Руската икономика удари дъното, но още копаят...

Калининград затъва икономически заради конфронтацията със Запада
Обновена: 9 сеп 2016 21:29 | 9 сеп 2016 21:10, Елка Василева
532
Руската икономика удари дъното, но още копаят...
Снимка: Reuters

Аванпостът на Русия на Балтийско море - Калининградска област, някога беше рекламирана шумно като бъдещия руски Хонконг - отделена от основната територия на страната и със специален статут, който да й позволи да процъфтява чрез търговия, пише Ройтерс.

Но за Игор Плешков, който осигурява работа на 300 работници в циментов завод в този анклав с население един милион души, вклинен между страните членки на ЕС Литва и Полша, сега бъдещето изглежда мрачно. Бизнесът му затъва през последните месеци под натиска на протекционистките мерки, наложени от Москва в отмъщение за западните санкции.

"Руската икономика удари дъното, но кой би си помислил, че руснаците ще започнат да копаят още надолу?", шегува се 46-годишният Плешков, цитирайки реплика, която по думите му за първи път чул от германски инженер, дошъл да работи в Калининград.

Средновековното пристанище Кьонигсберг, някога център на протестантстката просвета и търговия на балтийското крайбрежие, фактически е било част от Германия до Втората световна война, когато е разрушено до основи от бомбардировките на съюзниците, обсадено от настъпващата Червена армия и превзето през последните месеци на войната.

Цялото германско население е избягало, загинало или прогонено, а областта, известна като Северна Прусия, е анексирана от Съветския съюз, преименувана в Калининградска, застроена наново със семпли жилищни блокове и заселена наново с руснаци.

Разпадането на Съветския съюз оставя анклава отделен от останалата част на Русия. Разбитите му пътища сега са задръстени вместо с руски лади и волги с фолквагени и шкоди, купени евтино на старо от Европа.

Докато през съветския период областта беше силно милитаризирана и поради това почти изцяло закрита за външни хора, през последните години в него се появиха кълнове на просперитет. Калининград сега има около 80 000 малки и средни фирми, много от които са заети с производство, отчасти благодарение на специалния търговски статут със съседите от ЕС.

Компании като тази на Плешков - "Томас Бетон" имат разрешение да внасят безмитно суровини, за да произвеждат продукция, която може да бъде продавана обратно на територията на Русия.

Този статут обаче не беше подновен на 1 април. Това последва и серия други стъпки за ограничаване на търговията след 2014 г., когато Русия анексира Крим, САЩ и ЕС наложиха наказателни финансови санкции и Москва отвърна със свои контрасанкции.

Различна ситуация

Калининград едва ли е единственият регион на Русия, който пострада. През последните две години сривът на глобалните цени на енергийния експорт създаде мъчителна икономическа криза. Рублата падна, вдигайки цените на вноса. Но докато някои региони на Русия бяха частично защитени благодарение на спада на вноса, което засили потреблението на стоки руско производство, тесните връзки на Калининградска област със съседите от ЕС станаха причина тя да пострада повече от другите региони.

След 2014 г. общият обем на търговията на Русия е спаднал с една трета, но калининградският се е стопил почти наполовина. Индустриалното производство, което преди изпреварваше по растеж останалата част на Русия, спадна повече, отколкото където и да било другаде.

Руските контрасанкции включваха забрана на по-голямата част от вноса на храни от ЕС и тя съсипа индустрията за преработване на вносно месо в месни консерви, предназначени за продажба в цяла Русия, която представляваше близо една пета от промишленото производство на Калининград.

В случая с циментовата компания на Плешков ситуацията се е влошила през последните месеци, когато правителството ограничило неговите доставки на евтин цимент, изисквайки усложнени импортни сертификати.

Реформата целеше да защити руските компании, но имаше обратен ефект в Калининград, казва Плешков.

"Те затварят пазара, но не разбират, че Калининградска област е в малко по-различно географско положение", казва Плешков.

Вече не е толкова специален

Правителството в Москва говори за преориентиране на изток към търговията със страни като Китай. Но тук, на прага на Европа, това е слаба утеха.

