"Веднъж се живее" – богатите стават все по-богати, продажбите на луксозни стоки растат

В Западна Европа са натрупани 1 млрд. евро допълнителни спестявания по време на пандемията
Обновена: 7 авг 2023 08:52 | 7 авг 2023 07:03, Елка Василева
47
"Веднъж се живее" – богатите стават все по-богати, продажбите на луксозни стоки растат
Снимка: архив, БГНЕС

Продажбите на луксозни стоки се увеличават с утихването на коронавирусната пандемия и дори сянката на рецесията не обезкуражава купувачите им, твърдят анализатори.

Богатите стават все по-богати

На въпрос на журналисти защо въпреки икономическия спад във Великобритания скъпият магазин "Хародс" (Harrod's) в Лондон продължава да се радва на много добри продажби изпълнителният му директор Майкъл Уорд отговаря с шега, в която обаче се крие голяма доза истина: "Богатите стават все по-богати по време на рецесия".

Неговата увереност, че бизнесът в луксозния сегмент ще продължи да се развива възходящо, се оправдава от увеличаващите се продажби на скъпи стоки напоследък.

Американската консултантска фирма "Бейн енд къмпани" (Bain and Company) прогнозира, че 2023 г. ще бъде успешна за сектора. Продажбите на дребно през 2022 г. достигат до 288 милиарда евро, а през тази година се очаква да нараснат с между 5 и 12 на сто на годишна основа до между 305 и 330 милиарда евро.

Популярни модни брандове като "Монклер" (Moncler), "Ришмон" (Richemont) и "Ермес" (Hermes) вероятно ще продължат да бъдат водещи в сектора на луксозните стоки на фона на поскъпването на акциите на компаниите, които ги притежават, посочва raconteur.net.

Френската корпорация "Луи Вюитон Моет Хенеси" - Ел Ве Ем Аш (LVMH), е лидер в сектора на луксозните стоки. Тя е собственик на редица компании, сред които са модната къща "Кристиан Диор" (Christian Dior), популярната марка луксозни стоки "Луи Вюитон" (Louis Vuitton) и "Моет Хенеси" (Moet Hennessy), производител на известните марки шампанско "Моет е Шандон" (Moët & Chandon) и "Дом Периньон" (Dom Perignon).

През април Ел Ве Ем Аш стана първата европейска компания, която достигна пазарна капитализация от 500 милиарда долара. Главният й изпълнителен директор Бернар Арно е един от най-богатите хора в света.

Докато компаниите от луксозния сегмент реализират нарастващи приходи от продажби, фирмите, които продават стоки за бита и храни, се борят, за да се справят с предизвикателствата на пазара. Високите цени на енергията, на суровините и на транспортните услуги ограничиха печалбите на търговците на дребно, а кризата с нарастващите разходи за живот намали покупателната способност на клиентите им.

Каква е причината за тази ситуация, при която компаниите от луксозния сектор успяват, а другите фирми от сектора на търговията на дребно не постигат толкова добри резултати?

"Въпреки че макроикономическите показатели (в Обединеното кралство - бел.ред.) се влошават тримесечие след тримесечие, пазарът на луксозни стоки продължава да расте. Той доказва, че е много по-устойчив в сравнение с другите сектори от търговията на дребно", заявява Федерика Левато, старши партньор в "Бейн енд къмпани".

Веднъж се живее

Една от причините за възхода на компаниите от луксозния пазарен сегмент е, че на фона на утихващата пандемия редица по-заможни потребители са възприели житейската максима - "веднъж се живее", посочва Лука Скола, старши анализатор във фирмата за управление на частни активи "Бърнстийн" (Bernstein), специализирана в инвестиции в луксозни стоки.

Лука Скола отбелязва, че редица потребители с финансови възможности са осъзнали, че "животът е кратък и парите им няма да означават нищо за тях, когато той приключи".

"Поради това някои от нас придобиха усещането, че трябва да наваксат пропуснатите възможности (за забавления - бел.ред.) по време на пандемията", посочва анализаторът.

