Много пълнеж и няколко музикални диаманта през 2012 г.

Кои бяха световните хитове през годината
1 яну 2013 15:07,
41
Много пълнеж и няколко музикални диаманта през 2012 г.
Лана дел Рей. Снимка: Reuters

Отива си още една шеметна година на музикалната сцена, която ни предложи много усмивки и радост, но и отчасти продължи не толкова добрата посока, в която поеха комерсиалните стилове в последните десет години. 2012 може да се похвали както с прекалено популярни и не толкова качествени откъм продукции звезди, така и с много приятни хитове, които оставиха своя отпечатък върху нея.

След като доминираше в по-голямата част от 2011, Адел прекара по-спокойно тази година, роди дете, радваше се на успехите на мега албума 21, който й спечели 6 "Грами"-та и продължи да се продава като чисто нов, а и издаде една малка, но значителна продукция – песента към новия Джеймс Бонд – Skyfall. Отсъствието й от голямата сцена обаче беше запълнено веднага от редица нови претенденти.

 

Много от по-запознатите бяха предвидили новата голяма звезда за 2012 – Лана дел Рей, която в началото на годината бързо завоюва всички, търсещи нова, свежа и некомерсиална звезда, в чиято музика да се потопят.

Звученето на американската певица предложи нещо алтернативно от всекидневния поп на големите радиостанции, но може би в своята постоянна музикална меланхолия и тъга тя изгуби и голяма част от публиката, която с издигането на певицата в култ, бързо се отдръпна и дори настрои срещу нея. Тя все пак завършва годината като голямото ново име на 2012 и може би ще намери причина за малко да се усмихне в своята музика в идната година.

Интернет пространството продължи през 2012 г. да дава свобода за неочаквано разпространение на иначе напълно непознати нови имена. Едно от любимите се утвърди още в началото на годината – френското дуо M83 с магнетичното Midnight City. Тяхната поява обаче беше бързо засенчена от Reckoning Song на Asaf Avidan & the Mojos от Израел, които предизвикаха истински фурор през есента, докато парчето им се споделяше безспирно в мрежата.

Класациите на комерсиалните канали през 2012 бяха заети от доста различни имена, като Маруун 5 продължиха възхода си от миналата година, Flo Rida беше отново активен в използването на стари семпли за съсипването им в нови поп хитове, а сред набралите сериозна популярност сред ценителите бяха Mumford & Sons, Frank Ocean, The xx, Джеймс Артър и The Black Keys.

Завръщанията на големи имена също не бяха малко – динозаврите Боб Дилън, Брус Спрингстийн и титаничните Ролинг Стоунс ни зарадваха с нови продукции, а по-модерни изпълнители като Роби Уилямс и The Killers блеснаха в нова светлина с водещите си тракове съответно Candy и The Runaways. Сред най-качествените лидери на класациите беше и Florence Welch, която продължава да се радва на верни фенове, напълно заслужено с оглед на страхотния й талант. Нейното Spectrum се утвърди сериозно не само сред феновете на поп жанра, но и на електронната сцена.  Друго парче от подобна масова популярност беше We Are Young на fun., изстреляло младата банда директно във висините.

Новите имена като че ли не спираха да изникват през годината. От някои от тях очакваме още много бъдещи успехи, за други като че ли се надяваме да са се наситили на славата. Сред най-славните беше Call Me Maybe на Carly Rae Jepsen, но то по-скоро остана в съзнанието ни като поредния прекалено често споделян тийнейджърски хит. Другите идоли на по-младата част от меломаните – Джъстин Бийбър, Ники Минаж и Лейди Гага, бяха за наше удоволствие малко по-тихи тази година или просто сме свикнали с вечния медиен шум около тях и те вече не правят голямо впечатление.

