Градове без автомобили – възможно ли е?

Дали премахването на колите няма да доведе до повече проблеми?
20 окт 2019 16:30, Нели Христова
67
Градове без автомобили – възможно ли е?
Снимки: Reuters

През последните 100 години колите са неизменна част от градския пейзаж. В много градове улиците се разширяват, за да поемат целия трафик. Все повече паркинги се появява, за да има къде да паркират всички тези автомобили. И докато личното превозно средство представлява голямо предимство, то носи и много недостатъци – от замърсяване на въздуха до повече пътни инциденти. 

Представете си нещо – деца, играещи футбол на огромно игрище в центъра на града, туристи, които спират по средата на улицата за да направят снимка и кафенета, чиито маси са на пътя – нито един мотопед, кола или автобус не се вижда наоколо.

Заради недостатъците на автомобилите, шепа населени места се опитват да изкарат колите от уравнението за градски пейзаж. Сред тях са Осло и Мадрид. Те правят малки стъпки към забраната за автомобили в центъра им, но все още не са се отървали от тях напълно.

“Главната ни цел е да върнем улиците обратно на хората", казва Хана Маркусен, заместник-кмет на Осло. "Става дума за това, как искаме да използваме улиците си. За нас те са място, където да се срещаш с хора, да хапваш в открити ресторанти, където децата да играят и да се показва изкуство", допълва тя.

За тази цел управата в Осло затваря напълно някои улици за коли. Премахва и всички паркинги, като ги превръща в малки паркове и ги запълва с пейки и велоалеи.

Това решение има и здравословна страна – географското положение на Осло е подобно на това на София. Заради това, че е построен в котловина, всяка зима мръсният въздух задушава гражданите.

Един от най-големите противници на колите в центъра на градовете е Джей Ейч Крауфорд, който пише две книги по темата.

"Освен документираните проблеми, като замърсяването на въздуха, автомобилите нанасят сериозна вреда и на публичните пространства. Най-популярните места в града са тези без коли“, казва Крауфорд. По думите му в американските градове като Далас и Хюстън, 70% от площта е заета от паркинги и ако се отървем от колите, може да решим проблема с липсата на сгради за живеене.

Идеята да не се оглеждаш откъде ще те връхлети кола, когато се разхождаш из центъра на града, изглежда приятна, но възможна ли е? Липсата на автомобили предизвиква много въпроси – какво ще стане с колите на спешната помощ? Как ще се предвижват хората с ограничени двигателни способности? А как ще стигат хората, които живеят в предградията, до работа? Или това е идея само за младите професионалисти, които желаят да живеят в компактни градски центрове?

Хю Блейдън от Асоциацията на британските шофьори е против идеята колите да не навлизат в центъра на града.
"Това е начин да накараш бизнесите там да умрат“, казва той. Твърди, че забраната за шофиране ще напълни центровете с "наркомани и пияници". Блейдън не отрича, че някои градове наистина се задушават от трафика, но "това се дължи на лошо планиране".

Но ако решиш да отнемеш колите на хората, трябва да представиш алтернатива. Въпреки че градският транспорт е на доста високо ниво в повечето градове в Европа, той не е напълно достатъчен. Животът на много хора ще се затрудни, ако те не могат да използват колите си.

Според един, премахването на колите ще ограничи свободата на хората. Според други, включително и зам. кмета на Осло, замърсяването на въздуха в центъра ограничава свободата на хората с астма.

Осло прилага промените бавно. Стъпка по стъпка, за да могат хората да се адаптират. Но за градовете, строени преди хиляди години, е лесно да се отърват от транспорта в центъра си. За повечето обаче това би било представлявало проблем.

Според статистиките, колите продължават и ще продължават да доминират градския пейзаж. Услуги като Uber и Lyft предоставят удобство за хората, но все пак продължават да са автомобили, които отдалечават гражданите от градския транспорт. Много правителства пък приоритизират притежаването на автомобил пред публичния транспорт.

До къде ще стигне тенденцията с освобождаването на градовете от колите предстои да видим. Но дори и тръгвайки си от Венеция, един от малкото градове, в който по обясними причини няма коли, ни трябва автомобил за да се приберем.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


67
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
И аз съм за велосипеди в Търново дядовците на 80 години ще са по здрави от морски пехотинци ще бъдем атракция голяма ,забелязал съм че където няма автомобили има и много пусти жилища
23
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 21Виж сега. Ако смениш 20% от гените на каквото и да е било, просто няма да го познаеш. Освен това е невъзможно. Затово не пиши небивалици. Класическото генномодифицирано растение има един ген на бактерия, отговарящ за устойчивост към хербициди. Има и други случаи, но винаги става въпрос за един или малък брой гени. Доколко е опасно и дали, не мога да ти кажа, защото не съм специалист. Но едва ли.
22
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В Китай има един малък град без коли. На скоро ходих там. Страхотно е.
21
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 14Генномодифицираната храна е вредна защото на производителите не им се занимава да изследват как ще подейства на тези които я консумират.Ама едно е да поправиш или измениш ген.Друго е в едно растение да има 20% гени на насекомо и още толкова на митирала бактерия за да расте по-бързо да става по-голяма и тн.
20
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Коментари16.Естествено имах предвид, че икономиката ще рухне без автомобили.Коректорът на телефона написа автобуси.
19
6
 