Той акцентира върху още един ефект, който пандемията е оказала върху пазара на луксозни стоки.

На фона на всички ограничения, които бяха наложени срещу разпространението на коронавируса, потребителите в Западна Европа натрупаха допълнителни спестявания в размер на близо 1 милиард евро.

Собствениците на водещи брандове от луксозния сектор, като "Шанел" (Chanel), "Луи Вюитон", "Ермес" и "Картие" (Cartier), се възползват от натрупаната покупателна способност и насърчават потребителите да похарчат спестените си пари за техните продукти, според Лука Скола.

Френските и италианските компании за луксозни стоки се радват на силен "постпандемичен интерес" от страна на потребителите, които се надпреварват да харчат спестяванията си, натрупани по време на КОВИД-19 ограниченията, посочва Ройтерс.

"Американците, които пристигат в Европа, харчат така, сякаш няма да има утре", коментира по-рано Марио Ортели, управляващ партньор на консултантската компания "Ортели енд Ко" (Ortelli & Co).

Китайски апетит за европейски луксозни стоки

Компаниите от луксозния сегмент печелят и от облекчаването на строгите ограничения срещу разпространението на коронавируса, които бяха наложени в Китай.

"Връщането към нормалния начин на социален живот (за много от по-заможните потребители в Китай - бел. ред.) е съпроводено с покупката на нови дрехи и аксесоари", отбелязва анализаторът Лука Скола.

"Дори само въздействието на този фактор може да помогне на пазара на луксозни стоки да поддържа още две години много комфортен растеж", посочва Скола.

Какво следва?

Ако трендът на нарастване на пазара на луксозни стоки се запази, то продажбите им може да достигнат до 570 милиарда евро през 2030 г. Това е над два пъти повече от обема на продажби, постигнат през 2020 г.

Потребителите от Европа и Азия са основен "двигател" на растежа на този пазарен сегмент, тъй като се очаква спад в интереса към луксозни стоки от страна на американските потребители на фона на забавянето на икономиката на САЩ, се казва в анализа на "Бейн енд къмпани", цитиран от voguebusiness.com.

Тези данни показват, че не са малко хората в Западна Европа и Китай, които могат да си позволят "малките" удоволствия в живота.
(БТА, Пламен Пенчев)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


47
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
42
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Учителка - няма и 2000 лева заплата и то не всичкиМоделка прави 1400 лева само на една фотосесия, а може да направи и до 5000 лева на реклама ако работи за клиенти в чужбина.Неслучайно толкова много учителки станаха онлифенсърки.
41
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
А бедните все по-бедни...
40
2
 
0
 
! Отговори
Не вярно заглавие преди 8 месеца
Има живот след смърта: "И тъй като е определено на човеците веднъж да умрат, а след това настава съд," - Библията, пос. Еврей 9:27
39
0
 
6
 
! Отговори
златни кючета преди 8 месеца
някои пък си купуват златни кюлчета и си ги държат в чекмеджетата.
38
7
 
2
 
! Отговори
Бай Дрън преди 8 месеца
Ами с тая инфлация в ЕС, един от съветите е точно тоя-да се подменят страи стоки с нови, защото парите ви се стопяват в банките. А луксозна стока се купува не само защото имаш пари, а и защото не е еднодневка. Лично аз си купих възможно най-скъп телефон и възможно най-скъпи стоки. Не съм богат, но не искам еврозоната да ми изяде малкото спестени с труд и пот пари!
37
1
 
8
 
! Отговори
... преди 8 месеца
Мъжете също не умеят да се носят елегантно. Включително хора с пари, включително на най-публично място като телевизонни студия. Виждаме уж елегантно сако с най-просташшшки дънки. Налагането на мързеляшко поведение, на "изи" поведение и избор. Което има основание в липсата на умствена връзка, в липсата на впечатления, на разбиране как се създават предметите, които и да са те, Това е по същество непознаване и оттам силно недооценяване на труда, даже пренебрежение и презрение в доста случаи.
36
2
 