Като заговорим за големи имена, няма да изпуснем и Риана. Изпълнителката като че ли успя да порасне в последните години. Със сигурност не става дума за емоционално израстване, тъй като нейните житейски драми и скандали не спират, а и тя изглежда не се притеснява от тях. В музикално отношение обаче певицата от Барбадос претърпя частична метаморфоза и без да сме нейни големи фенове, ще кажем, че музиката й определено вече не попада в графата „дразнещи радио хитове”. Макар парчетата й да са точно такива – огромни и прекалено комерсиални продукции, въртящи се навсякъде, още с We Found Love преди година, както и с тазгодишния й топ хит – Diamonds, тя успя да си спечели малко симпатии дори сред ненавиждащите популярните поп парчета, защото успя да демонстрира доста по-добри качества отколкото в първите й, не особено смислени песни.

Атаките върху властването на попа като водещ стил също не липсваха. Дъбстепът позагуби инерция и очакваната му употреба в комерсиални парчета беше ограничена, но електронната музика набра още повече скорост, а Swedish House Mafia и Calvin Harris успяха да класират свои парчета по върховете на чартовете. Големият удар дойде обаче от хип-хопа. В отсъствието на топ поп изпълнители мъже - с история, фенове и албуми зад себе си, то вече и без това извисилите се в своя собствена галактика сред рапърите - Кание Уест и Джей-Зи, изведнъж се превърнаха във водещите изпълнители сред мъжете изобщо на планетата. И двата им чудовищни хита – No Church In The Wild и Niggas In Paris, се разпространиха заразно и бяха сред най-запомнящите се.

Ако трябва да обобщим годината в няколко реда, накрая неизбежно остават две парчета. За добро или лошо, Gangnam Style ще остане един от символите на 2012.

 

На шега корейският хит започна бясно да се споделя в края на август, за да се превърне през ноември  в най-гледаното видео в YouTube историята. Танцът към него придоби колосални размери, недостигани в последните 15 години от излизането на Macarena през 1998 г. насам, а парчето утвърди и тенденцията от последните години на неанглийски поп продукции, завладяващи масово феновете след Alors On Danse и Ai Se Eu Te Pego. През следващата година очакваме още един такъв, още по-голям хит, този път от Африка. И все пак, въпреки масовата истерия, ако погледнем назад към 2012 едно парче определи в по-голяма степен годината от Gangnam Style.

Somebody That I Used To Know е един от по-впечатляващите комерсиални хитове на последните години – дали с мекото си звучене или с ненабиващата се мелодия въпреки милионите завъртания навсякъде от средата на февруари, парчето не събра обикновената доза хейт за толкова известна продукция.

Още повече – то се хареса на най-различни хора и така и не успя да се превърне в поредния дразнещ хит. Като всички гениални неща и Somebody That I Used To Know обаче имаше нужда от малко подбутване, лек тласък, след като първоначално остана недооценено след излизането си през 2011 г.. По някакви неведоми пътища оригиналът стана първоначално известен в YouTube от безупречния кавър на канадската банда Walk Off The Earth, а чак след това Gotye започна да властва денонощно по радиа и телевизии. За да бъдем напълно справедливи, ще поместим тук именно това видео, дало начало на един от малкото масови хитове на последните години, които ще запомним с добро.

Пълен плейлист - http://www.youtube.com/playlist?list=PLT_TVsdwnyasNkuKnpO9KJd_iVvU_dRQx
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


41
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
1
 
3
 
! Отговори
mario.fu.90 преди 11 години
Стари кибици,какво разбирате от музика и от изкуство.....Лана е изкуство...меланхолията е за висшите и фини хора,като атанас далчев например... неговото творчество е невероятно,за разлика от прекалено сладникавия и натрапчиво революционно-патриотичен Вазов,ботев и тъй нататък.
31
0
 
1
 
! Отговори
mario.fu.90 преди 11 години
Ами стой си в 60-те!!! Ти какво искаш да правят на сцената?
30
1
 
