Цеца Петрова: Промените в учебните програми са само имитация на промяна

"Искаме умения, без да има знания. Любовта към четенето се превръща в химера"
Обновена: 23 авг 2023 16:21 | 23 авг 2023 16:10, Стела Стоянова
41
Цеца Петрова: Промените в учебните програми са само имитация на промяна
Снимка Личен архив

МОН предлага промени в учебните програми, които уж трябва да ги олекотят. За предложението Dnes.bg разговаря с Цеца Петрова, дългогодишен преподавател по български език и литература в 119-то СУ "Акад. Михаил Арнаудов".

- Госпожо Петрова, МОН предложи промени в учебните прорами по литература, които преместват Вазов в по-долен клас и намаляват изучаването на западноевропейска литература. До какво ще доведе това според Вас?

- Тъй наречените промени в учебните програми по БЕЛ не променят нищо в концепцията, заложена в изходния вариант. Тези промени дори не докосват причините, които правят обучението непродуктивно. Основните постулати на тази концепция са олекотяване, което доведе до отпадане на автори и произведения, работа с части от текста на литературните творби, а не с цялостния текст, изучаване на българската литература в 10. клас с една творба за всеки автор, в единични изключения с две. В 11. и 12. клас обучението не е в историческа последователност, а в диалогичен прочит на тексове, обединени на тематичен принцип.

Резултатите са видими и тревожни - учениците не усвояват важни и общоевропейски културни кодове. Отчуждени са от ценни модели на света и представи за ценности и норми. Остават с тежки дефицити във възпитанието и емоционалното си развити. Не могат да създават собствени текстове, защото не са чели и не са работили с цялостни литературни творби. Не правят естествени връзки в развитието на литературните процеси

Фрагментарното обучение води до разпокъсана нелогична мисъл, често и до отсъствие на мисъл и идея в писмените работи на учениците, т. е. до тяхната неграмотност.

В така наложената учебна среда от действащите учебни програми разместванията и преместванията не са промени, а имитация на промяна.

- Какви промени трябват според Вас?

- Промените, от които има нужда, трябва да са фундаментални. Те не трябва да са случайни хрумвания на университетски преподаватели, нито идеологически натиск на държавни чиновници.

Диалогът кога да се учи Иван Вазов в българското училище и дали изобщо да се учи, е несъстоятелен. Смисленият диалог е как и защо трябва да се изучава творчеството на Иван Вазов. Преместването на две Вазови творби от 10. клас в 9. клас не променя нищо.

И това не е диалог за възпитание в псевдопатриотизъм. Това е диалог за общностното ни себепознание, самосъзнание и самочувствие, и като българи, и като европейци.

В този закъснял диалог се появиха мнения на авторитетни университетски преподаватели, че българската литература трябва да се откъсне от стилизирания си селски и патриотичен образ и няма никакво значение през какви тексове ще създаваме речеви, комуникативни и интерпретационни умения. Литературното обучение трябвало да развива различни читателски практики и любов към четенето, това е важното, другото е подробност.

Добре е да има различни мнения, но трябва да се държи сметка за последиците от едни такива решения. За жалост любовта към четенето се превръща в химера. Създаването на любов към четенето в училище трябва да върви успоредно с литературоведско опзнавателния подход.

Искаме умения, без да има знания. В това е проблемът на новите стари учебни програми.

Учебните програми са въпрос на държавна политика. Трябва да се промени начинът на тяхното създаване. Те не бива да са дело на случайни работни екипи и чиновнически натиск, защото е важно какво мислене, светоусещане и поведение създаваме чрез литературното обучение в училище.

- Самите матури породиха много коментари заради ниските резултати...

- Тези резултати са предизвестени. Те не са някаква сензация, защото са нещо, което се повтаря. Отдавна става ясно, че това е очертаваща се тенденция. В безсилието си да променим нещата, ние най-често назоваваме причините като дистанционно обучение по времето на пандемията. Но напоследък все повече хора се замислят, че причините за тези резултати се крият в по-сериозни неща - например законът за училищното образование, който показа доста пробойни и може би е време да бъде променен. В създаването на нова учебна среда и ново отношение към ученика.

