КРС прехвърли топката на съда по казуса bTV-”Булсатком“

Да се разберат в името на потребителя, призова регулаторът
10 яну 2013 19:30,
112
КРС прехвърли топката на съда по казуса bTV-”Булсатком“
Снимка: Dnes.bg

Комисията за регулиране на съобщенията /КРС/ апелира за конструктивен диалог между bTV Media Group и "Булсатком" в името на българския потребител.

На свое заседание днес комисията е разгледала писмата, получени от двете страни, касаещи възникналия между тях спор относно излъчването на програмите на телевизията, съобщиха от КРС.

След анализ на изложените от двете предприятия проблеми и обстоятелства става ясно, че спорът между тях има търговски характер и следва да се реши в условията на доброволност и взаимно разбирателство.

Компетенциите на комисията са изрично и изчерпателно регламентирани в Закона за електронните съобщения /ЗЕС/, издадените въз основа на него актове и в приложимите актове на правото на Европейския съюз.

Още по темата
В тази връзка КРС като регулаторен орган в областта на осъществяването на електронни съобщения няма правомощия да се намесва в договорните отношения между предприятията, отбелязват от комисията. Оттам допълват, че ако спорещите не постигнат съгласие, компетентност за решаване на този спор има българският съд .

Другият държавен орган, който има правомощията за намеса и контрол при ограничаване на конкуренцията на пазара на предоставяне на радио- и телевизионни услуги, е Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/.
КРС би могла да окаже единствено медиаторска подкрепа с оглед преодоляване и разрешаване на възникналите проблеми, заявяват от комисията.

Предвид задълбочаването на трудностите и предизвиканото общественото недоволство, КРС апелира за установяване на конструктивен и ползотворен диалог между двете страни, който да доведе до разрешаването на проблема с цел защита на интересите на пазара и най-вече на българските потребители, се посочва в съобщението на регулатора.

Абонатите на „Булсатком" останаха без достъп до пакета програми на bTV на 22 декември. Ден по-късно телевизионният оператор възстанови излъчването с обяснението, че това е временно, защото не иска да остави зрителите си без празнични продукции и след Нова година отново спря излъчването.

Причината е търговският спор между двете дружества, които не успяха да сключат договор за 2013 г. заради спор за цената на програмите.

BTV обвини "Булсатком", че укрива реалния брой на своите абонати,  въз основа на който се определя таксата за излъчване на телевизията от оператора. Сателитният оператор пък не приема поисканото от bTV трикратно увеличение на таксите, за да я излъчват, тъй като това ще доведе до покачване на цените за крайния потребител.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


112
Още по темата: bTVБулсатком
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
56
25
 
4
 
Отговори
MD преди 11 години
След изцепките на Бенатова и олигофреничното държане на Диана Найденова престанах да гледам бтв, защото получих реални и нагледни доказателства, че бтв мисли за мен, зрителя, като за овца. Така че дори и да закрият тази телевизия, няма и да разбера :))) Нямам никакво намерение да отделям от личния си бюджет за турски сериали и намирам за върховна наглост това бтв да искат пари за долнопробната си продукция!
55
32
 
