Луната е по-стара, отколкото се смяташе досега

Тя е на 4,51 милиарда години
12 яну 2017 15:10, Елка Василева
Луната е по-стара, отколкото се смяташе досега
Снимка: архив, Reuters

Оказва се, че Луната е на 4,51 милиарда години, т.е. по-стара е, отколкото учените смятаха досега, съобщи Асошиейтед прес.

Заключенията са въз основа на скални и почвени лунни проби, събрани от астронавти от мисията "Аполо 14" през 1971 г.

Изследователи оповестиха, че Луната е формирана 60 милиона години след раждането на Слънчевата система. Предишни преценки сочеха, че е формирана между 100 милиона и 200 милиона години след създаването на Слънчевата система.

Учените извършили радиоактивно датиране на фрагменти от минерала циркон, извлечени от лунни проби, които са събрани в рамките на мисията "Аполо 14". Фрагментите са миниатюрни - не по-големи са от песъчинки.

"Размерът не е от значение - те предоставят впечатляваща информация", заяви ръководителката на изследването Мелани Барбони от Калифорнийския университет в Лос Анджелис. Тя отбеляза, че Луната държи ключа към опознаването на формирането и еволюцията на нашата планета.

Някои от 8-те проби циркон са използвани и в предишни изследвания, извършени също от учени от Калифорнийския университет в Лос Анджелис. Барбони увери, че изследва повече проби циркон от мисията "Аполо 14", но не очаква, че преценките й за възрастта на Луната - 4,51 милиарда години, значително ще се променят. Възможно е все пак възрастта на Луната да е 4,52 милиарда години, смята изследователката.

Барбони и колегите й с нетърпение очакват да научат повече неща за историята на Луната и за еволюцията на ранната Земя и Слънчевата система.

Астронавтите Алън Шепърд и Едгар Мичъл събраха лунни скални проби през февруари 1971 г. Те прекараха 9 часа на лунната повърхност.

Резултатите от изследването са публикувани в Science Advance.

Това е второто посветено на Луната изследване, чиито резултати бяха публикувани тази седмица. В рамките на първото изследване израелски учени установиха, че Луната се е образувала в резултат на сливането на няколко по-малки небесни тела.

Още по темата: луната

фф преди 7 години
Статията някак си оставя впечатление, че всъщност се знае колко е стара. Не, просто вече предположенията са други.

anonimen преди 7 години
ало спас русев да си оправи виваком ловвеч писна ми от тия прекъсвания бре плащаме си аман от поддръжка

Всички лунни камънаци са събирани от едно и също място с площ по-малка от200 кв.метра. Как могат да съдят за цяло небесно тяло по няколко камъка, ами амо материалът е попаднал там от метеорит? Простотии, някой не е напънал да си оправдае заплатата

Поредната глупост !Кой каза,че луната винаги е била луна ? Да кажем ,че е била ядро на планета Фаетон . Много ясно че се е формирала горе-долу със земята .

Хомо Илинден преди 7 години
Луно,Луно земльо македонска- и со руснаците ли за тебе ке се тепаме?

Нали Наса обяви, че са изчезнали всички камънаци уж донесени от Луната. А това са 380килограма. Явно пробата е от руснаците, които са дали на щатите лунна почва от сондите Луна 19. Американците нямат и един грам грунт от Луната. Освен пясък от Холивуд.

СТРАНДЖАТА преди 7 години
Оказва се, че е с изтекъл срок на годност...

Може, ама няма стикер от коректната фирма на Бог!

подведен преди 7 години
Е КАК МОЖЕ, ТЪКМО БЕХ ПОВЕРВАЛ .....ЧЕ Е ПО МЛАДА!

Тука малко не схващам логиката. Да приемем, че са датирали циркона правилно. Това обаче далеч не означава че луната е формирана тогава, а означава че циркона тогава се е синтезирал.