Не били много ВУЗ-овете, проблемът е в структурата

Университетите са добри в традиционните си специалности
Обновена: 9 окт 2017 09:36 | 9 окт 2017 09:32, Боряна Павлова
34
Не били много ВУЗ-овете, проблемът е в структурата
Снимка: архив Reuters

Не е проблем броят на университетите у нас, а безразборното откриване на нови специалности, коментира образователният министър съветите на проф. Люк Соте, който твърди, че трябва да намалим бройката на ВУЗ-овете у нас.

“През последните 25 г. не сме увеличили броя на държавните вузове. Създадени са 15 частни висши училища. Проблемът е, че всички започнаха да обучават по всичко", заяви министър Красимир Вълчев.

Според образователният министър е неправилно разрастването на специалностите у нас.

"Оценката ни показва, че висшите училища са добри там, където са обучавали през 1990 г. Тя е направена въз основа на рейтинговата система за качество и за потребностите на пазара на труда", посочи Вълчев пред "24 часа".

"Има, разбира се, и новосъздадени професионални направления, които са добри, но те са по-скоро свързани с традиционния им профил. Например откриване на дентална медицина там, където е имало медицина. А не откриване на икономика там, където са обучавали по аграрни науки или в някои техническо висше училище", настоя образователният министър.

Още по темата

Проф. Люк Соте от университета в Маастрихт даде шест съвета от специфичното партньорско изследване по европейската програма “Хоризонт 2020”, посветено на подобряването на модела на финансиране на научните изследвания на базата на постигнатите резултати. Според проф. Соте България трябва да има не повече от 8 университета, защото в Европа има неписан стандарт, че на милион жители се пада по един университет.

“Добре е да имате четири университета за научноизследователска дейност и четири университета, които да са повече предприемачески насочени”, каза проф. Соте.

Вие сте световни шампиони в една област - по броя на научни институции на глава от населението, коментира той. И посъветва “да се предизвика БАН да създаде академичен университет за следдипломни степени - за магистратури и докторантури, а Селскостопанската академия и институтите да създадат Селскостопански университет”. Така университети могат да нарастнат до 10.

Сега в България съществуват 52 университета, 42 института към БАН, има и Селскостопанска академия. В същото време публичното финансиране за научни изследвания е 0,23 процента от БВП. То е и най-ниското в ЕС, каза проф. Соте. По думите му, ако се комбинира фрагментацията с ниското финансиране, означава, че всяка от институциите у нас получава минимален процент средства за научна и развойна дейност.

"Ако просто се увеличат парите за наука, без структурата да се реформира, това няма да доведе до подобряване на качеството на изследванията”, продължи той.

Соте даде за пример, че ако при сегашната структура държавните средства за наука се увеличат с 200 млн. лв., това ще доведе до само 750 000 лв. допълнително за всяко научно звено. Изследването препоръчва още да се въведат минимални изисквания за оценка на институтите, за да се отсее кои от тях да продължат да работят самостоятелно. Критериите може да са броят на хабилитираните учени, наличието на докторантски програми, международното сътрудничество. Идеята е звената, които не отговарят на минималните изисквания, да се обединят с други институции.

Той посъветва да се следва естонският и датският пример - да се стреми страната ни към това университетите винаги да имат в мисията си и научноизследователска дейност успоредно с образователната дейност. Например в Хумболтовия университет образованието се захранва от научно-изследователска дейност. "

Научноизследователската дейност и висшето образование вървят ръка за ръка, а ако се използва името “университет”, той трябва да извършва и научноизследователска дейност, каза проф.Соте.

“Ние сме заложили в закона изследователски университети. Възложил съм на колегите да подготвят критериите. Това са университетите с най-голям потенциал да развиват научна дейност. Неговата препоръка е там да се концентрира финансирането. Той каза, че може да има например предприемачески висши училища, където научната дейност също ще бъде извършвана, но няма да е основна. Ще преобладава учебната дейност”, коментира още Красимир Вълчев.

