С магистрали към прогрес: Решение ли са за Северна България?

Северна България е значително по-бедна, но как да се промени това?
8 юли 2017 19:50,
116
С магистрали към прогрес: Решение ли са за Северна България?
Снимка: архив Bulphoto

Наскоро на среща на депутати, областни управители и кметове във Велико Търново бе широко дискутирана ролята на проекта за довършване на магистрала "Хемус" като ключов фактор за просперитета на силно изоставащите  в развитието си области на север от Стара планина. Реалистична ли е обаче повтаряната и от управляващи, и от опозиция мантра, че  "Хемус" щяла да спре потъването на Северна България?

Защо Северът пропада?

Въпреки че обхващат близо половината от територията на България, разположените между Дунав и Стара планина 14 от общо 28-те области на страната са обитавани от едва една трета от нейното население. Инвестициите в региона са десетки пъти по-малко в сравнение с области като София и Пловдив. Безработицата на север от Стара планина продължава да е значително по-висока от средната за страната. Местната икономика е в стагнация от десетилетия. Понастоящем приносът й към износа на произвеждани в България стоки и услуги е едва 13%. Северозападният и Северният централен райони на планиране са най-бедните региони в Европейския съюз. Българският северозапад държи още един черен рекорд в общността – една трета от местните млади хора на възраст до 35 години нито работят, нито учат, нито някъде стажуват.

Икономистът Красен Станчев има обяснение за неблагополучията на българския Север: "От няколко години се говори, че разликата между Северна и Южна България се състояла в липсата или наличието на инфраструктура, която била най-важният фактор за развитието на икономиката. Появата на новия мост между Видин и Калафат доказа несъстоятелността на подобни твърдения. Защото скъпият градеж се оказа мраморен портал на бедняшка селска къща – за да се стигне до него, и в България, и в Румъния се пътува по разбити селски пътища. Румънският Юг в по-голямата си част не отстъпва по бедност на българския Север. Членството в Европейския съюз не промени много правилото, че търговията между двама бедни съседа не води до забогатяване", твърди Станчев пред "Дойче Веле"

Северозападният регион на България е сред най-изостаналите в Европейския съюз

Икономистът е правил още през 1983 г. изследване върху причините за икономическата безперспективност на Северна и на Северозападна България. Оттогава тя непрекъснато е нараствала.
"Разликата с онези времена е, че тогава с огромни държавни субсидии бяха спонсорирани губещи и опасни  производства като "Химко" край Враца или "Видахим" край Видин. Още при комунизма най-големите гробища в България бяха именно в този край", си спомня Станчев.

Според него, не липсата на магистрали, а липсата на инвестиции в човешкия фактор е основната причина за пропадането на българския Север. Доказателство за това твърдение е пресен пример от Ботевград, където международна компания е открила 2300 работни места в завод за автомобилна електроника. Инвеститорите обаче предпочитат да разширят дейността си с изграждането на нов завод с 3000 работни места в Ниш, въпреки, че терените в българския Северозапад са много по-евтини, а нищонеправещите младежи са в изобилие.

Кому е нужна възхвалата на магистралите?

Главният икономист в Института за пазарна икономика Десислава Николова не отрича ролята на добрата пътна инфраструктура за ускоряването на стопанския растеж. "Няма как инвестициите да потекат към места, в които няма хора, пътища и комуникации. Преди 2 години "Ауди" сериозно е обмисляла голяма инвестиция в района на Видин за сглобяване на коли. Липсата на годни за обучение млади хора в региона обаче е обезсмислила това много сериозно инвестиционно намерение. Оказало се е, че за осъществяването му ще е необходим внос на работна ръка от Румъния", изтъква Николова.

Тя обяснява вторачването на властимащите в магистралите по следния начин: "Това е най-лесното за властимащите, а и се знае, че хиперболизацията на изграждането на инфраструктурата като спасение за регионите носи огромни възможности и за облагодетелстване, и за трупане на политически дивиденти".

Николова се мотивира, че е много по-трудно да се инвестира в образованието, а и там резултатите ще са налице след 10 или 20 години.  "Много по-лесно и ефектно за печелене на електорат е да изградиш път или магистрална отсечка в рамките на един управленски мандат. Другото наблюдавано в България залитане е превръщането на европейските фондове за страната от средство в цел – вместо дългосрочно планиране се следва логиката бързо да се намерят начини за изразходване на европейските средства "докато ги има"", твърди Николова. 