Резултатите от матурите няма да се променят с нов формат на изпита. Това ще бъде поредната заблуда за всички и поредната козметика в системата. Защото, за да имаме различни резултати, трябва да имаме различни резултати, трябва да имаме различно училище и различно учене. И това не важи само за български език и литература и само за матурата. А за изпитите по всички предмети. И във всички класове.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


41
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Обучението трябва да е като при комунизма. Никакви свободно време и много четене.
32
5
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
А какво да кажем за математиката? Пълно е с излишен материал. Голяма част от това, което се изучава би трябвало да остане само за учениците в класове с разширено изучаване на математика и математическите гимназии. Защото, образно казано става така, че от масовите училища се изисква усвояване на материал, за който математ.гимназии имат по 10 часа на седмица, а останалите у-ща по 2-3 часа макс. Ей затова е мазало и частните уроци процъфтяват.
31
37
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Проблемът всички го разбират, но никой не смее да си го каже ясно. Българските класици са трудни и неразбираеми дори за четене от днешното поколение. Произведенията са пълни с остарели думи, които децата не разбират, а се иска от тях да осмислят материала и да разсъждават. Ами невъзможно е, още повече, ако и учителят няма амбицията да им предаде материала така, че да го разберат и научат. Например Вазов спокойно може да мине за изучаване само в университетите, или в кръжоци по литература.
30
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
българите живеем в имитация на държава от много дълго време.скоро и ние да станем имитация на хора.
29
8
 
3
 
! Отговори
опит-довършвам преди 8 месеца
Та ежедневно се чете много повече. И не за кеф ,а поради професията. Четат много младите иначе са извън борда. И не четат за художествено изживяване ,а да могат да останат в занаята се. Документацията не е море , не е океан - а повече. И това са умовете на много хора. Та с други думи - това е глобализацията и технологиите. Благодарение на която имаме и тоя сайт и церлия Инет.
28
3
 
3
 
! Отговори
опит преди 8 месеца
Като човек на пенсионна възраст и работещ, с библиотека около 1000 книги худ,литература купена най-вече с висене по опашки 80-те години и част купувана от Руските книжарници мога да кажа,ч е вече не се чете книжна литература. Книгите прашасаха. Ежедневно чета вестникарските сайтове и най-вече професионалните. То в моя занаят книгите остаряват и нямат стойност. ИТ ,каквото и според Вас да значи. Като млад специалист и до Инета се четеше книга, после чичо Нортън измисли друг начин.
27
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Може ли некой да ми разтълкува ей тез думи на госпожата: "Резултатите са видими и тревожни - учениците не усвояват важни и общоевропейски културни кодове."?
26
5
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Много умни думи казани от госпожата.Браво на нея.
25
11
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Най-голяма "заслуга" децата да не харесват литературата имат учителките по литература! Затова ако искаме нещо да се промени първо трябва да изхвърлим всички, които навремето са отишли да учат педагогика само защото там се влизаше най-лесно и никъде другаде не са ги приели. И след като останат само тези, които са отишли да учат педагогика с желание и наистина имат учителски умения, тогава нещата ще си дойдат на мястото.
24
3
 
4
 
! Отговори
IQ 3.14 преди 8 месеца
До Изненаданте са и дали, да каже това дето лелчето е написала в есето
23
6
 
3
 
! Отговори
Изненадан преди 8 месеца
Ще и дадат някой лев и тази женица ще млъкне!
22
2
 
8
 
! Отговори
IQ 3.14 преди 8 месеца
нема нема и некоя цеца я тиражират да каканиже "тва така не се праи". от 1944 до сега не се праи така, но на никой не му правеше впечатление до вчера. четенето не намаля. намалява количеството адекватни български граждани.
21
2
 
6
 
! Отговори
ХАХАХАХАХАХА преди 8 месеца
Четенето на книги наистина намаля драстично обаче още преди 14 години.
20
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
ПОДМЯНА А? АМА ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ СТАНАХА БЕЗПЛАТНИ А ГЕРБ КРАДЕШЕ ДОРИ ОТ ДЕЦАТА НИ!
19
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Браво!!!ПРОМЯНАТА ИЗГОНИ ПОДМЯНАТА!
18
4
 
7
 
! Отговори
Браво!!! преди 8 месеца
Подмяна, а не промяна, дребни козметични поправки за прах в очите, а иначе се учат на всевъзможни глупости, а не как децата да бъдат осъзнати хора!
17
6
 
3
 
! Отговори
нов преди 8 месеца
Ами четенето на книги ще намаля. Четенето от "електронен" носител ще расте. Бабите и дедовците вече ползват. И няма лошо. То едно време,ако четеш друго освен Библията е било грях. Важно е знанието.
16
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
То у ГЕРБ само Цеци
15
13
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Промените в учебните програми направени от правителството са разумни и правилни и засягат тази част от обучението която ГЕРБ отказа да реформира въпреки че беше крайно необходимо.
14
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
В УЧИЛИЩЕ ПОТРОПВА БАБА ЦЕЦА, ПАРИЧКИ ГЛЕДА ОТДЕ ДА ИЗПЕЦА