Спад на пазара на коли втора ръка у нас за пръв път от дълги години

Хората в Европа задържат цикъла на смяна на превозното си средство
5 фев 2023 14:20, Елка Василева
96

Оскъпяването на новите автомобили доведе до отлив на много хора от първичния, новия автомобилен пазар и започна да създава един синдром на задържане на настоящите автомобили, на отказ от потребление, докато хората не се ориентират в настоящата пазарна ситуация. Това каза Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването "Клуб Investor" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.

"Удължавайки този цикъл на потребление, освен че автомобилният парк застарява, намалява и вторичният пазар. Съответно намалява онази част от него, която влиза и в България и там също се забелязва една много сериозна диспропорция между търсене и предлагане. Това личи по данните от вторичния български пазар за миналата година, който за разлика от новия е в спад за пръв път исторически от много години насам", каза Желев.

Освен това самото предлагане на употребявани автомобили очевидно намаля, което, разбира се, вдига цената, добави той.

Електромобилите са достигнали над 12% пазарен дял вече при новите коли в Европа, а в Германия и в други държави има строги правила за влизане на дизелови и по-стари автомобили в центровете на градовете. И е логично тези дизелови автомобили да идват насам.

Логично е и те го правят, но хората задържат цикъла на смяна на превозното си средство, защото имат нужда да свикнат с шока на промяната на цените и второ, защото в момента има и още едно явление, което задържа цикъла на потреблението и което всички производители наблюдават. То е комбинацията между инфлация и повишаване на цената на финансовия ресурс, коментира гостът.

Събеседникът цитира изказване на главния изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес, който казва, че има два начина да се гледа на света за решаване на проблемите с въглеродния двуокис - прагматичен и догматичен възглед. "Прагматичният възглед се опитва да намали нивата на въглеродния двуокис възможно най-широко и ефективно чрез интелигентна комбинация от задвижващи технологии. Догматичният възглед вярва, че тази цел може да бъде постигната само от батерийни електрически превозни средства".

Тук не говорим за лагери на привърженици или противници на електрическата мобилност. Цялата разлика е в дозата и в съотношението, подчерта Калоян Желев. "Този догматизъм, който представя бъдещето на автомобилната индустрия, обвързано само с един източник на енергия и само с една технология, е крайност, която все повече автомобилни производители осъзнават като икономически необоснована. Като нямаща обосновка на терен по отношение на суровините и изобщо на целия индустриален капацитет по веригата на добавената стойност - от суровините и добива им до крайното рециклиране на продукта след края на ефективния му живот".

"Автомобилът рискува да загуби традиционното си място на продукт за масова употреба и обект на индивидуалния транспорт", каза Желев.

Все още сме в сравнително ранен етап на осъзнаването на всичко обществено-икономически последствия от "зеления" натиск, каза още автомобилният експерт. "Да, в Европа, в ситуация на пазарен спад през миналата година, електромобилите отбелязаха доста убедителен ръст. Но автомобилният пазар в Европа, а и в целия свят е тежко регулиран", посочи той.

"Електромобилите не се борят с конвенционалните технологии по пазарен път. Те са много тежко и категорично насърчавани по пряк и косвен път. Това е основната причина за техния пазарен ръст. Отговорът на автомобилните производители е, че индустрията произвежда не автомобилите, които иска, а които Европейската комисия каже. Те произвеждат това, което пише в регулацията. А от това следва и ръстът на електромобилите, което има ясно изразени географски различия", каза експертът.

В последните години автомобилите, вместо да се опростят и да поевтинеят, ставайки по-ресурсоефективни във всяко едно измерение, станаха по-големи, по-тежки и по-сложни, изтъкна Желев . "Това, което мнозина отбелязват за електромобилите - тяхната механична простота - е компенсирано многократно със свръхсложния им софтуеър и системите им за управление. Балансът в крайна сметка е труден за преценка".

"Производителите са внимателни по отношение на роботизирането на електромобилите, защото рискуват, превръщайки я в кръстоска между мобилен телефон и перална (бяла техника), да отблъснат хората, които купуват колата заради карането, заради удоволствието от карането".

За много от хората е важно не просто пътуването, а взаимоотношението между човек и машина, а не машината постоянно да се намесва в твоята работа и да ти казва как по-добре се върши всичко, каза гостът. "Това ме дразни в много отношения, но в същото време "свалям шапка" за развитието на тази технология, защото много от аспектите ѝ са просто възхитителни".

"Но това насилствено налагане на доминацията на машината във взаимодействието между човека и машината започва да излиза отвъд едни граници, които ми е много интересно до къде ще стигнат, защото, каквото и да говорим днес какви са перспективите, нека не забравяме, че нищо не е станало, докато не стане", каза Желев.