Публикуваната от софийското бюро на германската либерална фондация "Науман" Черна книга за  правителственото разхищение в България през 2016-та изобилства с факти за апетитите и далаверите на близките до властта и вечно печелещи търговете консорциуми за изграждането именно на лотове от магистрала "Хемус". 

Горчивите поуки

Политологът от Софийския университет Даниел Смилов е категоричен, че България трябва да инвестира в съвременна инфраструктура. Но заедно с това тази част от модернизацията на страната не трябва да се фетишизира. „Освен магистралите има много други сфери на управлението, чието развитие предполага дългосрочни ефекти за просперитета на българската нация. Това, което все още ни дърпа много назад в международните класации по конкурентоспособност, е лошото качество във всички нива на образованието. Българската икономика страда и от нелицеприятната репутация, изградена върху възприятията на предприемачите за широко разпространение на корупцията и липса на противодействие от страна на нереформираната съдебна система“, изтъква Смилов. Според него, властимащите в София трябва много внимателно да се вглеждат не само в успехите, но и в горчивите поуки от използването на европейските фондове в останалите държави-членки.

„Така например кризата през 2008-2012 г. накара Португалия да преосмисли политиката си като страна-членка на Евросъюза от 1986 г. да влага прекалено много в развитието на инфраструктурата за сметка на инвестициите в качеството на човешкия капитал. Подобна едностранчивост е довела до възникването на сериозни проблеми, свързани с конкурентоспособността на португалската икономика“, посочва Смилов. И добавя, че в това отношение България има един допълнителен проблем - интеграцията на малцинствата и особено приобщаването на ромите. „При това малцинство продължава наслагване на проблемите – неграмотност, бедност, социално изключване, маргинализация и гетоизация“, изтъква политологът. Резултатите от подобно неглижиране са повече от очевидни – освен нарастването на етническите конфликти налице е замразяване на значителен трудов ресурс в една крехка икономика, която отдавна страда от остър дефицит на млада работна ръка и квалифицирани кадри. „Колкото и важно да е изграждането на магистрали, тези проблеми няма как да бъдат решени с инфраструктурни подобрения. На България е необходима преди всичко промяна в подхода на управляващите към предизвикателствата пред страната“, заключава политологът Даниел Смилов.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


116
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
82
20
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Северозапада умишлено се държи беден и тази бедност се набива постоянно, защото идеята на руските отпадъци е да се отдели от България и да отиде към Сърбия. Това е тенденция още от времето на Стамболийски и Септемвроийското въстание, организирано от Москва и ръководено от български предатели. В същата посока работи и дългия *** Славчо Трифонов с неговите простотии, характерни уж за уникалния Северозапад.
81
2
 
15
 
! Отговори
Saevar преди 6 години
бла бла бла, всичко е до управниниците, ако насочат финанси към общините и съотвено реагиране и правилно усвояване, няма да има проблеми, аз съм русенец който живее от 18 години в чужбина, пращам пари до БГ от много години ... и не само аз а и хиляди други .. къде са парите от данъци и т.н. ще стане така че и малкото роднини в Бг ще си заминат и няма да са само моите...упратава да се замисли....
80
3
 
35
 
! Отговори
анонимен преди 6 години
А знаете ли колко е красива северозападна България? Знаете ли , че Балкана там( при Белоградчик) е уникален и по-красив дори от Родопите! Знаете ли , че в Берковица е сто пъти по-красиво и има по-вече възможности за ски курорт от Банско? Ходили ли сте в Клисурския манастир да видите уникална красота и природа ?
79
2
 
20
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 6 години
До ценностна нагласа,75 То, и ние виждаме всеки ден ценностната нагласа на Баце, на Волен, на Симеонов, които съвсем не можеш да кажеш, че са от Северозапада....Проблемът тук е, че се краде изключително много през годините, и никой на никого не държи сметка.Заводите-вместо модернизация и пробивен мениджърски екип-на скраб.Селското стопанство-жито, царевица и слънчоглед само, че се печели най -лесно, и земята-на селски тарикати и мутри-арендатори, а народът-Както каза Чичовото едно време...
78
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ами да. защо Да има мелета само из южна по "Тракия". Трябва да се разпределят равномерно. Всъщност магистрала Тракия бе построена за да могат някои господа живеещи в София да стигат по бързо до имотите си по южното черноморие. Всъщност тя е до Созопол. Колко удобно. Това за бизнеса е ала бала. А пребройте колко товарни камиона ще срещнете от разклона за Ямбол до Бургас
77
7
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
за отцепване на Северна България и основаване на самостоятелна държава. То се вижда че парите не се разпределят равномерно. Така барем ще осовяваме нашо си.
76
1
 
