Какво ще учат децата ни? Без "Радини вълнения" и "Тютюн"

Най-малко промени има в програмата за пети клас
6 ное 2015 19:43,
53
Какво ще учат децата ни? Без "Радини вълнения" и "Тютюн"
Снимка: Facebook

Новите проекти за учебни програми по различните предмети за първи и пети клас са еднакви почти до запетайка с тези от 2013 г. Новата работна група на образователното ведомство е направила само някои незначителни редакционни промени, пише "Труд".

Единственото голямо изменение е в добавянето на "Хайдути" на Христо Ботев в програмата по литература за пети клас, което не фигурира в проекта от 2013 г.

Да припомним, че тогава избухна скандал с проектите за учебно съдържание по български език и литература и история, след като те бяха качени на сайта на министерството без предварително обсъждане. От тях се разбра, че липсват знакови произведения, сред които на Ботев, Вазов и Шекспир, но не и защо е направена промяната.

Това стана във времето между служебния кабинет "Райчев" и този на Пламен Орешарски. Тогавашният министър проф. Анелия Клисарова нареди проектите да се свалят заради скандала и да бъдат обсъдени отново, което реално не се случи.

Работната група не е направила големи изменения и за първолаците. Добавени са нови изисквания като писането на SMS на кирилица и е дадена свобода в избора на произведения в читанката.

Още по темата

За пети клас промените са основно по история, където вместо българското минало се изучават Праистория и Античност.

В програмата за шести клас досега се учеше "Хайдути", но сега минава в 5-и. "Под игото" на Иван Вазов с главата "Радини вълнения" не присъства, а самото произведение се "премества“ в 10-и клас, но с други глави.

Дали работната група ще запази това - предстои да видим, защото министър Тодор Танев публично декларира, че творбите на Христо Ботев и Иван Вазов не само че няма да се орежат, а ще се увеличат.

"Малкият принц" на Екзюпери от сегашната програма го няма, но е записан "Принцът и просякът". Разказът "Другоселецът" на Елин Пелин сменя "Серафим", но това произведение ще се изучава в 12-и клас.

"Опълченците на Шипка" не фигурира към настоящия момент за нито един клас.

В осми клас, ако се запази логиката на досегашните нови-стари промени, предстои тотална смяна на съдържанието на уроците. В момента се изучават произведения на Елисавета Багряна, "Крадецът на праскови" на Емилян Станев, стихове на Блага Димитрова, произведения на Николай Хайтов, на Димчо Дебелянов, Николай Лилиев и Христо Смирненски.

Според проект от 2013 г. те се сменят с "Одисея", "Илиада“, “Декамерон“, "Дон Кихот“, а Шекспир влиза със "Сън в лятна нощ“ и "Ромео и Жулиета“, изучава се и Петрарка.

Вероятно работната група ще запази подредбата от старите проекти за учебни програми, защото те са обвързани с промените по останалите предмети. В този смисъл вероятно в 9-и клас, където сега се учат жития и антична цивилизация, ще се сменят с  Байрон, Мопасан, Виктор Юго, Ибсен и т.н.

Десети клас, който сега е посветен на произведения като "Декамерон“, "Хамлет“, "Тартюф“, "Дядо Горио“, "Червено и черно“, "Шинел“, също се променя. Идеята е в този клас да се учи "История Славянобългарска“, "Изворът на белоногата“, "Хаджи Димитър“ и "Обесването на Васил Левски“, "Епопея на забравените“, "Две хубави очи“, "Да се завърнеш в бащината къща“ и др. 

До момента в 11-и клас се изучават основните произведения на Ботев, Вазов, Смирненски, Дебелянов, Вапцаров, Елин Пелин и Йордан Йовков. Проектът, по който работи и новата работна група, е да правят анализи и есета на база на доста редуцирани произведения.

В 12-и клас също има новости, като например "Тютюн" е сменен с "Осъдени души“ на Димитър Димов, Емилиян Станев го няма, но е включен Атанас Далчев с "Книги“, както и "Балада за Хенрих“ на В. Пасков.

