Обмислят единен билет за транспорт в цялата страна

Зам.-кмет: Архаичното законодателство спъва дигитализацията
20 апр 2022 20:00, Анисия Иванова
11
Обмислят единен билет за транспорт в цялата страна
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

За да се осъществи идеята за умния град е нужна една единна платформа. Това е, което липсва в Столична община, каза Генчо Керезов, зам.-кмет "Дигитализация, иновации и икономическо развитие" на град София, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Христо Николов.

Ще се създаде "голям столичен център за данни, които да бъдат в единен формат". Целта е не само данните, с които общината разполага и които непрекъснато се обновяват от всички сензорни устройства, разположени в града, да са на едно място, но и те да бъдат в единен дигитален формат, който да може да се обработва от алгоритми и суперкомпютри, обясни Керезов. "Най-сложната задача е как различните типове информация да могат да си "говорят" помежду си и да бъдат анализирани".

Най-напредналия от всички проекти е тикет системата на Централна градска мрежа, каза гостът. "Над 50 разписания са променени и оптимизирани на база на наличие на данни, защото над 70% от всички билети за еднократно пътуване са закупени по дигитален път - с банкова карта или през мобилно приложение. Централизацията на данните позволява да се види карта на маршрутите, къде се забавят, колко души къде се возят и по този начин те да бъдат оптимизирани. Това е най-напредналият проект и съответно с най-голяма инвестиция досега от страна на Столична община по посока "умен град".

За проекта "умно гише" събеседникът сподели, че "огромната критика" към Столична община е, че за проектите, по които се работи и по които дори вече има резултати, не се знае достатъчно. "Хората не знаят какво и как могат да ползват". Една от причините е, че дневният ред на обществото е другаде заради пандемията преди и войната сега. "Втората по-голяма причина е, че през годините са хвърлени много усилия, за да има прогрес по тези проекти, но задачата оттук нататък е всички тези услуги и умни решения да бъдат събрани на едно място".

"Миналата година стартирахме най-успешната засега електронна услуга, която Столична община някога е правила и това е адресната регистрация. От 9 май тя вече ще е активна във всички райони на столицата. До момента тя работи в 16 района".

Резултатите от пилотната фаза, която бе в Студентски град, са впечатляващи, заяви заместник-кметът. По думите му всеки четвърти гражданин на Студентски град, който си е сменил адресната регистрация, го е направил електронно, а за периода, в който електронната услуга е активна тя е използвана десет пъти повече от всяка друга електронна услуга в последните шест години.

Относно предизвикателствата пред електронните услуги гостът каза, че нормативната рамка представлява препятствие. Изисква се представяне на документи, които могат да се изискат и проверят по електронен път. "Архаичното законодателство много спъва".

"Платформата за електронна адресна регистрация, която приложихме изключително успешно, искаме да приложим и за всички електронни услуги и вече сме почти готови с техническото задание на база на което всеки доставчик на електронни услуги при нас ще може да се интегрира с единен дизайн, с единно електронно връчване, за да могат всички услуги постепенно да бъдат интегрирани в една единна платформа".

Заради наследството от 90-те години и проблемите с концесии и различни типове публично-частни партньорства, в обществото има негативни настроения и "горчив привкус", когато се говори за партньорства между общинската администрация и частния бизнес, каза Керезов. "Имаме два варианта. Или общината ударно да инвестира, което е много трудно за защитаване, защото повечето граждани все още свикват с идеята какво е това умен град и какво може да им даде. Или да оставим бизнеса да инвестира и иновира".

"Бизнесът е много по-добър от администрациите в това да правят R&D процес, да инвестират в определена технология. А градовете, държавата ползват тези услуги срещу символична такса".  

Гостът разкри, че се обмислят технологични решения за единен билет за транспорт в цялата страна, като това би била една услуга за пътуване с различни видове транспорт. От гледна точка на технология тази идея е осъществима, но е нужна голяма промяна в нормативната база.

По повод откриването на института INSAIT Керезов каза, че това е образователен институт и е място на държавата да стимулира такъв вид инициативи. "Това, което София може да направи, е да отвори града като тестова площадка за кадрите. Готови сме да предоставим подкрепа".

Заместник-кметът обясни, че когато тези кадри са готови да представят продукт, който да се нуждае от валидиране, общината ще предостави тази възможност, за да може след това да се мисли вече за мащабиране на приложението.

За частния бизнес "има много средства в момента, но на хората им е трудно да се ориентират и да ги вземат", подчерта гостът. "Започнахме работа по създаване на карта на възможностите за един предприемач, като работното заглавие е "Компас за предприемачество". Ако започнеш днес със своите технологични познания да правиш бизнес, къде можеш да намериш финансиране, къде след това можеш да намериш венчър капитал и финансиран, къде можеш да намериш кредитно финансиране, кой може да ти помогне с разрешителни. В Столична агенция за приватизация и инвестиции има един чудесен продукт - "Зелена карта", който е за експресно обслужване на стартиращи компании. И към кого можеш да се обърнеш в града, за да тестваш своите иновации."

"Този компас ще бъде представен до няколко месеца и ще представлява картиране на възможностите за предприемачество".

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


11
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
9
1
 
3
 
! Отговори
Тези преди 2 години
не разбраха ли, че дигитализация няма да има....Няма енергийни източници за да се поддържа и покрие мащаба на тази операция...
8
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За дигитализацията отговаря Мария Габриел от ГЕРБ.
7
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В провинцията всичко се закрива. Просто няма хора. Какв билет ще пуснат освен ако е от тотото.
6
1
 
8
 
! Отговори
Питам преди 2 години
А билетчето в Кюстендил колко ще стане? Щото НЯМА градски транспорт и се возим на таксита. За 3 лв. от точка до точка.
5
5
 
5
 
! Отговори
Лллл преди 2 години
С билетче , купено в София да се возя в Бургас ? Едва ли ?
4
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Идеята е чудесна...
3
4
 
8
 
! Отговори
к'во му плащаш преди 2 години
От утре, печеното агнешко бутче във Фантастико е.........79 лева килцето!
2
2
 
7
 
! Отговори
до 1 преди 2 години
Стига с този негативизъм бе! Как няма да не губи транспорта, като всеки 2ри опитва да ***. Във Варна имаше кондуктори, но сложиха едни машини и сега колкото билета се купят в начална спирка, това е. После си ги предават, даже са се научили да ровят из кошчетата, докато чакат на спирката, защото важат за време. Преценят колко време има и го валидира в автобуса. С такива хора, няма как да не губиш!
1
5
 
14
 
! Отговори
СЕЛЯНИН преди 2 години
Или казано с други думи, едни губещи фирми да бъдат субсидирани. Но не какви да е фирми ,а определени.