Астрономи откриха гигантски запаси вода до черна дупка

Квазарът APM 08279+5255 е най-мощният източник на енергия във Вселената
Обновена: 25 юли 2011 07:19 | 25 юли 2011 07:19,
Астрономи откриха гигантски запаси вода до черна дупка
Изображение: NASA/ESA

Астрономи откриха най-големия и най-далечен досега океан във Вселената – запаси вода, които надвишават 140 трлн. пъти обемите на всички земни океани, около квазара APM 08279+5255, съобщава пресслужбата на Лабораторията за реактивно движение на НАСА.

Квазарът APM 08279+5255, разположен на 12 млрд. светлинни години от Земята, е най-мощният източник на енергия във Вселената. Той излъчва 65 000 пъти по-силно, отколкото цялата ни Галактика. Огромната светимост възниква заради поглъщането на материя от свръхмасивна черна дупка, чиято маса е 20 млрд. пъти колкото тази на Слънцето.

Тъй като разстоянието до квазара е много голямо, сега той се наблюдава такъв, какъвто той е бил в ранните стадии от еволюцията на Вселената, когато нейната възраст е била около 1,6 млрд. години. Астрономите предполагат, че вода може да е съществувала дори в тази епоха, но досега не са я откривали.

Две независими групи астрономи, една под ръководството на Дариуш Лис от Калифорнийския технологичен институт, и втората начело с Мат Бредфорд от Лабораторията за реактивно движение, открили, че този квазар е заобиколен от облак, съдържащ водна пара.

"Пръстенът около квазара е уникален, тъй като в него има гигантска маса вода. Това още веднъж показва, че водата е била разпространена в цялата Вселена дори в такива ранни времена", отбелязва Бредфорд, цитиран от РИА Новости.

Групата на Бредфорд провеждала наблюдения със спектрометъра Z-Spec на Калифорнийската субмилиметрова радиообсерватория и с интерферометъра PdBI (Plateau de Bure Interferometer) във Френските Алпи (групата на Лис).

Учените установили, че около квазара на стотици светлинни години се простира запълнена с газ област. Този газ постоянно е изложен на въздействието на рентгеновото и инфрачервеното излъчване на квазара. Макар че температурата му не надвишава минус 53 градуса по Целзий, а плътността му е около 300 трлн. пъти по-малка от плътността на земната атмосфера, този газ е от 10 до 100 пъти по-плътен от средния в галактиките, подобни на нашата.

Измерванията показали,че около квазара има толкова водна пара и други вещества, че от тях черната дупка може да нарасне шест пъти.

Резултатите от изследването ще бъдат публикувани в Astrophysical Journal Letters.

hou do K'c преди 12 години
I az vseki pyt taka se 4uvstvam

pissed off преди 12 години
"Квазарът APM 08279+5255 е най-мощният източник на енергия във Вселената"....или сте забравили да допишете ",открит досега" или някой пак се е изцепил доста неподготвено!

Бат Боко преди 12 години
Хайде на евтината вода...а!

К'с преди 12 години
Не е ли странно, че след като сме прочели тези факти за космоса .. се налага да се върнем в досадното ежедневие и да си мислим за сметки .. пазаруване и други злободневни неша. След такива статии всичко около нас ни се сгтрува безмисленио .. Малко е депресивно по определен начин

стягам багажа и слагам едно канче, че да си налея от таз водица

БГ Съдия преди 12 години
като гледам тия цифри и си мисля, що им се връзваме на новинарите да ни занимават с политици

Математика,Брато

Supermass.blackhole преди 12 години
Не е ли смешно .. ние човеците се опитяваме да сложим всичко в някакви наши си рамки за да успеем да го сравним и възприемем... Това било 200 трилиона от онова .. другото било 1333 милиарда светлинни години .. Въшност във вселената има такива източници на енергия и материя и т.н. че нашите представи за мерни единици и количества не могат да ги характеризират ... просто не ни стига акъла за тях казано с две думи. ;_)

dominici преди 12 години
Какви ли форми на живот са се формирали покрай толкова голям източник на енергия и вода? Кога ли земляните ще имаме възможност да изминаваме толкова големи разстояние за дни? Яд ме е, че няма да съм жив когато това се случи.

некой си преди 12 години
да се чете 1,6 млд. години

некой си преди 12 години
Незнам какви са тези учени и как определя възрастта и разстоянията, но ми се струва странно да определиш възраст от 1,6 млд. св. години на това космическо явление при положение, че е на разстояние 12 млд. св. години?!

Жоро Бекъма преди 12 години
до 9 - Марчето - Е пааа, чекай малко да се напрегнем да помисуим.... Е па може - да! Уеуееее, гоуем съм!

ГРАДИНАРО преди 12 години
Добре, значи почваме да полюваме градината !

harkon преди 12 години
Край на режима на водата!

ля ля преди 12 години
много сте слаби! как може да кажете че сте открили най-големия източник!

strahotna snimka, pa ima ili nema voda se taia - ne e na6a!

mar4eto преди 12 години
Zhoreee, ma to tuz voda dali stava za piene? Mi 4i to cql Piernik mozi da se pere sq!

Жоро Бекъма преди 12 години
А го пипнахте, а дойде потопа - чухте ли бе, ей !

6op преди 12 години
gluposti....ot iskaro po dulboko nema.....epa nema

Желев преди 12 години
Остава специалистите да опъват маркучите и страха от липса на вода изчезва.