В пети клас, както вече е обявено, ще се изучава праистория и Античност. И тъй като няма как да се обърне логиката на историята, се предполага, че работната група ще продължи със VII–XVII век, когато е Българското средновековие. Учениците ще получават знания за контактите с другите европейски държави.

Тук са включени познанията за хановете и царете ни, както и темата "Българите - поданици на Османската империя". Първата част от нея е посветена на съпротивата срещу османската власт.

В седми клас се продължава с Възраждането и съвременна България. Тук, според идеята от 2013 г., са знанията за делата на Васил Левски, Н. Бозвели, Паисий.

Учениците трябва да знаят също така да дават примери за "забранени автори по времето на комунистическия режим". В 8-и клас е времето между V и XVII в., или Средновековието и прехода към модерната епоха. Тук са уроците за Римската империя, за позицията на Османската империя, за рицарството и делата на нашата църква.

9-и клас е посветен на Просвещението и индустриалната епоха, на Френската революция, на развитието на Англия, САЩ, Япония, Русия и мястото на България по това време. Десетият клас е последен за знания по история и те са за периода от съвремието до началото на 21-ви век. Тук сред темите са включени Търновската конституция и Голямата депресия, националните катастрофи, войните и др.

Предстои да видим дали работната група от 2015 г. ще направи промени и какви ще са те.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


53
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
0
 
36
 
! Отговори
Породител преди 8 години
Вместо Радини Вълнения да учат Що е корупция, как депутатите работят без отпуски, а карат само на ваканции, как Б-я 26 години се краде и нищо не се предприема, Та нали те са Бидещето на Б-я. Бместо тютюн пък да учат за бредата от алкохола ама има за какво да учат бе Не се притеснявайте толкова......
40
1
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен Какво да му роди главата или пък как да му дойде муза да пише есе, след като не е прочело една книга през живота си. Те нямат елементарен изказ, да не говоря за богат речник. Нямат никакви интереси, освен най-новия модел компютър, игра или мобилен телефон.Идолите им са фолкаджийки, мускулести младежи и колкото са по-прости, то толкова по-добре, абсолютно меркантилно поколение, което няма елементарни потребности да не говорим за ценности.Съжалявам,че го казвам, но това е истината.
39
0
 
39
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
ще учат къде се е къпал сюлейман
38
0
 
34
 
! Отговори
Читател преди 8 години
"Принцът и просякът" и сега го има в 6. клас...
37
1
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
"Малкият принц" на Екзюпери от сегашната програма го няма, но е записан "Принцът и просякът"...Ха-ха-ха... :))) Голямо изказване ;)Все едно да сравняваш Призрака на комунизма (по израза Карл Маркс) с "Призрака на Ляно Естакадо" (от Карл Май)...Пък що не, то и имената на авторите почти еднакви ;)Да правиш подобни паралели си е едно ново измерение на ерудираност :)))))
36
0
 
41
 
! Отговори
Dimitrov преди 8 години
Така че говорим за програма писана на бързо върху предната катасрофална версия.На въпроса ми защо изобщо трябва да се сменя като всичко е толкова спорно отговорът беше, че е вече много стара.
35
2
 
44
 
! Отговори
Dimitrov преди 8 години
На всички, които си мисля, че нещо се спуска от Брюксел или от Америка или не знам къде, ще им кажа, че няма нищо такова, знам го от вътре по случайност.Програмата се прави от експерти в министерството, които явно толкова си могат и толкова им пука.И това дори много силно подобрена версия, защото като са показали първоначалната версия на учители по лутература са се хванали за главата.Така, че това което в момента излиза реално е правено едва ли не последните дни и нощи от учители на бързо.
34
3
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
децата сега искат да им се разказва атрактивно - с протектори, с филмечта, със енциклопедии с рисунки.....не може да им привлеч вниманието със стариет буквари които са "сухи", днешният свят залага на атрактивността. Те искат историята ии литературата да между другото. Много повееч хора биха гледали"Хъшове" по Морфов, където има тичане, изстрели влизане сред публиката,отколкото да прочетат Вазов, въпреки че вазов вероятно няма да си познае произведението......
33
4
 
