Ще стане ли колата бутиково удоволствие? Поскъпват плашещо

Електрическият транспорт не е най-евтиният, твърди екперт
16 авг 2022 21:36, Анисия Иванова
100
Ще стане ли колата бутиково удоволствие? Поскъпват плашещо
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Цените на автомобилите не просто се повишиха драстично, даже няма да е пресилено, ако окачествим това оскъпяване като плашещо. Подобен темп на цените заплашва да превърне автомобилите от масов продукт за индивидуална употреба в нещо, което е по силите само за единици от заможните потребители. Това каза Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването „Светът е бизнес” с водещ Ивайло Лаков.

Желев обясни тези високи цени с разминаването на търсенето и предлагането. Когато на първичния пазар на новите автомобили след края на пандемията натрупаното търсене тръгна да се освобождава и всички се надяваха на ръстове, тогава изведнъж се включиха другите промени, които доста бързо доведоха до дефицита на чипове. Войната в Украйна постави въпроса за структурни кабели за автомобилите.

Разминаването на търсенето и предлагането доведе до дефицит на нови автомобили, който преориентира голяма част от търсенето към вторичния пазар, и по-конкретно към употребяваните автомобили на ниска възраст. Всички акумулирани по това време наличности бяха изчерпани моментално и колкото повече във времето се разминаваха търсенето и предлагането, толкова цените по естествен път се повишаваха. От друга страна всички производители - които можеха да си го позволят, преориентираха оскъдните налични компоненти към тези части от моделните си гами, които са с най-висока добавена стойност. Това още повече оскъпи средните цени, обясни събеседникът.

По думите на Желев цялата концепция за електрификация на всяка цена на масовия транспорт в Европа е поставена на логическа и фактологическа основа, която няма да издържи първия сблъсък с реалността, който ни предстои тази зима.

"Електрическият транспорт не е най-евтиният и най-достъпният”, каза екпертът.

Една част от автомобилните производители гледат на бъдещето като еклектично, а не като електрическо. В много региони на света ще продължат да се търсят автомобили с двигатели с вътрешно горене  и производителите трябва да поддържат и развиват тази технология.

Автомобилният пазар в България е малък и не винаги се съобразява с логиката на Европа, посочи експертът. Преди около месец изконсумирахме потенциала си за ръст през тази година. Що се отнася до ситуацията на пазара на електромобили и обсъждането на наредба за ползване на субсидия при покупка на електромобил, гостът посочи, че по тази тема в България има хвърчащи идеи, които се обсъждат на коляно и стигат най-много до чернови на някакви проекти.

Целият разговор - във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


100
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
72
0
 
3
 
! Отговори
Бай Дрън преди 1 година
Електрическата зима на Европа. Става интересно :)
71
2
 
8
 
! Отговори
Ала бала преди 1 година
Статия миш маш.
70
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Преди 100 години и колите с ДВГ са били ужасно скъпи и недостъпни за пгромна част от населнието. Сега в тази роля са електрическите коли. Проблемът при тях са скъпите суровини за батериите. В момента, в който се направи пробив и се появят евтини и дълговечни батерии, ще има и разцвет на всякакъв вид ел превозни средства.
69
4
 
2
 
! Отговори
До 88 Анонимен преди 1 година
Напротив, може, аз самият имам няколко разработки, за модули по автомобилите, които са изградени с мой софтуер и хардуер, и работят до ден-днешен безупречно, на смешна цена за компоненти. Но имаш ли представа какви огромни отдели трябва да си оправдаят парите? Едните правят, а другите почват да програмират остаряването, и кое как да е, че да изкара не повече от 10 години. Не е толкова лесно, както си мислиш.
68
3
 
12
 
! Отговори
хм преди 1 година
Основните суровини за производството на автомобили се сринаха - стомана, алуминий, мед, петрол (пластмаса и гума), т.е. натиска по линия на себестойността се изпари. Съвсем скоро ще има и чипове в изобилие и като се обърне палачинката до състояние, в което множество производители натоварили на макс производствените си мощности, се борят за ограничен брой потребители, се сещайте на къде ще тръгнат цените. Голям зор е на автоджамбазите да паникьосат хората, че да се отърват от барутниците си.
67
3
 
4
 
! Отговори
aa преди 1 година
абе нещо много удобно забравяте че в соца се чакаше 10 години за кола. ама толкова ли сте изперкали и зомбирани. И се пътуваше само с рейсове и влакове. Сега пак в ЕС това ни чака.
66
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ми що не намалите малко чиповете и кабеляка, нали всички са инженери. Все има начин :) Е ся, сигурно максималната скорост на колата няма да е 250км и няма да ти казва колко вода имаш в чистачките. Ама все ще се оправим без тия работи.
65
1
 
