Градове без автомобили – възможно ли е?

Дали премахването на колите няма да доведе до повече проблеми?
20 окт 2019 16:30, Нели Христова
67
Градове без автомобили – възможно ли е?
Снимки: Reuters

През последните 100 години колите са неизменна част от градския пейзаж. В много градове улиците се разширяват, за да поемат целия трафик. Все повече паркинги се появява, за да има къде да паркират всички тези автомобили. И докато личното превозно средство представлява голямо предимство, то носи и много недостатъци – от замърсяване на въздуха до повече пътни инциденти. 

Представете си нещо – деца, играещи футбол на огромно игрище в центъра на града, туристи, които спират по средата на улицата за да направят снимка и кафенета, чиито маси са на пътя – нито един мотопед, кола или автобус не се вижда наоколо.

Заради недостатъците на автомобилите, шепа населени места се опитват да изкарат колите от уравнението за градски пейзаж. Сред тях са Осло и Мадрид. Те правят малки стъпки към забраната за автомобили в центъра им, но все още не са се отървали от тях напълно.

“Главната ни цел е да върнем улиците обратно на хората", казва Хана Маркусен, заместник-кмет на Осло. "Става дума за това, как искаме да използваме улиците си. За нас те са място, където да се срещаш с хора, да хапваш в открити ресторанти, където децата да играят и да се показва изкуство", допълва тя.

За тази цел управата в Осло затваря напълно някои улици за коли. Премахва и всички паркинги, като ги превръща в малки паркове и ги запълва с пейки и велоалеи.

Това решение има и здравословна страна – географското положение на Осло е подобно на това на София. Заради това, че е построен в котловина, всяка зима мръсният въздух задушава гражданите.

Един от най-големите противници на колите в центъра на градовете е Джей Ейч Крауфорд, който пише две книги по темата.

"Освен документираните проблеми, като замърсяването на въздуха, автомобилите нанасят сериозна вреда и на публичните пространства. Най-популярните места в града са тези без коли“, казва Крауфорд. По думите му в американските градове като Далас и Хюстън, 70% от площта е заета от паркинги и ако се отървем от колите, може да решим проблема с липсата на сгради за живеене.

Идеята да не се оглеждаш откъде ще те връхлети кола, когато се разхождаш из центъра на града, изглежда приятна, но възможна ли е? Липсата на автомобили предизвиква много въпроси – какво ще стане с колите на спешната помощ? Как ще се предвижват хората с ограничени двигателни способности? А как ще стигат хората, които живеят в предградията, до работа? Или това е идея само за младите професионалисти, които желаят да живеят в компактни градски центрове?

Хю Блейдън от Асоциацията на британските шофьори е против идеята колите да не навлизат в центъра на града.
"Това е начин да накараш бизнесите там да умрат“, казва той. Твърди, че забраната за шофиране ще напълни центровете с "наркомани и пияници". Блейдън не отрича, че някои градове наистина се задушават от трафика, но "това се дължи на лошо планиране".

Но ако решиш да отнемеш колите на хората, трябва да представиш алтернатива. Въпреки че градският транспорт е на доста високо ниво в повечето градове в Европа, той не е напълно достатъчен. Животът на много хора ще се затрудни, ако те не могат да използват колите си.

Според един, премахването на колите ще ограничи свободата на хората. Според други, включително и зам. кмета на Осло, замърсяването на въздуха в центъра ограничава свободата на хората с астма.

Осло прилага промените бавно. Стъпка по стъпка, за да могат хората да се адаптират. Но за градовете, строени преди хиляди години, е лесно да се отърват от транспорта в центъра си. За повечето обаче това би било представлявало проблем.

Според статистиките, колите продължават и ще продължават да доминират градския пейзаж. Услуги като Uber и Lyft предоставят удобство за хората, но все пак продължават да са автомобили, които отдалечават гражданите от градския транспорт. Много правителства пък приоритизират притежаването на автомобил пред публичния транспорт.

До къде ще стигне тенденцията с освобождаването на градовете от колите предстои да видим. Но дори и тръгвайки си от Венеция, един от малкото градове, в който по обясними причини няма коли, ни трябва автомобил за да се приберем.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


67
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
44
10
 
6
 
! Отговори
Факт преди 4 години
По наШТе ширини, повечето, които си изкарват прехраната с ползване на автомобил, са ментални джуджета с пръсти като кебабчета и съответно и им лисва капацитет да си представят как един град без коли би изглеждал и дори и дълго време да им обясняваш пак няма да те разберат. Ще ги познаете по честото използване на обиди като "екоталибани", "***" и тн. Трудно е да си станеш голЕм мислител като по цял ден въртиш волана...
43
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Стандарта на живот в Осло е по-лош отколкото някъде в бегето. Където и да мръднеш само мутри, един двама полицаи видях на пистанището да арестуват един пиян клошар с раница. Страх ме беше като се стъмни. А там сега е тъмно. Трябват им фенерите на колите.Само се правят на интересни. По-малко са от българите.
42
1
 
