Метрото вдига стандарта на живот, дава и работа на стотици

Над 900 млн. евро са инвестициите в изграждането на тунелите само за 7 г.
Обновена: 3 дек 2016 20:05 | 3 дек 2016 17:42, Веселина Йорданова
102
Метрото вдига стандарта на живот, дава и работа на стотици
Снимка: архив, БулФото

Метрото е не само най-удобният, бърз и екологичен транспорт в София, а и мощен фактор за развитие на бизнеса, промяна на облика на цели квартали и повишаване на стандарта на живот в столицата.

Само преките инвестиции от строителството на метротунели от 2009 г. досега ще възлязат на над 900 милиона евро, сочи справка на “24 часа”. Ударното строителство на метрото започна през 2009 г. В сумата влиза разширението на първия лъч и изграждането на втората линия на столичното метро.

Само инвестициите в изграждането на тези 19 станции възлизат на над 483 млн. евро. Към тях в следващите две години и половина ще се добавят още около 430 млн. евро, които ще бъдат инвестирани в изграждането на 12 станции от третата линия, доставка на влакове и строителство на метродепо. По данни на общинската фирма “Метрополитен” ЕАД в момента строителството на 8 станции от третата линия дава работа на между 700 и 1000 души.

Очакванията са броят им догодина да надмине 2000 души, след като започне изграждането на всички обекти от проекта за новата линия. И ако преките инвестиции в града от строителството на метрото са ясна сума, то за непреките, които идват с пускането на новите станции, статистика няма. За всички обаче е видна промяната в район “Младост” например.

В последните години той е сред най-бързо развиващите се и вероятно с най-голямо строителство на нови жилищни сгради. За бурното развитие на района допринесе и строителството на метрото. В последните 4 години там бяха пуснати 4,7 км метролинии. Първо през 2012 г. беше пуснат участъкът от “Младост 1” до бул. “Цариградско шосе” с 2 станции и подземен паркинг с 1500 места.

А през 2015 г. - 3 станции от “Младост 1” до Бизнес парка с подземен паркинг за 120 места. Около метростанциите бяха направени 600 паркоместа, а паралелно със строителството на трасето на подземните влакчета бяха ремонтирани булевардите, тротоарите и осветлението над него. Обновени бяха пет основни транспортни артерии на района – бул. “Цариградско шосе”, бул. “Ал. Малинов”, който беше разширен, южната дъга на околовръстния път, кръстовището на бул. “Копенхаген” и ул. “Самоковско шосе” и ул. “Н. Генадиев”.

Булевард “А. Сахаров” беше удължен, за да се осигури алтернативна връзка между “Младост 1” и “Младост 2”. Натискът за строителство на нови сгради в “Младост” и последвалото напрежение сред живеещите там именно с метрото обвърза и преди дни главният архитект на София Здравко Здравков.

Нови административни и бизнес сгради, а това означава работа за строителните фирми и нужда от квалифицирани служители за компаниите, които имат офиси в тях, се появиха в последните години и по бул. “Цариградско шосе” около метростанцията при “Интер експо център”. Според експерти не е случаен и фактът, че трите искания за изграждане на небостъргачи в София са именно до метростанции или до такива, които в момента се строят. Един от обектите – 202-метров гигант, за който вече има разрешително, е точно на бул. “Цариградско шосе”.

Друг е близо до най-новата станция, която беше пусната това лято – на ул. “Сребърна”. Там е и единственият мол у нас, който си е платил, за да има пряка връзка с входовете на метростанцията. Именно собственикът му иска да строи до него и 215-метров небостъргач с търговска зона, офиси, хотелска част. Третият обект пък е цял комплекс с лагуна по средата, кръстен “Град в града”. Четирите му кули от по над 50 етажа трябва да се появят на ъгъла на булевардите “Гешов” и “Тотлебен”, близо до трасето на строящия се трети лъч на метрото.

Строителство на жилищни комплекси с по-големи темпове се вижда и в “Дружба” - друг от столичните квартали, които наскоро се сдобиха с метро. А имотите, близо до станциите, независимо дали са нови или стари сгради, са с по-високи цени точно заради това предимство, обясняват брокери на недвижими имоти. За сериозен строителен натиск след пускането на втората линия на метрото през 2012 г. признава и кметът на район “Надежда” Димитър Димов.

Там за миналата и за тази година са издадени 17 строителни разрешения само за нови жилищни сгради. “На всеки мой приемен ден идват по двама-трима строители. Преди година излезе класация, според която “Надежда” е в топ 5 на столичните квартали по търсене на имоти и растеж на цените им. Има много сериозен инвеститорски интерес към терени не само близо до метрото, но и навътре в квартала.

За това вероятно допринасят и добрата училищна мрежа и достатъчният брой детски градини, които има в “Надежда”, смята Димов. Според данните от статистиката само за 4 г. София е нараснала с около 100 000 души, което се дължи основно на високия механичен прираст на хора от страната, които идват в столицата заради повечето възможности за работа и по-високите заплати. Според експерти това означава нужда от между 600 и 1000 нови сгради.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


102
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
5
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
За сметка на метрото, пък закриха БДЖ. Което обслужваше цялата страна, не само София.
17
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Както Мутрата не е построила метрото така и Селянина от Правец нищо не е построил. Всичко са строили строители.
16
3
 
13
 
! Отговори
Аман от политически преди 7 години
Всяко ново и хубаво нещо вдига стандарта. Аз вкъщи смених едни интериорни врати апартамента се промени. Смених дограмата и още повече се промени. Всяко нещо в добрата посока вдига стандарта. Какво не разбрахте пак?
15
5
 