"В този момент сътрудничество с Австралия е също толкова вероятно да доведе до успех, колкото и сегашният модел", мрачно се шегува Иля Шуманов, бивш директор на калининградския клон на "Трансперънси интернешънъл".

Мнозина местни жители обвиняват областната администрация, че не е имала план как да подкрепи бизнеса след края на режима на специален статут, освен да разчита на държавните субсидии, фиксирани на 66 милиарда рубли (1,02 милиарда долара) за тази година.

Новоназначеният председател на регионалното правителство Антон Алиханов, енергичен млад политик от Москва, каза, че има някои "остри ръбове", които трябва да се доизгладят.

"Трябва да променим структурата, защото сме прекалено зависими от вносни компоненти", заяви Лиханов за Ройтерс.

Калининград не бива да се стреми да стане манифактурен хъб, сглобяващ продукти от вносни материали от ЕС, което би било устойчиво само ако работниците останат нископлатени, каза той.

"Не искам Калининград да се превърне в придатък на ЕС с евтина работна ръка и ниски производствени разходи - това би било нещо като неоколониализъм", заяви Лиханов. Вместо това трябва да се насочи към висококачествено производство с руски суровини.

Добрите времена свършиха?

В продължение на години жителите на Калининград се радваха на специално разрешение да пътуват през полската граница. Но Полша прекрати тази договорка през юли, като се позова на съображения за сигурност, и предупреждава, че няма да го поднови скоро.

Това засегна магазините в Калининград, много от които открай време продаваха контрабандно полско месо като местно. Потребителите са обезверени.

"Аз разбира се, съм патриот, но бих ходил до Полша от време на време", каза Владимир Кузин, бивш служител от областната администрация. "Защото това, което наричат сирене в нашите магазини, не е сирене".

Редакторът на местният новинарски портал rugrad.edu Вадим Хлебников каза, че всичко е поскъпнало през последната година, освен картофите и евтината замразена риба.

През лятото все още идват руски туристи, за да се насладят на пясъчния морски бряг на Калининград. Но статистиката показва, че ресторантите фалират. Много от тях са празни.

Междувременно Москва се е заела да превърне и без това силно милитаризирания регион в истинска крепост, засилвайки военното си заради повишеното напрежение с НАТО.

Според някои местни жители това само още повече ще изолира Русия.

Плешков, който се определя като оптимист, се бои, че най-добрите времена за областта са свършили.

"Правителството се опита да прикрие проблемите с помощта на псевдопатриотизъм, внушавайки, че не глупаците, неспособни да управляват собствената си страна, а други зли хора в чужбина са ни докарали дотук", каза той.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


532
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
301
2
 
12
 
! Отговори
Боби преди 7 години
До шофьор 346Сори но не си прав. Има си и внос освен този на Лукоил. Проблемът е че Държавната администрация поставя много ама много големи пречки при изграждане на акцизни складове. Тоест искам да направя акцизен склад в Русе за да внасям румънско гориво. От администрацията ще те бавят дори години или докато си платиш под масата.От къде го зная - Брат ми работеше като мениджър бензиностанции в Петрол няколко години и какви неща ми е разправял ...
300
5
 
13
 
! Отговори
Боби преди 7 години
До Анонимен 343Ано Умни Русия последните 5 години е в топ 5 страните ИЗНОСИТЕЛКИ на ЗЪРНО. Да не са ТРЮФЕЛИ и други свръх скъпи стоки но СПОКО няма да умрат от Глад.
299
6
 
22
 
! Отговори
ЕЕЕеей., преди 7 години
Печална работа.Американофилските *** тръгнали да рИват за руската икономика.Е,няма по-лошо от това,Господ да ти даде мозък,колкото грахово зърно и да ти сложи очите на г---за. Що не рИвете за българската икономика дето изобщо вече я няма,тъй-като с общите усилия на сегашните управници и вашата,просто я унищожихте.Имахме една от най-силните икономики в Европа...Когато *** засипе държавата,тя започва да вони...
298
1
 
12
 
! Отговори
шофьор преди 7 години
До АнонименНе баламосвай! Всички бензиностанции са принудени да зареждат от Лукойл, дори ШЕЛ!
297
2
 
