"Спешна помощ" за средното образование в България

Добрич, Разград и Шумен с най-ниски резултати след 4 и 7 клас
Обновена: 13 юни 2011 20:46 | 13 юни 2011 20:44,
190
"Спешна помощ" за средното образование в България
Снимка: Архив БТА

Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) изнесе първоначалния анализ на оценките от изпитите след 4 клас и на Националното външно оценяване (НВО) след 7 клас.

Лошата новина е свързана с цялостен преглед на резултатите на учениците за 2011 г., включително и на зрелостниците.

Добрич, Монтана, Разград, Търговище и Шумен са градовете с най-ниски оценки.

Има леко разминаване при различните изпити, но в общи линии това са проблемните области, в които резултатите и след 4 клас, и след 7 клас, а и на зрелостниците са много по-слаби спрямо останалите градове.

За по-голямо обобщение не може да се говори, защото при различните изпити се проверяват различни компетенции и така на практика МОМН не може да анализира цялостния процес на обучение в средното образование.

На изпита след 4 клас например не се проверява усвоена ли е учебната програма, а доколко са изравнени стандартите в обучението в различните градове.

При Националното външно оценяване пък се проверяват знанията на учениците върху конкретната учебна програма.

И въпреки това е ясно, че в посочените области има проблем, какво трябва да се направи там?... МОМН тепърва ще събира мнения.

Заместник-министърът на образованието Милена Дамянова обяви нещо като националната кампания за изработване на спешни мерки за компенсация на дефицитите в средното образование.

Още по темата

Още на 15 юни започват срещи с Регионалните инспекторати, за да се набележат мерки и конкретни действия на няколко равнища: национално, регионално и училищно.

Какво на практика означава това?

  • Ще се изработи нова система за инспектиране на качеството на образованието в проблемните райони. Тя ще се базира на пряко и постоянно наблюдение на „добри“ и „слаби“ училища (определени по Националното външно оценяване), за да се изработят общи критерии. (От МОМН отказаха да дадат такава класация.)
  • На регионално равнище започват постоянни срещи, инспекции и анализ на конкретните проблеми, от които за следващата учебна година трябва да се подготви пакет от мерки и конкретни действия по места.
  • Инспекторатите ще следят дали се спазва графикът за консултации на учениците, който трябва да подготвя всеки директор и да включва основните предмети.
  • Ще се наблюдават с особено внимание училищата, при които текущата оценка се различава от тази на НВО.
  • Информацията за методиките на обучение ще се събира чрез анкетни карти, разговори с учители и родители.

Средствата са осигурени по Оперативна програма “Човешки ресурси“ и са близо 1 млн. и 200 хил. лв., уточни Дамянова.

Цялостната инспекция на системата трябва да приключи до септември и да се приложи на практика през новата учебна година, за да се преодолее дефицитът в конкретните райони, заяви ресорната заместник-министърка.

Резултати от НВО 7 клас

Все пак има и добра новина от първоначалния анализ на оценяването на учениците от 4 и 7 клас. Той обаче не се крие в резултатите, а в завишаването на критериите.

За първи път при оценяването на седмокласниците тройката е с 2 точки повече от миналата година (2011 г. – Среден 3 = 15,5 т.; 2010 г. – Среден 3 = 13 т.).

Това автоматично леко е понижило резултатите на седмокласниците тази година спрямо миналата.

Прави впечатление, че резултатите от въпросите по български език и литература (БЕЛ) и по математика са по-слаби от миналогодишните, но за сметка на това се увеличава успеваемостта по история и цивилизации, география и чужди езици.

Средните резултати по БЕЛ след 7 кл. са над 59,64 точки, а за математика – 52,09 т. и за двата модула. Това означава, че средният успех от НВО е Добър 4 и по български, и по математика.

В теста по български език за първи път има въведен и отворен въпрос, който е затруднил учениците.

За сметка на това от МОМН опровергаха предположенията от миналата година, че резултатът от преразказа е пряко свързан с текста.

Според експертите резултатите показват почти еднакво равнище на оценяваните компетентности на випуск 2010 г. и 2011 г.

Слаба оценка по български език са получили 375 деца, а по математика – 193.

Отличниците по БЕЛ тази година отново са 7, както миналата (100 т. на двата модула). По математика са едва 69 спрямо 147 седмокласници с по 100 т. за 2010 г.

Най-добре на изпитите са се представили учениците от София, Перник, Габрово и Варна.

Резултати от изпита след 4 клас

Изпитът в този формат се провежда за 5-а поредна година, явили са се 66 034 деца в 1883 училища.

Най-добре са се справили децата по предметите "човек и природа" и "човек и общество", резултатите по математика са най-ниски.

И тук, като при зрелостниците, обаче се забелязва притеснителна тенденция: на теория децата знаят повече, отколкото на практика.

По математика децата са се затруднили най-много със задачите по геометрия, изискващи разпознаването на различните видове триъгълници.

По БЕЛ четвъртокласниците са се представили най-зле при изписването на неударените гласни, а владеят най-добре степенуването на прилагателните имена.