4
 
! Отговори
Гражданинът Петров преди 7 години
До Гражданинът ИвановУважаеми Гражданино, статията е в общи линии за метрото. Колкото и общи да са тези линии, КТБ не попада в тях. И когато с коментарите отдолу се сменя темата, това което се получава е добре познатото "кой ми *** в гащите".П.С. Докога ще се омаловажават заслугите на кучето Лайка за развитието на космонавтиката? И защо акушерката пребила бебе не е с присъда? И не на последно място - синоптичната прогноза продължава да е неточна - защо дават повече пари на БАН ?
14
1
 
13
 
! Отговори
Васо преди 7 години
Г-н кмете Димов, защо ти идват на крака строителите в приемен ден лично. Ти падишах ли си. Ако София имаше някакъв план за бизнес застрояване, определени и неприкосновени зелени площи, зони за отдих, зони за жилищно строителство, нямаше да гледаме всяка вечер протести против презастрояването. Направихте така, че навсякъде да има някаква далавера, че и се самозабравихте, не правите дори плах опит да се прикриете. А може би това е прозрачноста по нашенски. Кучето да си лае, кервана да си върви.
13
14
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ореха поне една тоалетна да беше построил, а то - греда.какво направи за 1 г. управляение? Назначи Дебелото Прасе, фалира една банка и взе милиарди долари дългове.
12
3
 
10
 
! Отговори
Niks преди 7 години
Съгласен съм, но защо не се казва, например колко дръвчета са засадени, тази площ е облагородена и така на татък.... Само бетон, желязо.... Но нищо, тя, природата си знае работата
11
10
 
10
 
! Отговори
комунизъм=бездарие преди 7 години
Комунистите го започнаха през 1978 г. и не го завършиха, и никога нямаше да бъде завършено ако останеше на тях. Преди 1989 г. направиха една бетонна стена пред един от тунелите и казаха "Това е, метро няма да има никога". България беше изпаднала в тежка криза и следствие от това беше фалита на държавата, който вече по времето на Луканов не можеше да бъде крит и беше обявен официално.И едва после вече в демократични времена се намери воля и пари за да се строи сериозно и да се пусне отсечка.
10
13
 
17
 
! Отговори
до 2 преди 7 години
Станишев например построи АМ-Люлин - всичките 27 км (с паралелените връзки) и 3-те тунела без последния преди жк Люлин. Тиквата го дострои и му резна лентата. И се закичи с цялата магистрала. Помним, помним. А вие четете повече. На сайта на АПИ има точно кой какво е построил.Ако погледнеш ще видиш, че Станишев за един мандат е построил 275 км, а Тиквата за два мандата - 208 км.
9
11
 
14
 
! Отговори
до 6 преди 7 години
Ти си 6 без 10 бе! Живков бил построил метрото - тихомълком, така построиха и комунизма - недоносче. Плюете, но защо не кажете Жан Виденов, Орешарски, Станишеф - те какво построиха, какво оставиха?
8
7
 
20
 
! Отговори
nkavrakov преди 7 години
За съжаление вече не може да се разминеш от хора задръствания и генериран трафик нявсякъде.Прииждащите са толкова много че града не може да ги побере.Спрете да идвате тук защото накрая и вие самите ще живеете зле.Този град си има капацитет.По добре си стойте на село .
7
3
 
4
 
! Отговори
Ха сега преди 7 години
Ами ако думне бомба кой ще влезе в дупката?
6
18
 
21
 
! Отговори
до 4 преди 7 години
Това се евтини манипулации за провинциалисти. Софиянци добре знаят че строежът на метрото започна през далечната 1978 година с тунела под Драган Цанков. Година по-късно беше построена и метростанцията под НДК. Само че тогава строителите си работеха тихомълком, а политиците не ходеха с ножицата да откриват всеки метър.Та дойде селският хитрец от Банкя и започна да прави с чужда пита помен. Облицова с теракот (от най-евтиня) построеното, събра телевизиите и се изпъчи гордо с ножица в ръка.
5
3
 
24
 
! Отговори
Гражданинът Иванов преди 7 години
Кога най-после ще се задейства прокуратурата и ще провери твърденията на Цветан Василев? Логични са и са подкрепени с документи. Според него Б. Борисов и протежето му Сталийски са го изнудили и са заграбили няколко десетки милиона. Това може много лесно да се провери! Трябва незабавно да бъдат разследвани и арестувани. Къде са откраднатите пари от КТБ? Докога, един дебел човек ще се прави на глух и сляп??? Публична тайна е, че лицето Сталийски беше доверен ковчежник. Кога ще почне да се работи??
4
15
 
24
 
! Отговори
void преди 7 години
До АнонименБезспорно не го е построил Борисов лично, нито е копал нито е монтирал нещо. Но също така безспорно е, че той и ГЕРБ имат заслуга да се случи. И не защото БСП не могат да го построят, а защото не направиха необходимите действия в необходимия ред за да се осигури финансирането и изграждането на проекта. Така че да се омаловажава ролята на Борисов е точно толкова глупаво, колкото и да се преекспонира че едва ли не той лично го е построил.
3
4
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ще съм сигурен, че метрото е нещо хубаво, когато кмета Фандъкова започне да ходи на работа с метро.
2
6
 
20
 
! Отговори
смЕх преди 7 години
Ало драскачите метрото направи нЕкои милионери ,а колкото до това какво дава работещите там си зная аре стига от наведени намеци към тиквата.
1
6
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Метрото безспорно е нещо полезно, но не го е измислил Борисов все пак.Има го по света от 150 години. Нито го е построил Борисов както се опитва да внушава статията. Метрото е построено от работници-стротели във фирмите на Златев-Черепа-Пеевски. Парите пък ги дава ЕС. Та не разбирам каква точно е заслугата на Борисов. Или може би той е връзката между ЕС и мафиотските обръчи от фирми в БГ. Нещо като посредник-комисионер.