5
 
! Отговори
.... преди 8 месеца
Тази година,може бо за да подобрят оборотите, се опитаха да наложат като модерно дантелата и дрехи с повече плат: буфан-ръкав, дълги широки поли, дълги палта и шлифери. Така и не се получи. Сегашните жени не се виждат с фини дрехи в масовия случай. Нито има празници, нито делнично време ходят някъде, където да им оценят дрехите като шик, Придвижването в седнало положение, в повечето случаи - било то кола или автобус- съдава проблем за дългата връхна дреха, А дантела не се поддържа така мързеливо
35
1
 
8
 
! Отговори
хах преди 8 месеца
Богати на какво? На разни уж луксозни пластмаси, стъкла, парцали, железа? Богатсвото не се измерва с тези неща.
34
0
 
4
 
! Отговори
A преди 8 месеца
До 15: В случаят мисирката си ти. LVMH е френска компания и абревиатурата е цитирана според френската азбука. Ти добре, но ме притеснява колко хора са ти нацъкали плюсове
33
2
 
1
 
! Отговори
Да преди 8 месеца
Гроздето е кисело.
32
1
 
9
 
! Отговори
Олимпий Панов преди 8 месеца
Колко безсмислени неща има в този живот включително и живота на милионерите!!
31
0
 
10
 
! Отговори
Олимпий Панов преди 8 месеца
Няма ли някоя чувал Маккинтош от луксозните за луксозните?Системата на ценостите трябва да бъде напълно променена веднъж и завинаги!Ще си купува чанта дето може да изхрани половина село в Африка- власта в ръцете на идио ти те няма да ни доведе до нищо хубаво.Идиокрация !!
30
4
 
13
 
! Отговори
Мухаха преди 8 месеца
"Луксозна" стока , продавана в кичозно аранжиран магазин, ошарен със задължителната жълта "златна" боя ... лъскава опаковка ... а вътре същия китайски баааклуук какъвто има и в безцветната опаковка на китайските стоки за простолюдието . Ахахахахаха . НА СЕДМОРНА ЦЕНА ........
29
2
 
5
 
! Отговори
ххх преди 8 месеца
накеая метър на два за всички и там ремарке няма... за какво е всичката алчност...
28
2
 
3
 
! Отговори
Инфлацията преди 8 месеца
Прибира всичко
27
4
 
7
 
! Отговори
Бански преди 8 месеца
Да живота на човек е нано секунда в сравнение с вечноста.
26
3
 
17
 
! Отговори
До itso преди 8 месеца
Вярно е.И във Виена в скъпите бутикови магазини влизат само забулени арабки,цяла свита.Господарката с копринено фередже,а останалите с обикновени.Между другото в последно време има много индийци.Богатите западноевропейци са доста обрани,дори скромни
25
7
 
15
 
! Отговори
95 % българи преди 8 месеца
Как няма да стават все по-богати - я , нашио преЦедент - заедно с кобилата си живеят на наш гръб за 1 милион на година , а има 95 % българи , които са под прага на бедността !!!! Този нищоправец и останалата с.га.н дупетати са се разпищолили и ги хрантутим , за да разсипват държавата и да ни правят все по-бедни !
24
4
 
5
 
! Отговори
Мхм преди 8 месеца
Ърабите спечелиха много с навлизането наннефт ерата и като алтернатива на Ссср/Рашия.Японците спечелиха от Петролната криза 72-ра в следствие на подкрепата на Сащ за Изряел и масовото навлизане в Сащ на японски коли измествайки Форд и ГМ.Германия спечели от убединението 91-ва а преди това от заграбебото повреме на Хитлер и НЕ изплащането на репяряции след ВСВ.Китай спечели от изнасянето на производството и задължителният джойнтвенчър на всички западни компании с китайски такива ако искат да прод
23
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
ОБИКНОВЕН ФЕТИШИЗЪМ НА КАПИТАЛА - ТОВА ДА НЕ ВИ Е ХОРЕМАГ ИЛИ КАКТО СЕ КАЗВА "ФИФИ НЕ ЯДЕ СУЙ ЛЕБ"!!!...

Спонсорирани публикации