4
 
Отговори
Анонимен преди 11 години
Какво излъчват БТВ? Новини? Няма и следа от такива! От 1 час, колкото са вечерните им новини - около 22 минути са заети с реклами на хапчета против диария, прах за пране, евтини мобилни телефони за *** и собствените им предавания. Телевизията е за хора с ниско IQ под 90 т. и за пенсионери. Тези хора и без това нямат нито кабелна телевизия, нито са абонати на Булсат, така, че мрежите не биха загубили много клиенти дори да клъцнат правителствената ТВ. Сериали, тъпички предавания в които грознички стари моми или някакви особи, по няколко пъти разведени ни учат на морал, врачки, министри, политици. Говоритете им не правят разлика между стокова и фондова борса, не знаят английски и от години наричат Фондовата борса в Ню Йорк - стокова! Включително тази вечер! Но аз не се чудя на тях, а на глупавите им рекламодатели. При основно пенсионерска публика, какво има смисъл да се рекламира? Истинска загуба на пари да се рекламира друго освен; евтин прах за пране, къде - в кои магазини има намаление и личните телефони на джипитата за бабите. Невероятно е, че все още има банкери, мениджъри на компании, и директори които дават стотици хиляди за реклами в медия гледана основно от полу-*** и от за съжаление най-бедната част на населението - пенсионерите. Имам силно съмнение в качеството на тези компании и банки, защото - ако някой си хвърля парите на вятъра, с какво качество са предлаганите от него продукти или услуги? Мнението ми е, че ще наблюдаваме как в следващите 5-10 години, ефирните телевизии в България отиват по следите на вестниците, във вечните ловни полета, или в полуживото царство на сенките. Неслучайно БТВ се мъчи да навлиза в Интернет и измисли какви ли не сайтове, само и само да държи контрола над дезинформацията и рекламния си пазар. Това обаче едва ли ще се получи.
54
19
 
1
 
! Отговори
Trym преди 11 години
Аз без БТВ, БТВ Комеди, БТВ Акцион, БТВ Тюрк сериал, БТВ Мацурана, Ринго ТВ и т.н. не мога. И в отделен пакет да са винаги ще си ги поръчам. Сега събирам пари за седми телевизор, за да мога да ги гледам всичките наведнъж! П.С. В колата слушам само БТВ радио, на работа също.
53
13
 
4
 
Отговори
Анонимен преди 11 години
След скандалите с Бенатова, с които загубиха около 25 % от рекламните си приходи, миналата есен, след минимия побой над оператора им - при протестите на Орлов мост, които те така и не излъчваха, това е само още една брънка в шизофреничната лудост обзела българската медийна гилдия, която вече се усеща като *** изоставяна от най-верния си клиент - властта и която с отчаянието на влюбена се вкопчва, готова на всичко.Грешката на БТВ е, че се държи като мутра и монополист, докато тя не е нищо повече от лесно заеменима компаньонка. При това, глупавичка!
52
18
 
3
 
Отговори
барут преди 11 години
Тез от БТВ ореваха и *** орталъка че някои не им излъчва бозата.
51
20
 
1
 
Отговори
Спонги преди 11 години
До Cazanova666Защото вчера един досадник генерираше по 216 или 52 минуса едновременно на всеки който не е съгласен с нападението над ТВ+.
50
16
 
2
 
Отговори
тъпчо преди 11 години
Иде реч за пари. За много пари. Аз не съм мирови съдия/както и вие/ ама ако удушим конкуренцията ...е те тогаз ни се е.......а мамата
49
19
 
3
 
Отговори
Анонимен преди 11 години
Да им се.. на телевизията. Каквито и да са Булсатком , това което се причинява на крайния потребител е неприемливо , а според мен е 100% предизвикано еностранно от bTV. Лично като абонат на булсатком , се надявам да го набият четвъртит на bTV . Не може да искаш пари за безплатната си ефирна телевизия - да си слагат хората антени, щото били абонати на еди койси оператор .... еб***хти отношението от националната "безплатна" телевизия . Не може интернет доставчика ми да ги пуска фри, а булсат не
48
13
 
2
 
Отговори
Анонимен преди 11 години
до 48,толкова си ограничен в злобата си, всъщност това не е пловдивския Гергов а голфаджията Гергов
47
17
 
3
 
Отговори
Cazanova666 преди 11 години
Защо, отново само с регистрация може да се гласува, нали свобода на словото, демокрация, или и на вас ви свиха сърмите!!!! Нали и вие ревахте за свобода, толкова сте долни, пак си плащате с навеждане, или ще ни се извините, че от утре пак......!!!!!!!!!!!!!!!!!!
46
22
 
5
 
Отговори
КАЖЕТЕ "НЕ" преди 11 години
...НА БТВ---телевизията на пловдивския ЧЕРВЕН СВИНАР!
45
24
 
