Омбудсманът: Клиентите нямат информация за "умните" топломери

Преоборудване с тях е свързано със значителни финансови разходи
15 май 2023 21:24, Анисия Иванова
17
Омбудсманът: Клиентите нямат информация за "умните" топломери
Снимка: БГНЕС

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до служебните министри на енергетиката Росен Христов и на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков, в която настоява да се организира информационна кампания за битовите клиенти на топлофикационните дружества в сгради – етажна собственост във връзка с ангажиментите им по подмяна на уредите на радиаторите и водомерите за топла вода с т.нар. „умни уреди“, които се  отчитат дистанционно, съобщиха от офиса на обществения защитник. С преоборудването ще се решат проблемите, свързани с осигуряването на достъп до жилищата за отчитане на потреблението. Преоборудването е и условие, за да отпаднат годишните изравнителни сметки, които сега създават огромни неудобства и неясноти.

Поводът за новата препоръка са сигнали от граждани - битовите клиенти, които показват недостатъчна информираност за правата и задълженията им, свързани с изпълнението на законовите изисквания за преоборудването на жилищата и дигитализацията на устройствата като цяло.

Припомняме, че омбудсманът вече поиска държавата да подпомогне с евросредства около 572 хиляди домакинства, които в срок до 1 януари 2027 г. са задължени да преоборудват инсталациите за отопление и топла вода в жилищата си със средства за дялово разпределение на топлинната енергия с дистанционно отчитане.

„Въпреки дадения времеви срок, преоборудването на топлоснабдените жилища с радиаторни разпределители и с водомери за топла вода с дистанционно отчитане вече се извършва с ускорени темпове, предвид изискването на чл. 140, ал. 7 от Закона за енергетиката - при монтиране на нови средства за дялово разпределение същите да бъдат с дистанционно отчитане. През тази и през следващата година изтичат гаранционните и експлоатационните срокове на хиляди средства за дялово разпределение на топлинната енергия“, пише проф. Ковачева.

Тя подчертава, че въпросното преоборудване с „умни уреди“ е свързано със значителни финансови разходи и извънредни организационни усилия от тяхна страна, алармира, че са налице предпоставки за нарушаване на основни права на гражданите – правото на информация, правото на индивидуален избор и правото на качествена услуга.

Омбудсманът обобщава основните оплаквания на гражданите – потребителите получават предписания от топлинните счетоводители за ускорено поставяне на новите устройства за дистанционно отчитане преди изтичането на гаранционните и/или експлоатационните срокове на старите уреди. Хората са недоволни и от поставянето на къси срокове за изпълнение на предписанията от топлинните счетоводители, което не им позволява да потърсят и да намерят най-добрите за тях оферти за уредите и за свързаните с тях услуги.

Освен това гражданите са затруднени в достъпа до информация за цени, гаранционни срокове, възможности за сервиз и друга важна потребителска информация за радиаторните разпределители и водомерите за топла вода с дистанционно отчитане. Недостатъчна е и информацията за измененията на цените на услугата „дялово разпределение на топлинната енергия“ след преоборудването на жилищата с уреди с дистанционно отчитане на топлинната енергия. Друг проблем е конфликтът между интересите на ВиК операторите и топлинните счетоводители кой да достави и да монтира водомерите за топла вода с дистанционно отчитане.

„Поради слаба информираност относно разпоредбата на чл. 140, ал. 8 от Закона за енергетиката, клиенти приемат монтаж на водомери за топла вода с дистанционно отчитане от ВиК оператор и впоследствие научават, че това е в нарушение на законовия текст и топлинният счетоводител няма да приеме за валидни показанията на тези водомери“, пише омбудсманът.

В допълнение посочва, че в някои случаи при смяна на водомери за топла вода от топлинния счетоводител се забавя предоставянето на информацията за новите уреди към съответния ВиК оператор. Изтъква, че има и противоречива практика относно предоставянето на данни от топлинните счетоводители на ВиК операторите за дистанционно отчетените данни за топла вода.

„Добри са примерите на сключени между дружествата споразумения за обмен на данните без допълнителни плащания от клиентите. В други случаи обаче, се поставя условие за допълнителни плащания за тази услуга“, отбелязва проф. Диана Ковачева.

Затова тя е категорична, че е необходимо своевременно изменение и допълнение на Наредба № Е-РД-04-1/12.03.2020 г. за топлоснабдяването (Наредба за топлоснабдяването) и Наредба № 4 от 14 септември 2004 г. за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи (Наредба № 4).

Омбудсманът иска да бъде определен срок, в който топлинните счетоводители трябва да предоставят на ВиК операторите данните на сменените водомери за топла вода и предлага този срок да бъде 5 работни дни.

