторичния пазара да продължат да се повишават, но въпросът е с какъв темп, тъй като факторите, влияещи над сектора са трудни за предсказване.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


171
Още от Русия
Излезе ли Европа от газовата криза? Търговците вече се тревожат за следващата зима
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
79
6
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Карам Тойота с мощност на двигателя 1,2 с газова уредба. Градското във Варна ми излиза по-евтино от автобус или тролейбус с 2лв забилетче в една посока! Туй-то!!!
78
0
 
4
 
! Отговори
Компанийката преди 3 седмици
Протестира докато не влезе да краде и се саморазаправя на личностна основа с неудобните които не желаят да са вьвлечени в груповия партиен с екс и грабеж
77
0
 
30
 
! Отговори
Британски учЕн преди 3 седмици
Аз се радвам че пазара се срина и то благодарение на алчността на автопроизводителите. Бързаха да изкарат на пазара електрички, наливаха луди пари в разработки и накрая направиха ел.колите неоправдано скъпи за да си избият инвестициите, хак да им е с пълните складове и бездействащите поточни линии. Електромобилите реално би трябвало да струват наполовина на един дизелак защото конструкционно са много по-прости.
76
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Тесла за $25к? Хаха, колкото соларните му покриви са по $15к, колкото Модел 3 е $35к, както стана с догикойна. Само глу пак би повярвал на Мъск.
75
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До Баба Гошкамного си права бабчеТъмни облаци над Tesla: от паднали продажби, през намалена наполовина печалба, до заплатата на МъскКомпанията страда от спадащо търсене, конкуренция от по-евтин китайски внос и от срив в цената на акциите й с 43%
74
4
 
9
 
! Отговори
Баронеса Урси преди 3 седмици
ДоЖивотният Лидер на ЕСССР! вече и Строят Мавзолей!!
73
19
 
6
 
! Отговори
Въпрос преди 3 седмици
На този експерт откъде са му данните? Защото според Европейската Автомобилна Асоциация (АСЕА) през 2023 година продажбите на електричките са се увеличили с 37%, като са изместили дизелите по пазарен дял.
72
8
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Тоя не е наясно какво се случва. Целта е да пуснат максимално бързо автономни автомобили, а те може да са само електрически. С тях ще наложат тотален контрол върху придвижването на популацията. Почти никой няма да притежава собствен автомобил, такъв ще може да се наема, но ще ви бъде позволено да ходите само там къде властта/социалния ви кредит позволят. Вземете се ограмотете, че вкарат ли ви там, където ви водят, излизане няма. Ще бъдете нищо повече от роби.
71
2
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Дреме ми за електричките, карам си Орела 115 кобили, харчи под 5 на 100 извън градо при 120 км/ч. Даже и газ няма да му слагам като селските пръчки. Който иска да кара на батерии. То като вибратора на съседката, тъкмо почне да вика от кеф и батериите земат, че паднат в сюблимния момент.
70
6
 
7
 
! Отговори
Alex преди 3 седмици
Разбрахме за Тойотата, успокой се.
69
2
 
6
 
! Отговори
Alex преди 3 седмици
Батерий. Тъпсиходиси :)
68
3
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
На електрокар не се качвам от двг по добро нее измислено. В Одрин бензина е 10 лири за литър за турците е скъп но за нас е 60 ст за литър. Лирада се обменя за 6 ст.
67
4
 
39
 
! Отговори
Христо преди 3 седмици
Видиш ли лятото,кола с отворени прозорци в жегата а зимата шофьор и пътници със зимните якета- значи електрическа е .
66
6
 
34
 
! Отговори
... преди 3 седмици
електрическите коли все още са далеч от онова което трябва да са! поради простата причина батерий! там им е слабото място! когато се измисли вариант на директно прехвърляне на енергията от източника на ел енергия директно към двигателя е тогава нещата ще станат добре! На този етап дори замърсяването при производството на ел коли е доста по-голямо от това на колите с двигатели с вътрешно горене!
65
9
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
България бере вече 30 години горчивите плодове от вкопчването си в комунисти. Но на кой ли му дреме всешност.
64
5
 
19
 
! Отговори
Баба Гошка преди 3 седмици
Да ви обясня какво значи опасно конкурентни: означава, че никой информиран потребител няма да купи надценените и старомодни базови модели на немчугите, франчугиге, камоли на жаббарите, а ще купи китайски автомобил евтинджос и с 5 год. Гаранция. Фиатите базов хибрид с 1 (един) км автономия на батерията! Маркетингова подигравка с купувача. Китайците продават модели с пълно екипиране и добър пробег. Въпрос на лош вкус и глуппостт ще е да купиш немска чуплива и прескъпа каруца. Свърши им модата
63
12
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Света върви напред, другаря Желев на CRT или на LCD монитор чете интернет? Няма как някой да спре развитието на технологиите. Само в банановите държави като България няма съвременно производство. Защото партизаните все още не са пукнали, но и те ще си ходят.
62
11
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Разбирам да седна са споря с приятел коя нова кола до 150-200к ще си вземем и дали бих вложил в електрическа или не. Ама байо с таван някакво 10-годишно немско возило осма употреба да дава акъл е смешно.
61
1
 
16
 
! Отговори
Марица Изток 2 преди 3 седмици
Урсула така каза.
60
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Имах електричка , продадох я .Сега карам Тойота .