Какви са новините около историческото споразумение между Renault и Nissan и какво следва? Глобалните автомобилни компании с глобален индустриален отпечатък ще бъдат ли подчинени изцяло на европейската политика за зануляване на въглеродните имисии или ще развиват всички технологии? Ще спрат ли да развиват двигателите с вътрешно горене?

Вижте целия коментар във видеото.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


96
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
0
 
7
 
! Отговори
виновни са медиите преди 1 година
е ние защо купихме по 5 таралясника сега ми седят пред блока нали обещахте цените да скачат само нагоре?
36
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Златен ще им излезне този изкуствен деифицит, а когато навлязат китайците тогава тези върховни наглеци които искат вече за Рено Меган Б сегмент 100к лева понеже било на ток ще са първите фалирали.
35
7
 
6
 
! Отговори
тест драйв преди 1 година
Новый китаец Li 9 уничтожил Mercedes-Benz GLS
34
1
 
27
 
! Отговори
aa1820 преди 1 година
Този добре го каза - в Европа се произвеждат коли, които Европейската комисия реши.Навсякъде по света японските коли доминират и са без конкуреция при равни други условия.
33
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Мочт голф 3 дизел е ЕКО1 от 8 години го карам не съв видял да пропуши ,за разлика от много по нови коли по пътищата. И кой замърсява повече в крайна сметка
32
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ами купувайте нови коли!
31
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Евро 1 беше НАЛОЖИТЕЛНО, защото катализаторчето наистина направи градовете, далеч по-малко миризливи. Евро 2 беше някак си логично. Ама 3 беше с ... трябва ми какво, за даизбегне какво? И вече от Евро 4 нагоре ни РАЗПОРИХА! Мъчиха се 15 години, да налагаат дизелите, сега с емъчат 15 години, да ги направят непривлектелни.
30
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 28 - Забравяш обаче, това което хората приказваха още 2005-а, каот стана ясно, че ще сме в ЕС - "Немската икономика ще ни пороби". Те хубу продават, ама като Фондерлейнън каже, "йок на китйаските коли" и сме до ам. Ще има само yeeez mastaaa! Good mastaaa! We listen to you , masstaaa!
29
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Напук на Грета слагам двойно повече масло на Трабанта
28
0
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 26 - Мерцедес имаха някаква платфомра с 90 микропроцесора в нея. Един познат има чисто нов пасат, дето му "изгоря" чистачката и искаха 1300 евро за нова, защото имала ЧИП В НЕЯ! Специален чип! Да пправи напред-назад! И стурва 2500 лева! Не мотора е проблем, ЧИПЪТ е проблем.
27
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Китайците отдавна задминаха Германия в автомобилостроенето.
26
10
 
19
 
! Отговори
ГЕРБ Пловдив преди 1 година
ГЕРБ се разпада! Бягайте докато е време! Има само няколко месеца до изборите!!!!
25
0
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Скоро нова кола трудно ще се купува. Цените скочиха неимовермо - БМВ 3 базов модел с най-слабия мотор като Дачиа - 50 хиляди евро! А някога това беше кола почти на цена на Голф. Да не говорим, че вече нямат варианти с различни комплектации, нямат нито чипове, нито кожа, нито пластмасови материали, нито алуминий - всичко е shortage. Концетнрирали са се в електричките, защото народа на запад още вярва в зелени сделки и купуват електрички.
24
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 21/22 - Пич. Спри да спамиш, моля те. Това е петия път вече.
23
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Новите коли са големи ивръщания 1,6 кубика190 коня колко км и давате аз 250 хил те на толкова, идат и не понадлежат на ремонт хвърляш двигател
22
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 18 - И като наложат 100% акциз, като зареждаш отвкъщи, демек по 45-50 стотинки на киловат и по лев, лев и нещо на зарядната станция, ще новот изхвърляне в сайта, няма да е "аз съм ИТ", амаи ще е "понягоа пътувма с линчия си автомобил".
21
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Липсата на почти религиозен ентусиазъм у Акио Тойода по повод електромобилите доведе до очаквани резултати. Бяха създадени няколко петиции, чиято цел беше Toyota да заложи ол-ин на електрическите превозни средства. Една от тях събра 110 000 подписа. Тази вълна от петиции сама по себе си е доста показателна. Рядко се налага човек да моли корпорация да направи нещо, което наистина е в нейния най-добър интерес. Това е задача на акционерите.
20
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Давос - Само дето, забравиха да кажат, че те ще имат висчко.
19
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Имам познат колега баща му има авто къща и казва, така, момчета, пазете си старите коли щото пазара нов внос в момента е такъв на, 50 коли една читава другото за бок...лука
18
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тесла ползвам замо за дялане

Спонсорирани публикации