4
 
! Отговори
До 27 преди 4 години
"Възможно е да. В Африка е пълно с такива."Ми то афиканците там в Осло са си като в къщи. Сега разбрах за какво става въпрос. Коли не им трябват.
41
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До АнонименАко имаш хубав велосипед ще стигнеш до Банкя за 40 мин макс. Шосейните велосипеди без проблеми се движат с 40-50 км в час, и тук не е нужно да си професионалист. Друг е въпроса, че нашите пътища съвсем не са за шосейни велосипеди поради много дупки.Иначе по темата, има един град в Испания, мисля че се казва Понтеведра, където е забранено за автомобили. В началото е имало протести, но в последствие населението на града се е вдигнало и до колкото съм чел, хората го описват като рай.
40
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Осло е най-пропадналия северен град. Толкова са богати от петрола, но се оставиха на брадатите да ги завладеят. Бегай!
39
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Облаците са от саждите на печките с гуми и битови ***. Защо в Германия няма облаци? Всеки път като се върна чувствам разликата, особено през зимата.
38
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако сме оптимисти за бъдещето на човечеството, би трябвало да е ясно, че положението, в което сме в момента, с кафяви облаци над градовете, няма да се задържи още дълго. Просто е самоубийство. А как ще бъде решен проблема - с електрически транспорт, отказ от лични автомобили, работа от вкъщи, автоматизация и дигитализация и т.н., са подробности. Ако сме песимисти, то всичко е възможно, и няма за какво да разсъждаваме.
37
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Да, възможно е. В Осло може с моторни шейни и зимни кънка 7 месеца в годината, а за 5 месеца пускаме камилите за местните.
36
3
 
7
 
! Отговори
Все тая. преди 4 години
Мене ме е страх да не измислят летящи коли. Ако българите се докопат до тях, 11 септември ще изглежда, като пунта мара работа. Войната в небесата, през деня,а през нощта, междузвездни войни!.
35
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Например магазините на гръб ли ще ги зареждат със стока? Ами колите на бърза помощ, ами пожарните автомобили? Само безплатен обществен транспорт ще спаси донякъде положението!
34
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Осло е града на африканските наркодилъри. Продаваха директно под прозореца на нашия хотел в центъра. Отидохме с детето на една детска площадка - беше като в софето, пълно със спринцовки и мърсотия. Който не е ходил там, не му трябва. Толкова пари потрошихме за едно нищо.
33
5
 
2
 
! Отговори
Бъдещето преди 4 години
Зимата която е 2 седмици и пада сняг от 3 см може да се ползват повече маршрутки Велоалеите могат да се почистят мноооооого по бързо от широка улица. Иначе резултата с всеки с кола ще доведе до гибел на всички.
32
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Край Истанбул на Принцовите острови колите са забранени Има само коли на полицията , пожарна и линейки Такситата са с файтони с коне Живеят си добре и местни и многото туристи
31
1
 
3
 
! Отговори
Преминаващ преди 4 години
До Анонимен 28 Вие сериозно ли? Ходете на село да си живеете!
30
5
 
0
 
! Отговори
Бъдещето преди 4 години
Коли под наем само извън града за пътуване до другите градове.
29
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
И как ще ползваш тротинетката през зимата , в студа и педя сняг ?
28
7
 
6
 
! Отговори
Бъдещето преди 4 години
Автомобилите са най вредното следствие на прогреса (заедно с пластмасите). Сега започва да се появява техен заместник - ел.тротинетките (трябва да се работи за екологичен вариант на батериите им). Трябва да останат само таксита и служебни автомобили, за снабдяване със стоки. Ако не пренасят стоки - голяма глоба над 5000. Това може да се следи онлайн. Всеки с деца или без ще може да отиде за 20 мин навсякъде много по евтино, чисто и спокойно. Ще е много по хубаво от сега!
27
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Възможно е да. В Африка е пълно с такива.
26
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Хубаво би било, но манталитетът на нашенеца не може да доведе до подобно обществено одобрение, затова при нас не виждам как ще стане. Много хора са пълни комплексари и колата им е компенсаторен механизъм да се почувстват важни. Нямат 2 лв в джоба, ядат хляб и сол, ама в кола да са... ПЪк най-готините хора ползват метро, карат колело и им дреме на шишарката с каква кола са, ползват я само за извънградско.
25
0
 
5
 
! Отговори
Шофьор преди 4 години
До Анонимен 22: Хм, град под 5 /пет/ милиона, казваш без автомобили ... щото за Китай това са представите за "малък град"!!

Спонсорирани публикации