“Другото е, че нямаме концентрация на ресурсите. Те трябва да бъдат увеличени, но трябва да бъдат концентрирани във висшите училища с най-голям потенциал. Всички проекти, които се финансират, трябва да се финансират на принципа на партньорство, както се прави по първа ос на оперативната програма да се обединят научните организации и висшите училища”, продължи министърът.

Той допълни още, че акцентът всъщност е върху броя на научните организации. “Трябва да имаме по-малко звена, които да финансираме в областта на науката. Трябва да се концентрира финансирането на научната дейност. Или те да се обединят по някакъв начин, или да се предоставят само на тези с най-висок потенциал”, уточни Красимир Вълчев.
 


34
Още от Образование
Компенсират педиатрите с платени ученически бележки. Цената - от 2 до 5 лв.
Напиши коментар Коментари
33
0
 
4
 
! Отговори
фасулска работа преди 1 седмица
И за децата е очевидно че последните в класацията вузове просто продават дипломи и на този бизнес трябва да се сложи край. 90% от вузовете се управляват от ченгета от ДС и са пълни с бивши доносници но това е друга бира
32
0
 
1
 
! Отговори
фасулска работа преди 1 седмица
Всяка година се прави класация на МОН за рейтинг на висшите училища .Всяка година на последните три от класацията по всяка специалност да се отнема акредитацията за специалността ,докато висшите училища не станат поне наполовина . Така ще се въведе ред.
31
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
ВУЗ-ове са прекалено много. От 1996-97 год. закриват училища, защото няма ученици. Докато ВУЗ-овете се роят непрестанно. Ако не 10, то броят им трябва да бъде намален поне с 50%.
До 1995 год. се учеше яко, за да влезеш и се дипломираш във ВУЗ, след това- нямам думи. Точно тези специалисти, дипломирани преди 1995-96 год. бяха изритани и изпаднаха от системата, заради фалит на заводи, фабрики, закриване на училища и т.н. Инженери, икономисти, лекари, учители от поколението емигрираха масово.
30
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
И тия не пускат кокала!
29
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Ники

Така е. Само в музей е мястото на много от тези институтчета, измислени университетчета, смешни партийни "учени" и техните потомци.
За да се знае каква следа са оставили в науката и в образованието социализмът и постсоциализмът.
28
2
 
4
 
! Отговори
До Wh am i? преди 1 седмица
С какво право ни се меси проф.Соте?
С правото на съветник на еврокомисаря по въпросите на науката. Ние сме във
валутен борд. Дали ще отпуснем или намалим бюджетните средства за финансиране на каквото и да било, зависи от преценката на съответната европейска институция.
Ти обърна ли внимание на казаното от него относно 800-те милиона евро, които ЕС отделя за научни изследвания? Всеки от нас може да кандидатства за финансиране. Но засега само един българин бил одобрен и отишъл да работи в Англия!
27
0
 
3
 
! Отговори
Ники преди 1 седмица
До Очаквайте ураган
или в музей!
26
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Цялото висше образование е зле. Сега и магаре да вкараш ще вземе диплома! Пълна девалвация!
25
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Един берач на плодове от ромски произход със "завършен" 8-ми клас прави по 800 лв. на месец. Университети които не могат да гарантират че завършилите там могат да работят за по-добри пари, следва да се закрият а финансирането да се пренасочи към университети покриващи критериите за реализация.
24
0
 
9
 
! Отговори
Очаквайте ураган преди 1 седмица
от хабилитации и масово зачисляване на куцо и сакато като докторант.

Всичко това ще е на гърба на данъкоплатеца, защото докторската степен носи добавка към заплатата, а хабилитацията гарантира по-висока и по-добре платена позиция - получава я всеки хабилитиран, който работи в БАН или във ВУЗ.

Чрез такова раздаване на научни степени като за "Бог да прости" ще се опитат да спасят удобната летаргия в БАН и колкото може повече ВУЗ-ове, за да четат там лекции като допълнителен източник на пари.
23
1
 
6
 
! Отговори
Относно критериите преди 1 седмица
Ще ви кажа как става в много от институтите на БАН.
След като "детето" на някого защити докторска дисертация, изчаква 5 или 7-8 години, зависи от това колко са силни позициите на покровителя на "детето".
Представя дисертационния труд като монография - с леко променено заглавие и с нов увод, включени са и някои от маловажните емпиричните данни, които, по преценка на научния ръководител, не са били цитирани в дисертацията.
Положителни рецензии за "нов, голям принос" и "детето" се хабилитира!
22
0
 
8
 
! Отговори
Горкият наивен Соте! преди 1 седмица
Не е разбрал човекът, че много от критериите на Европа у нас са неприложими.