Постиженията на учениците обаче са свързани с: въпросите от гражданско образование, което е вплетено в образователната им програма; както и по БЕЛ – при четенето и разбирането на факти, свързани с изучавани автори и творби.

Няма голяма разлика при представянето на момичетата и момчетата от 4 клас.

В сравнение с 2010 г. има слабо повишаване на резултатите в 26 от 28 области в страната.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


190
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
104
7
 
7
 
! Отговори
скинхед преди 12 години
Ако герберската ти логика е вярна,защо не виждам в списъка Кърджали? ---------------------------Че те половина в Кърджали не могат да говорят български, камо ли да четат.
103
2
 
12
 
! Отговори
спешна помощ преди 12 години
България е болна от *** и за това е нужно спешна помощ.Трябва да започнем първо от депотатите-политици, които за 20 год.сринаха цялатани държава, всичко хубаво което имахме е разрушено.Преди 20 год. бяхме на едно от първите места по грамотност, имахме училища и в селата, а сега днешно време през 21 век има неграмотни и също така вече учителите не държат много на знанието.Дали не е умишлено, колкото повече неграмотни и прости,толкова по-лесно се натискат до стената,същевременно и обедняваме.
102
0
 
6
 
! Отговори
анонимен преди 12 години
абе номер 100..какви *** те гонят бе..говорим за средното образование и то за сега..а тия които помним и знаем всички че тогава образованието беше на ниво..така че влез в час и не дрънкай глупости ако обичаш
101
2
 
6
 
! Отговори
до 103 оле преди 12 години
Ако герберската ти логика е вярна,защо не виждам в списъка Кърджали?
100
3
 
0
 
! Отговори
Ема преди 12 години
102, ти кво не си наред? Сподели / ама кратко / може да ти помогнем.
99
5
 
8
 
! Отговори
оле преди 12 години
"Добрич, Монтана, Разград, Търговище и Шумен са градовете с най-ниски оценки." Много симптоматично. Това са бастионите на БСП и ДПС. Явно само необразовани хора могат да бъдат излъгани да гласуват комунистическо-турската шайка. Г-н министър, наблегнете на образованието в тези региони! Образовани и осъзнати хора никога не биха гласували за тях!
98
0
 
2
 
! Отговори
до 94 преди 12 години
Ей такива самодоволни като "ема",най-много ме дразнят!Че какво ти е наред???
97
0
 
0
 
! Отговори
TEREZA преди 12 години
Otkoga .....vinagi e bilo taka sega li razbrahtee
96
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Има ли комунаги под статията, а има и?
95
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
96Ако аз бях в момента ученик, щях да емигрирам за да имам поне някакъв шанс.
94
0
 
10
 
! Отговори
анонимен преди 12 години
много си закъсняло уважаемо министерство...казвам уважаемо просто от учтивост..но иначеееее...мммм...поскоро на вас ви е нужна помощ а после на децата..една каша е при вас...мммм
93
3
 
0
 
! Отговори
минаващ преди 12 години
Вижте това и не се чудете,защо образованието е в колапс. dnes.bg/temida/2011/06/13/okonchatelno-uslovna-prisyda-za-uchitelkata-obrala-banka.121248#13079909292171&if_height=213
92
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Мотото на социализЪма беше:"УЧИ ,ЗА ДА НЕ РАБОТИШ",а на БГ демокрацията би трябвал да е :"УЧИ ,ЗА ДА НЕ получаваш пари".Е,ако сега бях в ученическа възраст,хич нямаше да си давам зор.А вие?
91
0
 
4
 
! Отговори
Червената помия преди 12 години
До 27-ми.Личи си "аростикратизъм"-а ти.Моя пък дядо се е бил и мрял по фронтовете за България , при това-безплатно.Другия ми дядо е докарал Рилския водопровод в София.Мислиш ли че те са с по-малко "аростикратизъм"?
90
1
 
3
 
! Отговори
ema преди 12 години
as sam dovolna ot vsi4ko
89
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Защо им трябва на децата да учат?Един тройкаджия стана министър,а за премиер е необходимо да прочетеш Винету.
88
1
 
1
 
! Отговори
poprafka преди 12 години
sled 681 nishto za nikav *** nestava
87
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
До тъжно.. Делението столица-провинция е от царско време , не е от соца. С годините се превърна в навик, в рефлекс. Определено тези взаимоотношения доста помагат на яхащите ни. :(
86
1
 
1
 
! Отговори
бай Кочо преди 12 години
"Ню Йоркър :))) Кавалчета ли въртиш там ? " Шопчето, ти кде връткаш кавалчета? Ша са разбереме. Аз щъ онождам, а ти шми връткаш кавалчета. Комшии сме. Аз съм от новия Перник. Обади съ.
85
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
до 14 Изобщо не сравняваи Добрич с Разград , Шумен , Търговище или Монтана Просто *** и разгледаи Добрич е един от малкото подредени градове , където се живее сравнително спокоино Този град е чист и си има всичко , близо е до морето около 30 км , съвсем близо е до Варна 30 мин с кола , освен това е областен център и една от трите морски общини(справка Гугъл) Това за нивото на учениците изобщо няма да го коментирам , защото доста вина има в учителители (те си знаят за какво)