Метрото вдига стандарта на живот, дава и работа на стотици

Над 900 млн. евро са инвестициите в изграждането на тунелите само за 7 г.
Обновена: 3 дек 2016 20:05 | 3 дек 2016 17:42, Веселина Йорданова
102
Метрото вдига стандарта на живот, дава и работа на стотици
Снимка: архив, БулФото

Метрото е не само най-удобният, бърз и екологичен транспорт в София, а и мощен фактор за развитие на бизнеса, промяна на облика на цели квартали и повишаване на стандарта на живот в столицата.

Само преките инвестиции от строителството на метротунели от 2009 г. досега ще възлязат на над 900 милиона евро, сочи справка на “24 часа”. Ударното строителство на метрото започна през 2009 г. В сумата влиза разширението на първия лъч и изграждането на втората линия на столичното метро.

Само инвестициите в изграждането на тези 19 станции възлизат на над 483 млн. евро. Към тях в следващите две години и половина ще се добавят още около 430 млн. евро, които ще бъдат инвестирани в изграждането на 12 станции от третата линия, доставка на влакове и строителство на метродепо. По данни на общинската фирма “Метрополитен” ЕАД в момента строителството на 8 станции от третата линия дава работа на между 700 и 1000 души.

Очакванията са броят им догодина да надмине 2000 души, след като започне изграждането на всички обекти от проекта за новата линия. И ако преките инвестиции в града от строителството на метрото са ясна сума, то за непреките, които идват с пускането на новите станции, статистика няма. За всички обаче е видна промяната в район “Младост” например.

В последните години той е сред най-бързо развиващите се и вероятно с най-голямо строителство на нови жилищни сгради. За бурното развитие на района допринесе и строителството на метрото. В последните 4 години там бяха пуснати 4,7 км метролинии. Първо през 2012 г. беше пуснат участъкът от “Младост 1” до бул. “Цариградско шосе” с 2 станции и подземен паркинг с 1500 места.

А през 2015 г. - 3 станции от “Младост 1” до Бизнес парка с подземен паркинг за 120 места. Около метростанциите бяха направени 600 паркоместа, а паралелно със строителството на трасето на подземните влакчета бяха ремонтирани булевардите, тротоарите и осветлението над него. Обновени бяха пет основни транспортни артерии на района – бул. “Цариградско шосе”, бул. “Ал. Малинов”, който беше разширен, южната дъга на околовръстния път, кръстовището на бул. “Копенхаген” и ул. “Самоковско шосе” и ул. “Н. Генадиев”.

Булевард “А. Сахаров” беше удължен, за да се осигури алтернативна връзка между “Младост 1” и “Младост 2”. Натискът за строителство на нови сгради в “Младост” и последвалото напрежение сред живеещите там именно с метрото обвърза и преди дни главният архитект на София Здравко Здравков.

Нови административни и бизнес сгради, а това означава работа за строителните фирми и нужда от квалифицирани служители за компаниите, които имат офиси в тях, се появиха в последните години и по бул. “Цариградско шосе” около метростанцията при “Интер експо център”. Според експерти не е случаен и фактът, че трите искания за изграждане на небостъргачи в София са именно до метростанции или до такива, които в момента се строят. Един от обектите – 202-метров гигант, за който вече има разрешително, е точно на бул. “Цариградско шосе”.

Друг е близо до най-новата станция, която беше пусната това лято – на ул. “Сребърна”. Там е и единственият мол у нас, който си е платил, за да има пряка връзка с входовете на метростанцията. Именно собственикът му иска да строи до него и 215-метров небостъргач с търговска зона, офиси, хотелска част. Третият обект пък е цял комплекс с лагуна по средата, кръстен “Град в града”. Четирите му кули от по над 50 етажа трябва да се появят на ъгъла на булевардите “Гешов” и “Тотлебен”, близо до трасето на строящия се трети лъч на метрото.

Строителство на жилищни комплекси с по-големи темпове се вижда и в “Дружба” - друг от столичните квартали, които наскоро се сдобиха с метро. А имотите, близо до станциите, независимо дали са нови или стари сгради, са с по-високи цени точно заради това предимство, обясняват брокери на недвижими имоти. За сериозен строителен натиск след пускането на втората линия на метрото през 2012 г. признава и кметът на район “Надежда” Димитър Димов.

Там за миналата и за тази година са издадени 17 строителни разрешения само за нови жилищни сгради. “На всеки мой приемен ден идват по двама-трима строители. Преди година излезе класация, според която “Надежда” е в топ 5 на столичните квартали по търсене на имоти и растеж на цените им. Има много сериозен инвеститорски интерес към терени не само близо до метрото, но и навътре в квартала.

