Още ден включваме късите задължително, после - ако щем

Шофирането с включени къси светлини е задължително от 1 ноември до 1 март включително
1 мар 2009 08:24,
93
Още ден включваме късите задължително, после - ако щем
Снимка: Булфото

1 март е последният ден, в който задължително всички шофьори трябва да карат автомобилите си с включени къси светлини през светлата част на денонощието.

Според Закона за движение по пътищата управлението на автомобилите с включени къси светлини през светлата част на денонощието е задължително от 1 ноември до 1 март включително.

От Пътната полиция обаче съветват шофирането с включени светлини да продължи и в периода 2 март – 31 октомври, защото така се подобрява пътната безопасност и се намалява броят на катастрофите.

В 13-те държави, където шофирането с включени къси светлини е целогодишно, катастрофите са намалели с 25%.

От началото на годината у нас са станали 842 катастрофи, с 1009 ранени и 96 загинали.

След като ЕП прие закон, движението с включени къси светлини и през светлата част на денонощието ще стане задължително целогодишно за всички страни от ЕС от 7 февруари 2011 година.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


93
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
...по-приятелски бе хора!!!Какво сте се хванали за гушите?!Вече който иска кара със светлини,а който не иска-без!!!На един език говориме-трябва да може да се разбираме!!!
31
0
 
0
 
! Отговори
баси преди 15 години
Държавата трябва да направи задължително карането на къси свтлини през цялата година без изключения. Без значение дали е светло, пече слънце или духа вятър...Ефекта от това е без съмнение и всеки, който кара на дълъг път може да го потвърди.Всички цървулски мнения за някъви стотинки и разход от милиграми са ***. Хора като нямате пари за крушки ходете пеша...
30
0
 
0
 
! Отговори
Ernesto 'Che' Guevar преди 15 години
Хората в другите страни не пестят,ама взимат по 2000 евро.А тука средностатистическия българин колко взима заплата направи си сам сметката.Вярно за крушки,не е кой знае колко,ама хубавите акумулатори излизат солено.Подкрепям инициативата да се кара от 1.11.-1.3,но след това си е чиста простотия,тия хора не са кьорави всепак са взели книжка нали така ? Посред бял ден фарове.... сами си правете изводите.
29
0
 
0
 
! Отговори
Нормален преди 15 години
Има няколко юнака тук , които не знам защо така разпалено отричат , че тази наредба за запалените фарове е глупост. Бяха им приведени достатъчно статистики, че няма полза от тях, по-скоро кярът е за търговците на акумулатори и ел. аксесоари и на КАТ-аджиите. Такива умници и до днес твърдят, че милиционеро-комунизма беше супер и всичко, което *** и продажно правителство разпореди, е правилно и неоспоримо. Ами колко техни разпоредби се оказха само лобиране в нечия полза? И защо, всяка бъркаща в джобовете ни простотия се оправдава с измислени европейски изисквания?
28
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Това че има увеличение на загиналите не е в резултат от фаровете а е от това че постоянно се увеличава броя на колите по пътищата.Фаровете помагат.Това е едно нещо което ясно забележимо и някой пак плюят..и се оплакват.Все едно да кажеш на черното бяло .Разбира се че колата с включени светлини се откроява много по добре и се забелязва по-отдалече дори при идеално хубаво време.Друг въпрос е дали шофьора като забележи тази кола ще предприеме мерки или ще кара безразсъдно.И съвсем друг въпрос е че в западна Европа местата които са с двупосочно двичение се броят на пръси .Имат си магистрали хората.ФАРОВЕТЕ ПОМАГАТ и ако някой се съмнява в това по-добре да не се качва на кола защото става ясно какъв шофьор е.
27
0
 
0
 
! Отговори
читателче преди 15 години
през 2007 година е налице тенденция към увеличаване общия брой загинали, независимо от режима на използване на светлините. Държава Дневни светлини Инциденти Испания Не са задължителни Намаление с 13% Италия Задължителни извън градовете Намаление с 4.3% Дания и Финландия Задължителни Увеличение с 40%! Швеция Задължителни Увеличение с 7.3% Полша Задължителни Увеличение с 17.4% Чехия Задължителни Увеличение с 17% Словения Задължителни извън градовете Увеличение с 12%
26
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Да си чувал за точки в краят на изречението.Колите не биле направени да карат по 24ч. на фарове.Ти по 24ч. нон- стоп ли караш?И колко ти се качва разхода-0.50ст. на 100км.Под пари ще останеш,ако ги спестиш.В Европа сигурно карат на фарове когато е облачно и когато се покаже слънцено през облаците -гасят фаровете.Когато се скрие пак ги палят.Баси и глупостите пишете постоянно.
25
0
 