5
 
Отговори
Анонимен преди 11 години
дългите "писания' по-долу аз ги копирах. От "Капитал " са. Не му правя реклама!!! Иво Прокопииев не ми е от най-симпатичните. Ужасяващото е друго - как монополите на пазара мачкат евентуалния нов конкурент..............с ..икономическа полиция.......Ако не скочим като народ..........ще го духаме......както до сега
44
18
 
2
 
! Отговори
1 преди 11 години
То тези от БТВ се оляхаХора от БТВ света няма да свърши без програма предназначена за ***
43
23
 
2
 
Отговори
ФАШИСТ преди 11 години
не потребявам телевизия ! хайде чаууууу
42
23
 
3
 
Отговори
Анонимен преди 11 години
БТВ го изтрих. Не заради друго..........ама нека поне малко справедливост да има.
41
18
 
5
 
Отговори
Анонимен преди 11 години
Изходът от битката ще го решат зрителите и той е ясен - Народът мрази БТВ! Тази манипулативна медия е обречена!
40
19
 
1
 
Отговори
Бате преди 11 години
Този коментар ме навежда на мисълта че се заформя рунд 2-между две банки?-Прав ли съм?
39
17
 
1
 
Отговори
ZRITEL преди 11 години
KAKAV HUBAV VOLEIBOLEN MA4. KEF ZA ZRITELITE
38
16
 