5
 
! Отговори
Ходил съм преди 4 години
във Фрайбург Германия- не много голям, но не и малък град. Там имаше коли, но 90% от тях бяха паркирани. Велосипедите бяха на почит в този град. Имаше хиляди велосипеди и на всеки 100-200 метра, нещо като заслон, където хората си ги заключват. Като паркинг за велосипеди. Другото с което се придвижваха хората бяха трамваите. Реално може. Стига да има желание
18
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До *** прочел...Ти не си виждал разни екофанатици на какво са способни.Преди време някакви много побъркани и крайни екоактивисти се бяха обявили за отглеждането на различни видове *** в човешкото тяло защото така се формирала естествена връзка между биологични организми.Ако ги питаш такива всичко трябва да спре-ток,течаща вода,канализация,перилни препарати,дезифектанти,лекарства ,ваксини изобщо ще се живее както са живяли преди 60-80 хиляди години.С камък и тояга в пещера.
17
3
 
6
 
! Отговори
Я па я..! преди 4 години
Гледам в СК огромни улици и площади , ама няма автомобили.
16
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Без коли се движат единствено бездетни ***, които живеят в централите части на градовете.Аз с кола сутринта си карам едното дете на градина,другото на училище и аз ходя с работа с автомобил.Без автобуси икономиката ще рухне за броени дни.
15
1
 
5
 
! Отговори
В Осло пич преди 4 години
До Анонименще им спрат автомобилите щото погазват правата на "бежанците" които са свикнали да се придвижват на камили, коне, мулета и магарета сега ген-инженерите от Бомбай разработват спецялни бореални камили,и когато това стане Осло нацело ще се откаже от колите
14
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 11Яде, ама с голямо отвращение. Иначе поздравления за смелостта. Хората от генномодифицирана соя се страхуват, ти предлагаш децата да модифицираш ... Сложна е тази работа. Китайците се пробват да модифицират човешки ембриони, но има още много да пробват, преди да успеят. Не е стигнала още науката дотам ...
13
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Очевидно в близките стотина години град без автомобили няма да има. Осло какво предлагат? Предлагат да затворят за автомобили някаква малка централна част, а не целия град. В София преди 1989 година жълтите павета бяха затворени за автомобили, но след 1989 махнаха ограничението, т.е. Осло върви по стъпките на София но с 40-50 години закъснение."
12
9
 
8
 
! Отговори
Ганьо прочел... преди 4 години
... само заглавието и искрено се възмутил, как можело да се спира прогреса. *** много го боли, щот дошъл от село, години лишения, взел си таралясник и се похвалил на мама и на тата, че дитето им е успяло и си е взело возило. И ако се откаже от таралясника как ще го съобщи?
11
8
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 5Астмата се дължи предимно на повредени гени.Затва се давят и кашлят така.Ако поправят гените няма да има болни от астма.Като картофите.Направиха картофи на които колорадският бръмбар не им яде листата.
10
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
На практика наднормено замърсяване заради автомобилите няма никъде по света, но на много места по света, където има някакво замърсяване на въздуха, често имитират борба с него, като ограничават автомобилите или най-малкото говорят само за автомобилите, когато говорят за замърсяването, т.е. прикриват кой замърсява реално.
9
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Мислете по-широко. След 100 години или градовете няма да ги има (поне не и в този вид), или автомобилите ще бъдат заменени с нещо друго. Тъй че е твърде вероятно да няма автомобили в градовете. И не става въпрос за връщане в пещерите, надявам се.
8
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Автомобилите са хубаво нещо например ако искам да отида в град Банкя за да се видя с един приятел съм там за 20-30 мин.Пеша до там е много екологично пътешествието е изпълнено с интересни гледки и предизвикателства все пак са към 25 километра в едната посока.С бодра крачка ще отнеме към 3-4 часа.Може би ще трябва да направя бивак с лагерен огън на връщане..... Шегувам се просто ще взема колата.
7
7
 
8
 
! Отговори
Напред към пещерите преди 4 години
Това е пълна диващина. В Норвегия понеже нямат никакви сериозни проблеми, започнаха сами да си ги създават, но малко са държавите по света така богати на залежи от нефт и газ.
6
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Градове без автомобили възможно ли е?НЕ
5
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До НеПросиш си първо теб да модифицират генетично.