Къде е линейката?! Натоварени диспечери, липса на координация

1/2 от сигналите от тел. 112 не стигат директно до Спешна помощ
Обновена: 19 окт 2016 21:15 | 19 окт 2016 20:05, Камелия Цветанова
11
Къде е линейката?! Натоварени диспечери, липса на координация
Снимка: Bulgaria On Air

Половината от сигналите, които постъпват на 112 за линейка, не могат да бъдат предадени веднага на диспечер на Спешна помощ. Това съобщи говорителят на Дирекция национална система 112 Дани Недялкова в предаването "Директно" на Bulgaria ON AIR.

Тя потвърди, че по-големият процент от повикванията, които постъпват на спешния номер, са от медицинско естество.

"С цел да се избегне това препредаване и преповтаряне на информацията от гражданите към дежурните в Центъра за спешна медицинска помощ (ЦСМП) от май 2013 г. по зададени критерии от Министерство на здравеопазването за София и района е прието при получаване на сигнал с медицински оплаквания, да бъдат изграждана незабавна конферентна връзка", обясни Недялкова.

По думите й обаче невинаги такава конферентна връзка се осъществява поради заетост на линиите.

"Затова е прието след шестото обаждане от наша страна, информацията да бъде изпратена по електронния път към дежурния диспечер. Може би за около половината обаждания не може да се осъществи конферентна връзка с диспечер в Спешната помощ", посочи тя.

От своя страна директорът на ЦСМП в София д-р Георги Гелев заяви, че това е абсурд, че са нужни шест обаждания, за да се изгради конферентна връзка.

"Диспечерите, които работят на смяна в София са 8. Според мен на този етап са напълно достатъчни на този етап, предвид на това, че обажданията идват по два начина. Единият е чрез конферентна връзка, където разпитващият е медицинско лице. Вторият път идва директно по интернет през системата, където операторът го записва и го оставя на пулта за диктуване", коментира той.

Според него Националната система 112 е забавящо звено, а понякога закъснението е от 7 минути, което може да струва човешки живот. Д-р Гелев смята, че сигналите трябва да бъдат изпращани директно към тях.

"Не може да се знае, че половината сигнали не се отговаря на шестото обаждане и да не се отворят нови линии в Центъра за Спешна помощ, не се назначат нови диспечери". Това коментира от своя страна председателят на Националната пациентска организация д-р Станимир Хасърджиев.

Според него критериите за картоните за спешност - зелен, жълт, червен, които трябва да бъдат приети от 16 ноември, са закъснели. Интересно му е обаче кой ще отсява случаите по спешност след като има такова забавяне.

"Той е публикуван още миналата година този стандарт. Основните критики са, че той не е приложим у нас, защото не разполагаме с всичко необходимо за него", добави и Камен Данов, КТ "Подкрепа".

"Критериите за зелен, жълт и червен картон - триаж и в момента има и е имало доста време преди да се издаде тази заповед на министъра. Не е била в този вид, но винаги се е извършвало разпит и насочващи въпроси", отговори д-р Гелев.

Според Данков в Спешната помощ има още един голям проблем - този с липсата на квалифицирани кадри.

"Колегите казват, че когато им се подаде адресът при свободна линейка, когато отидат от порядъка на 5-10 минути, зависи от населеното място, хората, които ги посрещат им казват, че са се обадили преди 30 минути, въпреки че той е стигнал за 10 минути до адреса. Тоест има някакво забавяне от обаждането до момента на поддаването на адреса", коментира той.

По думите на д-р Хасърджиев, проблемът е организационен и има практическа липса на координация между специалните звена.

Още новини четете в сайта на Bulgaria ON AIR

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


11
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Как пъкато някак в Белгия като се обадя на 112 линейката е пред нас след 5 минути? Невменяеми сте всички след като не можете да направите работеща система. Прехвърляйте си топката те пациентите че изчакат...
6
1
 
1
 
! Отговори
Ники преди 7 години
Безработните да ги обучават за диспечери и проблемът е решен.
5
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Дано не достигам до тях.
4
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Вместо да разтягат локуми, да върнат всички пари от здравни на хората и да закриват
3
2
 
22
 
! Отговори
911 преди 7 години
Телефон 112 е вреден и трябва да се закрие, след като не върши работа и да се върне старата работеща система: 150,160 и 166. Операторите на тел.112 в по-голямати си част са некомпетентни и неграмотни. Примери има много.
2
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Щели да въвеждат и код ромею. Който е с приоритет пред код червен. При което, ако не достигат екипи,ще се викат от съседни нам държави.
1
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Щатите 200 милиона нямат този проблем, да не откриваме асансьора да по черпим опит.