Настоява да бъде уредено сключването на споразумения за обмяна на информация между топлинните счетоводители и ВиК операторите относно показанията на водомерите за топла вода с дистанционно отчитане, като не се допуска обвързването им с финансови тежести за битовите клиенти.

Обръща внимание да се уеднакви срокът за извършване на проверка на индивидуалните водомери, като посочва, че съгласно чл. 34а, ал. 5 от Наредба № 4 този срок понастоящем е 3 месеца, а съгласно чл. 52, ал. 7 от Наредба № Е-РД-04-1/12.03.2020 г. за топлоснабдяването – 1 месец.

Настоява още предписанията за замяна на радиаторните топлинни разпределители и на индивидуалните водомери за топла и студена вода да съдържат задължително информация за годността на действащите уреди.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


17
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Съвет:Омбудсмана трябва да"атакува"законите а не последствиятаТова е негов прерогатив,а не пожелание на политици,Йористи и юристиЗатова да се"взема в ръце"и да"атакува" всяка несправедливост сътворена в закон от"йористите"и в НС . Конституцията е основния закон и други закони,наредби и т.н.не може да са в противоречие с неяВсички са длъжни да се съобразяват с нея и стриктно да се спазваА не,като врата насред полето, да се заобикаля с трикове от хитреци,па били те и с дипломи на(йо)юристи
12
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Никой няма право да поставя, каквото и да е в част.собственост на гражданина без негово съгласие . Дори това да е електронен измерител,камера и др.устройство ако гражданина не е пожелал услугата,защото уреда вече е чужда собственост.Дори гражданина да е пожелал услуга,уреда,чрез който се измерва тя,се трансформира в сума по цена.Т.е.гражданина е КЛИЕНТпо ЗЗД а не по ЗУЕС.Затова уреда трябва да е извън част.собственостпонеже тя е непрекосновена по Конституция.Уреда трябва да е извън част.собст.
11
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Омбудсмана трябва да"атакува"не последствията а причините за тези"аномалий"т.е.законите сътворени от"Йористите"(клонинги на юристите)Пример:ЗУЕС,е точно това.Този закон има за цел, да въостанови социализ(ъ)*** разбирай,цоцането завинаги.Неговата скрита цел е да подчини гражданина на колектива и нарушава основното човешко право на избор.А и дава възможност на "колектива"да лиши гражданина от неговата собственост чрез ЧСИ пряко Конституцията в която пише, че Част.Собственост е неприкосновена.
10
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
поредното изтръскване джоба на потребителите, що не си ги сменят за тяхна сметка , всичко на гърба на потребителите и то непоискано
9
0
 
3
 
! Отговори
Ха ха ха преди 11 месеца
Сложихме такива преди няколко години. Зимно време се случва поне по няколко пъти по телефоните ни да звънят хора от "Техем" с молба да видим какво показват топломерите ни и да им го продиктуваме за да не се разкарват в студа, за да отчитат.
8
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
От камината по убаво нема.
7
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Моите радиатори заедно с топломерите ги пратих на вторични. Връщат ме във времето на прадедите ми. Те са греели децата си с дърва и въглища. Но по тяхно време кубик дърва е струвал 5 лева а тон въглища 12 лева. В днешно време немога да си позволя дърва и въглища с оглед високите цени но мога да си позволя по модерно гориво нарязани гуми. С едно парче гума десет на десет снтиметра на печката кюнците зачервяват. Топлината от живият огън ноже да се сравни хладката водичка която ми пускаха.
6
1
 
2
 
! Отговори
Читател преди 11 месеца
а ако си сложа едно вентилаторче от бракуван компютър цяла зима да духа студено на умния уред с дистанционно отчитане к'во ли ще стане?!
5
1
 
2
 
! Отговори
В. преди 11 месеца
Уважаема госпожа Ковачева, задължете всички по веригата да приемат взаимозаменяемост на уредите от различните доставчици.
4
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Разкарайте топлинните счетоводители, топлофикация да си върши работата, а не да се плаща на още безброй ненужни службички.
3
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Поредната лъжа са тези уреди. От 3-4 години радиаторите не са пускани и няма никаква консумация, има и уреди за дистанционно отчитане, но гадовете продължават да начисляват около 90-100 лв., и някога като засекат всички ти пращат, че имаш да получаваш 15 лв. и това при нулева консумация, а тази година и доста топла зима. Лъжат и крадат на поразия.
2
0
 
2
 
! Отговори
Германов преди 11 месеца
Полицаи убиват Българи за забавление и Омбудсман Ковачева не реагира! Германов
1
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Я се разкарайте с тия умни уреди. Ако някой хакне устройствата и промени стойностите кой ще е отговорен?