2
 
Отговори
перфектната война преди 11 години
Големи, зрелищни, шумни, сочни и много опасни. Такива са медийните конфликти: за тях разбират всички, ударите са публични, понякога се стига до стрелба с кал, а теренът става толкова хлъзгав, че техническият победител може да се окаже с краката нагоре, преди да се е усетил. Такава е и битката, която избухна в последните седмици между най-голямата телевизия на българския пазар bTV и най-крупния доставчик на тв сигнал до потребителите, "Булсатком". Конфликтът всъщност е нещо много по-голямо от обикновен търговски спор. Не само защото всяка от страните е мастодонт на собствения си терен. Той се превърна в перфектната буря, защото в една точка събира три различни фронта, които се водят по отделни линии на телевизионния пазар: колко да са парите, какъв да е новият модел на тв пазара след предстоящата цифровизация на ефира и кои да са най-големите доставчици до крайния клиент. Затова и изходът от нея е особено важен: от него до голяма степен ще зависи резултатът при всяка от трите различни битки.Голямата вълна на така очерталата се перфектна буря се надигна по празниците: точно преди Коледа bTV спря подаването на сигнал към "Булсатком". На мястото на всеки от шестте канала на телевизията "Булсатком" помести съобщение към абонатите си, в което обясни, че bTV е поискала тройно увеличение на таксите за доставката им, което е неприемливо и необосновано условие и би довело до поскъпване на цялостния тв пакет. И допълни, че не е отрязал излъчването на сигнала, а той е бил едностранно спрян от самата телевизия още преди договорът с нея по старите цени да е изтекъл на 1 януари 2013 г. От своя страна bTV отговори с призив към зрителите да потърсят програмите й при някой друг от операторите, споменавайки БТК, "Близу", "Мобилтел", Net 1 и "много други". И обясни, че "Булсатком" прилага "ценова дискриминация" към каналите й, бави стари плащания и укрива реалния брой на абонатите си, за да намали дължимите към нея такси. Оттам нататък кой знае какво придвижване няма. "Булсатком" не излъчва нито един от каналите на bTV и до редакционното приключване на броя промяна нямаше, като и двете страни продължаваха да твърдят, че чакат другата да започне преговори за "разумни" и "справедливи" условия.Зад публичните обяснения в омраза, на които всички сме свидетели повече от седмица, стоят поне три на брой доста по-големи залога, които насложени един върху друг в конкретния момент, се материализират във война.Първи залог: финансовиятНай-очевидната причина за резкия ход на bTV да поиска толкова драстично увеличение на таксите, които плащат кабелните и сателитните оператори, е финансовото състояние на компанията, която я притежава - американската Central European Media Enterprises (CME). Тя изпитва спад на приходите и печалбата поради свиващия се рекламен пазар в региона. Високата задлъжнялост и липсата на ликвидност дори заплашват собствеността на компанията да премине към американския медиен гигант Time Warner, който в момента притежава след неизплатени заеми 49.9% от акциите. Поради липсата на свеж капитал CME обяви в края на изминалата година, че ще се опита да засили постъпленията чрез редица мерки. Сред тях е и предоговаряне на правата за излъчване с доставчиците, което обяснява наличието на абсолютно идентична ситуация на тази на bTV с "Булсатком" в съседна Румъния. Там телевизиите под шапката на CME - Pro TV спорят с местния оператор Dolce TV за цените за излъчване и в момента каналите не се разпространяват от кабелния оператор. Собственикът на bTV, CME, както и останалите медии, страда от намаляващи финансови резултати заради спада в рекламните си приходи като цяло. Което го кара да предприеме стъпки към осребряване на позициите си на лидер по гледаемост. Те са в няколко посоки. Едната е намаляване на разходите. През 2012 г. инвестициите в съдържание в телевизиите, притежавани от CME, са по-малки в сравнение с предишни години. Това се отразява, макар и слабо, на гледаемостта на bTV. По данни на самата компания през второто тримесечие на 2012 тя има с три процента по-малък дял от аудиторията, сравнен със същия период на 2011. През миналата година телевизионната компания предприема и други мерки за намаляване на разходите като оптимизиране на плащанията за персонал. Едновременно с това се опитват и всякакви варианти за увеличаване на приходите, един от които вероятно е и опитът да се увеличат таксите, събирани от кабелните и сателитните оператори. Договорите на bTV с повечето разпространители на тв сигнал изтичат на 1 януари 2013 г. и телевизията отказва автоматично да ги поднови, настоявайки за почти тройно увеличение на плащанията от тях. Очевидното в случая е, че медията разчита на голямата си гледаемост и на очакването, че никой оператор не би си позволил да рискува, работейки без нейните канали. Почти всички по-големи доставчици вече приеха условията на телевизията. Ако и "Булсатком" го направи, това би гарантирало директен ръст на печалбата й. Рискът от обратното не е малък: ако сателитният оператор продължи с "опълчението" си и не изгуби много абонати, неизбежно ще пострадат и позициите на bTV на рекламния пазар. Изходът от тази игра обаче не е предизвестен. "Булсатком" е един от най-големите играчи на този пазар - според договора на оператора с bTV абонатите му са 866 хиляди домакинства, а реално вероятно са повече. След като сигналът на bTV спря да се разпространява от сателитния оператор, рейтингът на канала, по данни на пийпълметричния панел на GARB, спадна с около 20%. Това има съвсем конкретни финансови измерения. Телевизиите в България не продават рекламното си време на твърди цени. Те взимат пари от рекламодателите за така наречените рейтинг точки, или грубо казано продават брой очи, които са видели съответния клип. Договорите се подписват при гарантиран рейтинг и ако той, както сега, е по-нисък, телевизията излъчва клипа толкова пъти, колкото е нужно, за да се достигне уговорената гледаемост. Проблемът за bTV сега не е особено голям, въпреки сериозния спад в гледаемостта, защото началото на годината е слаб период и рекламните й блокове не са запълнени. По принцип телевизиите не могат да излъчват повече от 12 минути реклама на час. Сега, когато активността е малка, тази квота не е запълнена и дава пространство за допълнителни излъчвания, тоест bTV едва ли загуби пари. Ако обаче конфликтът продължи дълго, от ситуацията вероятно ще се възползва основният конкурент на bTV - Nova, и ситуацията няма да изглежда толкова безболезнена.
37
21
 
3
 
Отговори
Анонимен преди 11 години
БТВ Кютек ще дава мачовете от Селската Шампионска лига, където ще участват Бистришките тикви, водени от център нападетелят Боко Баш Тиквуняка!