7
 
! Отговори
Валентин преди 6 години
До КАКВА ИКОНОМИКА ,БЕ. Мисля,че ако не живееш в сламена колиба,направена от теб самия трябва да си благодарен ,че има и такива хора,построили дома в който живееш !
75
15
 
3
 
! Отговори
До81 преди 6 години
Кух си като градушка,като махнем Варна и до някъде Русе,точно по АМ Тракия са най-красивите градове.
74
5
 
12
 
! Отговори
до 75 преди 6 години
Да не забравяме,че по време на кметуването на кмет на ГЕРБ имаше разни проекти за подобряване на околната среда и инфраструктурата на Плевен,чието финансиране спря веднага след като плевенчани избраха друг кмет-не от Герб!
73
3
 
15
 
! Отговори
Българина преди 6 години
Затворете ги в южна и ще получите отговора лицемери нещастни. Северна че отиде накря към Румъния, а южна към турция, да видм тогава каво ще правят. Лично бб е виновен за това разделение
72
5
 
16
 
! Отговори
('_') преди 6 години
А бе,господа шопски не.год.ни.ци , като не ви трябва тая територия, що не я дадете на Румъния ,та да я пооправи малко поне.
71
6
 
18
 
! Отговори
('_') преди 6 години
А бе, господа шопски негодници ,като не ви трябва тая територия ,дайте я на Румъния ,та да я пооправи най-накрая.
70
6
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 73 ТАКА Е БИЛО ХИЛЯДОЛЕТИЕ. С ИДВАНЕТО НА СОЦА ПОЛИТИКАТА НА ЖИВКОВ ЗАТВОРИ НАСИЛСТВЕНО ТОЗИ ЕСТЕСТВЕН ПЪТ. С ЦЕЛ ДА.СЕ СПРЕ ВСЯКАКЪВ КОНТАКТ СЪС ЗАПАДА. ХОРАТА СИ ПРЕСЕЛИХА В ГРАДОВЕТЕ ПОЧТИ НАСИЛСТВЕНО ЗАРАДИ ОТНЕМАНЕТО ИМ НА ЗЕМЯТА. НАЙ БОГАТАТА ЗЕМЯ НА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПА СЕ ОБЕЗЛЮДИ.
69
3
 
14
 
! Отговори
Кебапчета преди 6 години
Нямало да строи хемус ми инвестирай си молове в София в стил КТБ ха ха ха арабите гладни ромите и те мутрата гледа умно и гладно .
68
4
 
9
 
! Отговори
Ани преди 6 години
Не зная защо, но статията ми се видя нещо неубедителна
67
8
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Целия партиен актив на столетницата е я от Монтана, я от Плевен. Все отбор юнаци.
66
7
 
9
 
! Отговори
ценностна нагласа преди 6 години
Да не забравяме че *** Нинова е от Северозападна България.Ние всеки ден виждаме качеството на хората идващи от този район на България.
65
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Младите хора ги няма защото бягат от дивия северизапад защото дори пътища няма там. Пътя е основата, след това училища и фабрики.
64
1
 
26
 
! Отговори
коментатор преди 6 години
Предимството на р.Дунав, като магистрала към западна Европа е огромно, но за съжаление не се използва. Преди освобождението градовете по поречието на р.Дунав са били най-проспериращи, а сега е обратното!
63
3
 
19
 
! Отговори
Влади преди 6 години
Всичко е вярно, за съжаление. Вече не останаха подготвени кадри, не само в Северозапада, но и големи градове, като Варна, Русе, Сливен и пр. Младите и кадърните, отдавна вече са я в Англия, я в Испания или в Германия, в Европа. Останаха мързеливи българи и ***. Защото да си ценен кадър не е като цял ден да си в кафенето или с три таблета да цъкаш минуси в някой сайт за копейки.