1
 
! Отговори
mario.fu.90 преди 11 години
Абе защо сте сложили толкова минуси на номер 35? Какво против имате One direction! Май в тоя форум има само стари пръчове,които не гледат по далеч от носа си.до 34Какво против имаш тийн музиката, тая година имаше страхотна младежка музика,напр. we are young на фън...Имаше яки песни тая година , например Кейти Пери , Риана, Крис Браун, колдплей , Калвин Харис, Алекс клар с too close...Вие в кой забутан век живеете,мумии съсухрени
29
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Подкрепям долното мнение!
28
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
James Arthur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
27
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Тая година имаше много хубава музика. Сладурите One direction.
26
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Автора е прав - в ерата на комерсиалната "музика" сме. Тя стойностната музика остана между 60-те и 90-те години на миналия век. Сега ми никнат като гъби всяка седмица някакви продуцентски певички и певчоци, които основно се кълчотят, плезят и правят неприлични жестове към тъпанарската аудитория. Е, има леки изключения, ама направо си е нищо.Ми то миналия век си бяха изпълнители и групи, всеки със свой стил - сега кво. глупости.
25
0
 
3
 
! Отговори
James Dean преди 11 години
Защо смятате PSA за нещо велико след като той се задъхва докато "пее" даже ?!! Танцува като *** пък е и доста противен. Явно тенденцията да се гледа простотията си личи в цял свят вече в YOUTUBE особенно за него. Риана ....ахх и тя е една не може да си избере собствен стил толкова години и всеки от албумите й е почти еднакъв с предходният ... П.С. явно фен е писал статията. Да се надяваме ,е 2013 ще е много по добра.
24
0
 
1
 
! Отговори
АнтиКаруцар преди 11 години
Пуснете си Outro на M83 - невероятно а ла Вангелис начало, изобщо много силна песен.
23
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
На мен пък ми харесва меланхоличните песни,аз също съм много готик-депресарска личност,някак си в тъгата и меланхолията е истината,смехът е повърхностна емоция.
22
0
 
4
 
! Отговори
до 25 преди 11 години
"Тея" изглежда е компромис между разговорното "тия" и книжовното "тези". В западнобългарски вариант.
21
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Така е, Лана с тая меланхолия малко прекали - има един много як хит - Million Dollar Man. Другото малко леко втръсва.
20
2
 
9
 
! Отговори
до 23 преди 11 години
"ТЕЯ" име на жена ли е или неправилно написано показателно местоимение (тИя).Знаем,че българският език е труден,но той е едно от нещта,които са ни съхранили като нация през вековете-нека го уважаваме и да бъдем грамотни.
19
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Skyfall на Адел е брилятна песен,просто брилятна.
18
4
 
11
 
! Отговори
аз преди 11 години
По-*** програма с *** рапърчета на софийска община не бях гледал. Направо ми се гади. Тея на MTV ли бяха или на българска нова година. Ба си и нещастната история!
17
0
 
4
 
! Отговори
ава преди 11 години
Лично аз харесвам песните на Лана. На живо не съм й гледала клиповете, а само студийните записи. Но самите песни ми харесват.Но има и доста други добри песни на 2012 година. Например ремикса на Asaf Avidan - One day.Всъщност като се разрових има доста хубави и с различно звучене песни. Също така не знам как не включихте Emeli Sande с песните Daddy и My kind of love.А смятам че и теpr Little mix с DNA не са лоши. Не са баш моя тип,но стават.Определено гангнам стайл има интересно видео, то до там.
16
18
 
8
 
! Отговори
JagdPanther преди 11 години
Тая Лана ли е ла..яна ли е, е мега бавно развиваща се и песните и само за някой депресиран олиго..ен стават
15
1
 
15
 
! Отговори
mdam преди 11 години
Бай *** стайл направо цепи мрака
14
7
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Лана е готина и има интересен глас, но според мен й трябва повече практика. И твърдения, че истинската музика е умряла след 90-те, са направо абсурдни и може да се кажат от човек, който изобщо не си е направил труда да потърси из некомерсиалната сцена.
13
11
 
8
 
! Отговори
до 10 преди 11 години
PSY може и да ти изглежда с "неугледно туловище", но танцува яко и е истински артист и на живо, както видяхме на American Musik Awards, за разлика от това надрусано дърво лана, която ако не беше пластическата хирургия и компютърната обработка на гласа, нямаше да те разтапя чак толкова.тубата -->PSY (With Special Guest MC Hammer) - Gangnam Style (Live 2012 American Music Awards)ми то, тоя бизнес от много време прави само сезонки...нали затова се нарича бизнес, а не изкуство