48
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Както и да превъртат програмата - децата не четат. Нищо. Нищо не им е интересно. Няма история, която да ги развълнува. Всичко им е толкова далечно. Трябва да ги накараме отново да четат и после да се ядосваме дали някой автор или някое произведение се изучава или не. Т.е. ако ще прочетат Хари Потър или "Игрите на глада" - те да се изучават.
32
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До АМАН ,ОТ... Аман от *** като теб, но така е устроен живота. Има нужда и от вас .Давате пример докъде не трябва да изпадне човек. Съмнявам се ,че си прочул нещо от световната класика.Явно образованието си го получаваш от трето разрядни филми.
31
0
 
39
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Метла или прахосмукачка?!?
30
0
 
59
 
! Отговори
Чудомир преди 8 години
Защо пренебрегват този велик творец.Майстора на разкази за българското село.ЧУДОМИР.
29
16
 
35
 
! Отговори
до 29 преди 8 години
Точно пък глупостите на Толстой не ми се връзват какъв смисъл има да се учат! Ако ще учим търпи като животно за Родину, докато ни атакуват, и коли всичко чуждо за слава и чест, когато вдигнем глава, ще я свършим като при националните катастрофи! Освен това, не виждам каква е разликата между Толстой и Омир... И при двамата смисълът на човешкото се заключва в максимите коли, *** и кради за родину/клеос и слабият получава каквото заслужава, силният каквото иска!
28
0
 
48
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
малките трябва да учат произведенията на Ървин Уелш , "трейнспотинг" "дрога" "лепило" и подобни . Нали трябва да се подготвят за живота ?
27
3
 
44
 
! Отговори
правилно преди 8 години
правилно - за каква им е да учат българските класици, че и български език - "с USA, USA, USA /ю ес ей ю ес ей..../ хапред към бъдещето!!!!! като сме се докарали до там - когано една крепост се предаде от вътре - нищо не може да я спаси!!!!!!!!!!
26
3
 
37
 
! Отговори
Калъфчо преди 8 години
Не че съм изненадан, ама и под такава статия ли успяхте да го обърните на надтролване по оста русофили-западнофили? Имам чувството, че на вас ще са ви предостатъчни и само Цола Драгойчева, Лазар Колишевски, Кимон Георгиев в долните класове и малко William Randolph Hearst, на тези които им се следва журналистика, или Mein Kampf за тези с интерес към политиката в гимназиалния период... Останалото, дет се казва, си го имате!
25
3
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Вместо Байрон и Петрака можеха да предложат Достоевски.(вж.Престъпление и наказание)
24
9
 
52
 
! Отговори
Калъфчо преди 8 години
Чуждата литература според мен трябва да е отделен предмет, предлаган като СИП. С цялото ми уважение към Омир, Шекспир или Толстой, но нека си ги учат византийците, англичаните и руснаците! Нито това претупване отгоре-отгоре на творбите им, което се преподава в момента, нито проблематиката на творчеството им е от полза у нас! Много по-уместно е да се учат Тютюн, Стълба към небето на Смирненски и др., които се базират на актуални проблеми на българското общество...
23
9
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
И.Вазов е известен РУСОФИЛ!"РУСОФИЛСТВОТО"------изобщо не е ОСНОВА на нацията ни!!!!НЕ ВИЖДАМ ...ЗААЩО ТРЯБВА "ЗАДЪЛЖИТЕЛНО" ДА БЪДЕ ИЗУЧАВАНО!!!"НАЦИОНАЛИЗМА" и НАЦИОНАЛНИТЕ ИДЕАЛИ ---НЯМАТ НИЩО ОБЩО СЪС "РУСОФИЛСТВОТО"!БЪЛГАРИЯ , КАТО НАЦИЯ ----ВЪЗНИКВА ДАЛЕЧЕ ПРЕДИ РУСИЯ И..... "КИЕВСКАТА РУС" , ДОРИ...
22
1
 
39
 
! Отговори
стефчо преди 8 години
да но поне ще има биг брадър и ex faktor на воля...