За това вероятно допринасят и добрата училищна мрежа и достатъчният брой детски градини, които има в “Надежда”, смята Димов. Според данните от статистиката само за 4 г. София е нараснала с около 100 000 души, което се дължи основно на високия механичен прираст на хора от страната, които идват в столицата заради повечето възможности за работа и по-високите заплати. Според експерти това означава нужда от между 600 и 1000 нови сгради.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


102
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
58
14
 
14
 
! Отговори
с 2 милиарда преди 7 години
Северна българия ще е да е топ. Белград е много по-хубав от София дори и без метро
57
5
 
14
 
! Отговори
ники преди 7 години
Да, братоев и фандъчка си вдигнаха стандарта
56
2
 
14
 
! Отговори
цеко преди 7 години
Не ми се мисли какви мангизи са откраднати. На братойката от джи пи къща му построиха
55
2
 
22
 
! Отговори
до 53 Защо? преди 7 години
Моето село е София и от разговорите в къщи знам какво е било и кой до къде беше стигнал, дори и план за тунел под Петрохан, но управляващите нямат интерес за тази посока. Ако си от София трябва да знаеш, че за метрото беше започнато да се копае преди 89 г. Вярно е, че много народ се наблъска в града, но това е от начина на управление. Хората търсят прехрана, каквато липсва на много места в България. Не ми харесва манталитета на пришълците, но управляващите са доволни да се мразим ние, а не тях.
54
9
 
8
 
! Отговори
Кви тоалетни ,бе.... преди 7 години
Вие се.лта.ци , не ходите у дома си по-нужда ....за да икономисвете водата ....!Чакате пак---Държавата да ви мие тоалетните.....щото сте свикали , като на село------да си ходите у шумата ...без пари!НЕМА БАКЕ ----У СОФЕТО ВСИЧКО СЕ ПЛАЩА!!!
53
9
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До тоалетниКъде по света видяхте метро с тоалетни? Хич не мислите, че си има причина за тези неща! На никой ли не му прави впечатление, че метрото работи с принципа на въздушна помпа? Като се размиришат тия тоалетни или не дай Боже да има авария, всичките стрептококи, ешерихия коли, стафилококи и всякакви други видове коки, ще ги дишате и ще имате инфекции на дихателните пътища. Да не говорим за смрадта!
52
1
 
0
 
! Отговори
не че нещо ама преди 7 години
Франкофилчето най големия провя паканс в САЩ щата Калифорния дето полека се разцепва има такъв БВП и стандарт на живот , че следващите 100 години не можеш да ги настигнеш , метро системите им са незначителни спрямо англомерацията ширината която правят , живеят предимно избягали селяни в къщи за милиони.
51
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Да направят едно метро и под Стара Планина, хахахах :)))
50
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До тоалетниКато няма тоалетна се изхождай по ъглите....
49
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
61, ами нормално е, нали все пак е софийско метро. Ако беше в нормален град/държава щеше да има. Но в тая ***, едва ли някога.
48
5
 
16
 
! Отговори
тоалетни преди 7 години
Хора пишете на имейла на Софийско метро за липсата на тоалетни, аз вече го направих няколко пъти. Колкото повече им бучим за това толкова повече има шанс да се задействат. Смешно е да няма тоалетни!!!
47
3
 
5
 
! Отговори
vlady преди 7 години
Потоците от Младост и Дружба както и Люлин, Надежда и Обеля към центъра сутрин и в обратна посока вечер надхвърлят 30 000 пътници на час в пик и обслужването им без метро е невъзможно - няма място за развитие на гъста мрежа градска железница в центъра.
46
8
 
6
 
! Отговори
фалит преди 7 години
900 милиона евро похарчени и всеки ден по 10 милиона евро разходи и загуби. В центъра е претоварено докато в покрайните празно и на загуба.
45
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Метрото по света вече се автоматизира, т.е. няма машинист и тук ще бъдат така новите линии, но с тази цена на билета доста хора се върнаха към колите си за съжалление, метрото не е лукс, а средство, но останалото куца, с метрото до мол-а, кафето, а не до реални произвеждащи фирми, като фабрики, производства и т.н. Инвестициите в БГ 80 % от ЕС, никакъв стимул за малкият бизнес, куп декларации, счето. за да те откажат, а това е начина да се увеличи заетостта.
44
2
 
13
 
! Отговори
vlady преди 7 години
До АнонименСофия достига брой на населението и пътникопотоци за метро през 70-те години. Преди това трамвайният транспорт се е справял с основните пътникопотоци и не е имало смисъл да се проектира и строи метро.
43
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Някой знае ли защо в метрото няма WC. Според мен това не е нормално.
42
4
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
От метрото не сме недпволни ама пък чак толкоз не сме се прехласнали. Няма столица в Европа без метро. Будапещенското и лондонското са първи метрополитени още от около 1880-та година. Ми крайно време беше и у нас да го има. А с какво ни вдига стандарта? Написахте го, за да видим какви герои са Герб ли? Е, не са. Пред кофите за *** вече има опашки от сутринта. А вчера даже двама роми се сбиха за една кофа. Българите го правят по-цивилизовано - не се бият, а се изчакват.
41
6
 
15
 
! Отговори
ивчо преди 7 години
абе вс е чудесно, но на останслите 6 милиона в БГ кайво е помогнсло метрото *** в Габрово и Благоевград виж кви таралясници возят хората, стига с таз София, айде стига това високомерие столично...
40
7
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Добре че по времето на комунизма беше подготвено всичко за метрото, че ако го бяха направили днешните експерти щеше да е пълна трагедия. Язък, че управляващите се мотат по чужбина, но нищо не виждат. Барселона не е столица, но да отидат да видят там какво е метро и как се организира гр.транспорт. Да видят също какви са пътищата в цялата страна до най-затънтеното село. Гола вода са тия нашите, добри са само в краденето.
39
1
 
14
 
! Отговори
опетков преди 7 години
Някой знае ли дали метрото работи на загуба или на печалба. Никъде не се споменава това.