0
 
! Отговори
читателче преди 15 години
Регламентирането на задължителни светлини у нас (изм. доп. ДВ бр. 61/2006 г.) е законодателна недомислица, достойна за подигравка: Никъде не се посочва какво са и какво не са дневни светлини, а само за какво служат. Оставено е изцяло на субективния произвол на контролното лице да прецени дали водачът подлежи на санкция, понеже е включил светлини, които не са къси. Няма регламент за минимални, нито максимални нива на интензитет на светене. Следователно, всеки водач, който не ползва пълната мощност на късите светлини, подлежи на санкция, а всички, които заслепяват - не. Законодателното кредо в случая е "достатъчно ярко за да се вижда, но не по-слабо от къси светлини" и "колкото по-дразнещо, толкова по-безопасно". Не са предвидени санкции за неправилно регулирани фарове. Излиза, че по закон участниците с неизправни светлини са длъжни да причиняват дискомфорт на другите през определена част на годината и е препоръчително да го правят през останалата. Така формулирана санкцията за неизправни светлини представлява наказателен данък. Санкционират се водачи, чиито крушки са изгорели в движение, дори това да е станало туко що. През деня водачите нямат начин да констатират в движение неизправност на светлините, поради заобикалящата ги естествената светлина. Освен тунелите, не се посочва нито едно място или пътна отсечка, която да предполага движение с включени светлини. След като целта на законодателят е била да улесни водачите при "разпознаване предната част на превозното средство" от по-голямо разстояние и при висока скорост, остава загадка защо са задължителни в градовете, където движението е интензивно, скоростите са пределно ниски и през по-голямата част от времето участниците престояват на място. Като критерии за необходимост от светлини е използван слепешката календарът. Не се конкретизира какви пътни условия предполагат използване на къси светлини. Логиката е, че ако 1-ви март е ясен слънчев ден, се налага всички да ги включат, но ако на 2-ри вали сняг, не е наложително.
24
0
 
0
 
! Отговори
--- преди 15 години
Когато ни задължиха да караме на къси светлини, се аргументираха, че така ще намалеят катастрофите по пътищата. За 2-3 г. откакто караме така никой не даде точна статистика с колко точно са НАМАЛЕЛИ жертвите за да се убедиме ,че е правилно.В страните от северна Европа карането на къси е оправдано. Какво да кажеме ние, когато в слънчев ноемврийски ден с над 500 лукса осветление караш на фарове? Още повече ,че в Гърция никой не караше зимата на фарове.... Но при нас е така: Българската порода слон е по-малкия брат на Съветската (европейската ) порода слон.Спечелиха лизинговите компании, защото пътните полицай успешно си плащаха месечния лизинг на колата, апартамента, уредбата и плазмата в къщи.Колата ми е модел 2007,купена през 2007 г, от реномирана Американска марка, има автоматични фарове със вграден светломер. За какъв *** да карам на фарове, като компютъра преценява ,че трябва да са изключени? А той отговаря на всички световни и Европейски изисквания за безопастност?????????
23
0
 
0
 
! Отговори
читателче преди 15 години
от това печелят: Петролните конгломерати, поради 2 до 5% преразход на гориво; Правителствата от акциза и данъците върху горивата; Производителите на автомобили; Търговците на резервни части; Сервизите; Общините и пътна полиция от наложените глоби за невключени светлини
22
0
 
0
 
! Отговори
anonimen преди 15 години
4eta tyk razni mneniq i mi se stryvat sme6ni.....ne samo 4e ne karam na svetlini...ami me i draznqt tiq koito mi svetqt v o4ite po sred bql den.........na vremeto po vreme na socializma sega kato se zamislq vra6taiki se vav vremeto togava.....ne karaxme sas svetlini prez denq....i ne sam imal PTP.....mnenieto mi e....4e si ima karaci po patq...kakto i v jivota....a tova sega dnes s tiq svetlini....si e 4ista politika za da se brakne v djoba na valgarina.....ama koi me pita....vsa6tnost...v tazi strana nikoi za ni6to ne ni pita...a ni se nalaga.....
21
0
 
0
 
! Отговори
читателче преди 15 години
Ползването на къси светлини покачва между 3% и 8% разхода на гориво. Ето примерно изчисление на преразхода за една средна бензинова кола: ДАДЕНО: разход: 6 литра/100 км, КПД на двигателя: 25%, КПД на алтернатора: 50%, калоричност на бензина: 42,7 MJ/kg, плътност на бензина: 750 kg/m3, консумация при светнати къси светлини: 200 W (2х55 W фарове, 2х15 W габарити, 2х10 W осветление на номера, 40 W разни осветления по таблото, купето, радиото) За улеснение ще търсим консумацията за 1 час, тоест нужни са ни 200 Wh. Знаем че 1 Wh = 3600 J, значи 200х3600 = 720 kJ. За да произведе тази енергия, алтернатора трябва да черпи два пъти повече енергия от двигателя понеже има КПД 50%, следователно ни трябват 1,44 MJ от двигателя. Но той пък има КПД 25% и трябва да почерпи 4 пъти повече енергия под формата на гориво, следователно са му нужни 5,76 MJ. Тази енергия се съдържа в 135 грама бензин, което е 180 ml като обем. Ние искаме да видим какво представляват тези 180 ml за пробег от 100 км. Ако автомобила сe движи с средна скорост 50 km/h, му трябват 2 часа за да измине 100 км, следователно ще консумира 360 ml бензин за светнатите светлини, което е 6% повече от разхода 6 литра на 100 км.
20
0
 