5
 
! Отговори
Боби преди 7 години
До До чичо ГошоНяма ЛОШО или ДОБРО оръжие има ЕКСПЛОАТИРАНО И ПОДДЪРЖАНО ПРАВИЛНО. Ето Т-80 и БМП-3 предадени 1995 на Южна Кореа сега си ги изкупуват обратно защото имат търсене на подобни машини дори на старо. А корейците са ги поддържали по всички правила и ето след 20 години експлоатация ги изкупуват за да ги препродадат.Това че в бившия соц лагер поддържахме техниката мърляво и изобщо поддържахме ли я?
296
2
 
4
 
! Отговори
Боби преди 7 години
До Анонимен 342СССР искаше да кажеш След 1917 и преди 1990 Русия не съществува като държавно формирувание.
295
11
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 350Може, ама първо трябва да се научат да ядат газ и петрол
294
9
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Русия с най-големите находища на газ, петрол, злато, уран, диаманти. Та мисълта ми е че все някак ще оцелеят.
293
15
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Русия е единствената страна в света успяла да затрие цяло море - Аралско море. Толкоз за екологията и русия.
292
17
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Русия трови народа си с водка и бой и глад от столетия, а тръгнали да се притесняват за ГМО :)))
291
3
 
13
 
! Отговори
и аз съм шофьор преди 7 години
СТИГА ПРИСПИВНИ ПЕСНИ! Не ни баламосвайте!Борисов да каже на кума си Златев, Лукойл да намалят цената на бензина- иначе никакъв газов хъб за руската газ- да си я затварят в буркани и да си я изнасят! Ще стане страшно-ШОФЬОРИТЕ СМЕ ГОЛЯМА СИЛА!!!ШОФЬОРИ СЪБУДЕТЕ СЕ!!!
290
17
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Канибализмът също не е бил рядкост по времето на близо 900-дневната блокада" И СЕГА ПРИ РЕЖИМА ПУТИН Е ТАКА:Бабата-канибал(68-годишната Тамара Самсонова от Санкт Петербург е заподозряна в убийството на най-малко 19 души в рамките на две десетилетия.) показа как е отрязала и сварила главата на последната си жертва....Pycĸи ĸaнибaл yбивaл xopa и изяждaл чepния им дpoбB гpaд Бeлинcĸи, Πeнзeнcĸи peгиoн в Pycия, пoлициятa apecтyвa cepиeн yбиeц, ĸoйтo ce зaнимaвaл c ĸaнибaлизъм. Ha мъжa ce пpипиcвaт нaй-мaлĸo шecт yбийcтвa, мaĸap зa тeзи yбийcтвa ceгa в
289
4
 
14
 
! Отговори
луд умора няма преди 7 години
А нашата "икономика", другаре , тя къде е ?! Сигурно е на седмото небе ?Прах в очите и изместване "центъра на тежестта"- запазена марка на всички клоннинги на БКП и най-вече тези , които ни управляват в момента !
288
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
А какво мисли Иран за намаление на добива бе yшанки? И как саудитите ще се съгласят като Русия добивабефт на махс за да компенсира ниските цени. И вие като вожда си смесвате желаното с действителното.
287
5
 
11
 
! Отговори
глупак преди 7 години
ЕС и САЩ се разпадат. Ще избягам в Русия.
286
5
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
ЕС се разпада добре , че навремето избягах в Русия.
285
9
 
8
 
! Отговори
КНДРусия преди 7 години
Подозирам, че интервюираните скоро ще изчезнат от лицето на Земята, ако не си бият камшика на Запад в май-скоро време :)
284
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Анонимен 359Лукойл Енерджи е огромен парк от ВЕИ източващ стоитици милиони ежегодно !
283
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До 358. Виждал ли си летящи Хамери ? Хахаха
282
1
 
9
 
! Отговори
безпартиен шофьор преди 7 години
СТИГА ПРИСПИВНИ ПЕСНИ! Не ни баламосвайте!Борисов да каже на кума си Златев, Лукойл да намалят цената на бензина- иначе никакъв газов хъб за руската газ- да си я затварят в буркани и да си я изнасят! Ще стане страшно-ШОФЬОРИТЕ СМЕ ГОЛЯМА СИЛА!!!ШОФЬОРИ СЪБУДЕТЕ СЕ!!!