Наполовина пълна или празна: 47% от учениците не разбират какво четат

PISA оцени: На първо място са китайчетата
89
Наполовина пълна или празна: 47% от учениците не разбират какво четат
Снимка: архив, БулФото

Средният резултат по четене на българските ученици е 420 точки, по математика е 436 точки, а по природни науки - средно е 424 точки. Данните са от международното изследване PISA, направено у нас от 10 април до 18 май 2018 г., в което участваха 6900 български ученици от 197 училища от цялата страна, които са родени през 2002 г. 

52% от тях са момичета, а 48% са момчетата. Акцентът в изследването е върху четивната грамотност, съобщи днес при представянето на резултатите Неда Кристанова, директор на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование в МОН.

И сега няма изненада, и както в предишни години момичетата в България са с около 40 точки повече от момчетата по резултатите по четене. По четене резултатите са разпределени по равнища, като второ равнище е за минимално ниво на владеене на уменията за четивна грамотност по PISA.

"53 процента от българските ученици са постигнали второ равнище за четене и нагоре, а 47 процента не го постигат", обясни Кристанова. Тя добави, че средното за ОИСР са 77,7 процента ученици, които владеят второ равнище и нагоре.

"По математика този процент за България е 56 процента, за ОИСР е 76 процента, по природни науки е 53 процента за България, а за ОИСР е 78 процента", съобщи Кристанова. Това е минималното ниво за владеене на компетентности, които да направят учениците успешни в по-нататъшния им живот, добави тя.

По четене от изследването от 2018 г. на първо място с 555 точки среден резултат са учениците от Китай, следвани от Сингапур с 549 точки, и след това, с около 30 точки по-малко, са учениците от Макао в Китай. Изненада има при Естония, която "се е качила с 523 точки и е изпреварила Финландия", която винаги е с много висок резултат, коментира Неда Кристанова, цитирана от БТА.

PISA оценява функционалната грамотност на 15-годишните ученици в света в три познавателни области - четене, математика и природни науки. Изследването от 2018 г. е седмото и то се осъществява по проект на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). В него участваха 79 страни и региони в света, информира Кристанова.

Тя отбеляза, че от 2015 г. изследването вече е изцяло с компютърно базиран тест, такъв е бил използван и през 2018 г. Малка част от изследването е свързано с учебните програми, но основното е доколко младите хора могат да влязат активно в живота и да се справят с различни житейски ситуации, обясни Кристанова.

Изследването от 2018 г. включва 273 въпроса - с избираем и със свободен отговор. Според концепцията на PISA за грамотност може да се говори тогава, когато четенето и писането се владеят, но в по-широк контекст от умението да се чете и пише, поясни Кристанова. Тя добави, че новото е включването на нова област - гладко четене, която изисква отговори на много кратки изречения.

Друг важен резултат са учениците на пето и шесто ниво, които могат в много голяма степен да разбират дълги и абстрактни текстове, да сравняват и интегрират информация, и много ясно да разграничават разликата между факт и мнение, каза Кристанова.

Тя уточни, че на пето и шесто равнище българските ученици от изследването са 2 процента, а в ОИСР са 8,6 процента. По математика нашите ученици на тези две нива са 4,2 процента, а в ОИСР са 10,9 процента. На пето и шесто равнище България има 1,5 процента ученици, при 6,8 процента в ОИСР.

И в това изследване се запазва тенденцията с най-ниски резултати да са българските ученици от непрофилираните и професионалните училища, а с най-високи резултати учениците в профилираната подготовка. Сега отново учениците, които са с родители с основно образование, с по-малко книги вкъщи и в чиито семейства не се говори български език, са с по-ниски резултати.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


89
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
7
 
8
 
! Отговори
Sichtpunkt преди 4 години
Не разбират, защото мама и тате им казали, че по време на КомунизЪма беше по - хубаво, дори и учебниците ни учеха, че градим земният рай.Най-накрая, един кравай!
16
0
 
4
 
! Отговори
За преди 4 години
един анонимен любопитко: не, на БЪРБЪНСКИ трябва да го променим официалния език!!! Тъкмо ще им е по-лесно на такива като тебе, дето и с българския имат проблеми!!!
15
1
 
15
 
! Отговори
име преди 4 години
няма да закачате децата. има закон за защитата им. това е насилие. най-важно е да продължаваме да пазим евро атлантическите ценности.
14
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Те и родителите им не разбират, какво четат.
13
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Образованието зависи точно от трите страни: учители, родители и ученици, като последните може да се каже, че са жертви на първите два фактора и сегашните обстоятелства в държавата. Учебниците са просто средство, а в случая говорим за четене и смятане. След като се пишат оценки колкото да мине номера, че да избутаме некадърните напред за бройката и няма дисциплина в час и в къщи се стига до ниски резултати.
12
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До До 6Азбуката им е турската азбука.
11
3
 
11
 
! Отговори
До 6 преди 4 години
То ромски език няма, азбуката знаеш ли я? Няма такава.
10
4
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Не са виновни учениците и учителите а тези които пишат учебниците. И, нужно ли е да казвам кои са те ? НПОта на Сорос. Затова образованието е слабо и още повече се разпада.
9
7
 
3
 
! Отговори
аз-ът преди 4 години
Българи не можете да ни направите!
8
7
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Е нормално е щом системата си остана от соца да е така,даже много учат!Вече не сме равни като едно време и трябва да има повече частни гимназии за да отидат учещите ученици,а не всички в един кюп като едно време.Така и учитлските заплати ще се конкурират и добрите даскали ще взимат добри пари.Уравновиловката свърши бе другари комунисти от ГЕРБ!Какво чакате?Промяна трябва!
7
4
 
7
 
! Отговори
учен преди 4 години
доуточнение - не всички иследвани в България са хора, като изследваче хора и резултата е 100%
6
3
 
25
 
! Отговори
123 преди 4 години
В това изследване са включени и кафевите ученици. Затова е такъв резултата.
5
3
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
И какво трябва да направим да променим официалния език на ромски за да разбират ли? На сила не става.
4
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Какво разбират, или не разбират учениците, е без значение. Важното е че сме стабилни, а директоря е наш чуек и от всички дейности свързани с децата, има 40 процента кешбек. Има за дмс, за харчене, са суджуци, за баш суджука. Направо пей сърце.
3
8
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Аха Китай да оная азиатска държавица с "лошият комунизъм" на първо място. А нашите демократчета затъпяват все повече и повече.
2
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Изненадани?Добре, казахте ни къде сме, а ЗАЩО сме там?На какво се дължи това?А къде ли сме били преди т.нар. реформи?
1
6
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Кой го интересува. Българите карат децата си задължително да ходят на училище и те разбират какво пише, а роми и турци спират децата си умишлено да не ходят на училище за да не учат български и това са предимно % тите на неуки и неразбиращи в България. Та за ромите и турците не ми пука дали разбират или не.