0
 
! Отговори
читателче преди 15 години
През 2006 година беше приета поправка в Закона за движение по пътищата гласяща: Чл. 70. (3) Моторните превозни средства през периодите: 1. от 2 март до 31 октомври могат да се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини; 2. от 1 ноември до 1 март задължително се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини. (чл.70, ал.3, изм. доп. ДВ бр. 61/2006 г.) Така законодателите се надяваха да намалят жертвите по пътищата, но статистиката доказа че това не се случи. Ето жертвите през последните 7 години: 2002 959 жертви 2003 960 жертви 2004 943 жертви 2005 957 жертви * поправката действа от 1 ноември 2006 2006 1043 жертви 2007 1006 жертви 2008 1059 жертви
19
0
 
0
 
! Отговори
боби преди 15 години
Явно някои хора имат нужда от очен лекар,а не от фарове.Имало по-добра видимост-ами като не знаеш да шофираш и не си си изградил навика да гледаш в огледалата за задно виждане как ще видиш идващ зад теб автомобил.А пък за насрещно движищите се е направо пък пълна глупост.Тук не става въпрос да се кара на фарове през нощта или в мрачно време-естествено че тогава трябва да се кара на фарове.Но я ми кажете примерно днес поради каква причина трябва да си включа фаровете през деня,че не ми е ясно.
18
0
 
0
 
! Отговори
Възмотен преди 15 години
Ама каква видимост на теб лично ти осигуряват не знам но ако си тръгнал да вървиш срещу колите по добре се качи на тротуара и 1 подробност че колите не са направени 24 часа да се карат на фарове а дали харчи повече то е ясно че харчи просто не всеки може да си направи точна сметка и как се изчислява разхода на автомобила.И според мен е е важно да караш на къси на тях видимостта е мах 50 метра ако са правилно ностроени не да ти вадянт очите а когато се движим с 40км спирачният път е близо 30 метра е фаровете какво ще ти помогнат ако си караш по правилник имаш необходимата видимост.А в Европа карат на фарове тогава когато няма слънце
17
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Аве мухъл не си ти този който ще ми казва какво съм написал, ясно ли ти е *** такъв
16
0
 
0
 
! Отговори
User преди 15 години
Рисков шофьор е този, който предпочита да спести 50 ст. от горивото отколкото да си подсигури сигурността! Не случайно има страни в които е задължително да се кара на къси целогодишно. Хората не са по-*** от нас. Само дето не пестят от крушки и гориво! Просто са разумни!
15
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Винетка-68 лева,застраховка-около 200 лева, данък за колата-около 80 лева,преглед-около 36 лева.Смяна на кормилни щанги и шарнири всяка година заради пътищата-около 250 лева.Гуми зимен комплект-около 400 лева, летен -малко по малко-около 300.Вярно, гумите не се сменят всяка година.Та в малко повече ще ми дойде да си купувам и всяка година акумулатор.На българските , особенно Монбат и 6 месеца друсане по дупките са много....Хайде сега умножете тези разходи по половината от броя на леките и товарни автомобили в страната и вижте как ни доят и стрижат като овце....Фаровете безспорно са полезно нещо, особенно зимата, но ако всеки е дисциплиниран и изправен на пътя , спазва знаци и ограничения, дали ще се кара със или без фарове няма значение.
14
0
 
0
 
! Отговори
Ivo-DE преди 15 години
Не е нужно да ритаме срещу всяко нещо, което е задължително!Специално когато съм зад волана мога да кажа, че с фарове видимостта е много по-добра за мен самия и за тези, с които се разминавам.Когато грее слънцето нареща и вървя срещу кола смея да твърдя, че запалените фарове на този отсреща много ми помагат. А зимното слънце е много по-ниско от това през лятото, когато грее отгоре, почти вертикално....Моето мнение е че аз съм За запалените фарове през зимата. На моята кола това не се отразява и на разхода на гориво, както някои твърдят.Май и това се оказва верно - "В домакинството икономията е майка на мизерията, а на пътя майка на катастрофата!" ;-)))
13
0
 
0
 
! Отговори
боби преди 15 години
това че караш с включени светлини не те прави разумеин шофьор.*** които карат с по 150 километра при ограничение 90 винаги са с включени светлини.Интересно кой е по-рисков шофьор,който кара без светлини с 90 км или този със светлини с 150 км.Даже като видя през слънчев ден някой автомобил с включени светлини веднага ми става ясно,че това е поредния камикадзе.От друга страна консумацията на гориво при включени светлини нараства и като го умножите по броя на колите веднага ще се разбере че става въпрос за стотици милиони лева всяка година в джоба на търговците на горива.