Предлагат финансирането да бъде според постигнатите резултати. На теория звучи добре!
Но защо някои експерти не проведат така нареченото "включено наблюдение"? Да пратят по двама европейски учени във всеки един от 42-та института на БАН, да поработят там по 2-3 години и да се уверят как се правят годишните отчети, по колко пъти се отчита едно и също нещо под различни названия и какво изобщо се представя за резултат?
21
0
 
6
 
! Отговори
А бре, г-н министре! преди 1 седмица
А бре, Красимире Вълчев!

Ти имаш ли изобщо някаква представа що е това предприемачески насочен университет?
Като не знаеш, питай бе! Не е срамно да не знаеш нещо, срамота е
да говориш глупости, а да заемаш длъжност, която се полага на най-компетентните.
20
0
 
7
 
! Отговори
И още преди 1 седмица
За да оцелеят, ще се гледат и докторантските им програми.
Очаквайте вече да молят всеки, който е взел диплома, да благоволи да запише докторантура.
19
0
 
9
 
! Отговори
Представете си...... преди 1 седмица
сега каква суматоха ще настане в научните среди, след това предложение - според броя на хабилитираните да се преценява дали да оцелее съответното висше училище.
Сега вече и току що защитилите докторска дисертация ще се хабилитират. Поне за кратко време няма да си пречат един на друг, само и само да оцелеят. Но вие си представете колко ще се натовари бюджетът с незаслужено увеличени заплати. И как ще се пречи занапред на по-младите, под претекст, че вече има предостатъчно хабилитирани.
18
1
 
6
 
! Отговори
Критериите преди 1 седмица
Наивният проф.Соте не е наясно с нашите реалности.
Не много отдавна се постави въпросът за уеднаквяване на критериите именно за хабилитирането,защото от години вече у нас се раздават професорски титли "на кило".
Като се разчу, че може да има затягане, куцо и сакато се юрна да се хабилитира, като често се изтъкват не научните постижения, а причини от битово естество: имал две деца, изплащал апартамент, жена му е с ниска заплата. Та затова да го повишат, да взима повече пари.
Представете си.......
17
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Wh am i?

Неграмотник, като теб да учи другите на правопис е нещо невиждано.!
Вземи се скрии мишко и по-добре не се обаждай, че си жалък!
16
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Wh am i?

Като те гледам как пишеш ми става ясно, колко си образован. Елементарни неща не знаеш дори. Препинателните знаци са ти голама мъгла. Това се учи в началните класове, но явно си броил паяците по тавана. Освен това, въоще не знаеш кога се пише "във" и "със"! И това се учи в началното училище. Съмнявам се ти изобщо изкарал ли си такова?! Само не ми казвай, че си с вишУ, че наистина ща се окажеш поредното доказателство за калпавата образователна система.
15
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Направете разлика вече между различните образования. Правописна грешка, не е фактор за НИЩО ? Това е се едно да те питам нещо по физика и като не знаеш - да си ***.
95 процента от пишещите тук, не са завършили българска филология или образователни степени свързани с правописа. Отделно съм сигурен, че ти точно НЕ можеш да говориш правилно - говориш с диалект, говориш с грешна техника и т.н. Това са профилирани , неща и никой не е длъжен да ги знае на 100 процента.
14
12
 
1
 
! Отговори
Wh am i? преди 1 седмица
Явнo тук пишат хора които не са могли да изкарат университета и смятат. че една диплома ще им навреди. Много от вас са със правописни грешки статиите отгоре също.
Закрийте университетите, закрийте армията и здравеопазването после пак ще берете ягоди в Испания, но вече без шанс да си намерите нормална работа. Със какво право Люк Соте се меси във една суверенна държава да си гледа неговите университети ако все още има останали такива.