3
 
! Отговори
Я па я..! преди 1 година
До Увредиха климата 84 Моята кола с подаването на контакт, късите светлини светват и не може да се изключват.СЕАТ.Дано не премахнат фаровете пред деня , че ще ми бият някъде.
64
1
 
6
 
! Отговори
Ти да видиш.. преди 1 година
Магаретата па селата и каручките ще се завърнат като при Тошо.Ще настане пълна идилия.
63
4
 
2
 
! Отговори
Обезопасете електро преди 1 година
Единствените засега екологични автомобили са тези на ГАЗ.БЕз холограми на тях.Има нужда от внимателен анализ и обезопасяване на електромобилите .. Само с традиционни доказано безвредни жълти фарове. БЕЗ лазерни скенери,камери,без сканращо пресканиращи уреди. Един автономен автомобил стига до милион пъти по вреден от един джип на бензин ..заради огромен брой нагло престъпни вредни стъоръжения - Снимат пресканирват облъчват даже и с лазерни оръжия..
62
4
 
4
 
! Отговори
Увредиха климата преди 1 година
НАркомани на власт вклв Брюксел принудиха милиарди водачи да увреждат тежко Земята,биосферата и климата с включени фарове денем. Особенно жестоки вреди нанасят включените силно вредни скенери вкл Светодиодни,лазерни,ксенонови,халогенни.Всички нови автомобили в кл електромобили се произвеждат с опасно вредни скенери..ТАзи година включените скенери и нови анти климатични оръжия са увредили много важни охрани на Земята.. Предложение да се забрнаи производството на нови автомобили
61
2
 
6
 
! Отговори
Програмист преди 1 година
Така е, автомобила не е за всеки.
60
2
 
14
 
! Отговори
Я па я..! преди 1 година
Коли втора ръка у нас има за 50 години напред.За всеки има по кола.
59
1
 
4
 
! Отговори
Иво преди 1 година
E.asi, добре, че моят добър стар бензинов СХ си седи кротко заприходен, и консервиран. А ЦеПетко ще се движи, докато може, тоест следващите 20 години :)) докато има дизел. Но пропагандата е жестока!
58
1
 
16
 
! Отговори
Albi преди 1 година
Е то вече всичко става бутиково удоволствие. Да ядеш, да се топлиш, да дишаш. Но сякаш колите се увеличават. Нещо има проблем в планът. Навсякъде вече спират, няма място явно, на кой му е скъпо, само на шепа хора. Като си пешеходец такава омраза, все едно нямаш право по тротоара да се движиш, че нали там паркират-това извън София.
57
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Колите ще станат лукс. Неминуемо е. Който има пари, ще си купи кола. Който няма - ще движи с обществения транспорт. И пак няма да му е евтино.
56
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Е нали искахме да дишаме зелено ?? Нали зелената мафия принуди автомобилната индустрия да изостави най-великото си постижение за последните 100г...двигателят с вътрешно горене. Нали тази електрификация е скъп процес и трябва да си покрият разходите. Ами скоро и летенето със самолет ще е лукс. както беше по соца. Нали авиокомпаниите трябва да покрият тези керосини квоти, които им налагат. Такива са новите комунисти...досущ като старите.
55
2
 
16
 
! Отговори
Уфффф.... преди 1 година
....въодушевих се от вашите коментари, сега ще ида си взема от автоморгите 30 голфа и ще си ги наредя с паяка пред блока, не за друго, ами за да гледам лудите с тараляснизи по-скъпи от апартаментите им как обикалят вечер по два часа и търсят жално паркомясто. После ако все пак намерят паркомясто, просто ще докарам с поякът още 30 и така, докато започнат да карат тротинетки....и либерастията....ниедна!
54
19
 
11
 
! Отговори
Хахахахахахахахахаха преди 1 година
Има доста време да мине преди трошките от Европа и Америка да свършат! Българинът няма да яде, но ще си купи трошка. И да, надявам се колата да стане отново луксозна стока и вдиотените деббилли да не могат да си позволяват да шофират. Много искам класовото разделение да стане осезаемо в България и всеки да си знае гьола!
53
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Колите поскъпват основно заради покачващата се цена на материалите за производство. Ако ситуацията се кротне, и цените ще се регулират. При електричките - всяка нова и неразработена технология е скъпа, така работи икономиката. Сега усилията на цялата имдустрия са насочени към изобретяване на по-добри и евтини батерии. Това неминуемо ще доведе до пробив и поевтиняване в следващите 10-тина години. Не подценявайте силата на пазара и законите за търсене и предлагане.