Над милион дизелови коли у нас, те замърсяват най-много

Има едва 81 леки автомобила само с електрически двигател
Обновена: 30 юли 2014 09:00 | 30 юли 2014 07:23, Камелия Цветанова
34
Над милион дизелови коли у нас, те замърсяват най-много
Снимка: Булфото, архив

В страната се карат най-много бензинови леки автомобили - 1 752 690, следвани от колите на дизел - 1 001 141. Това сочи обобщена информация в сайта на МВР за водените на отчет превозни средства по вид и гориво към 1 юли т.г.

От официално регистрираните у нас 2 972 770 леки автомобила, бензиновите двигатели, които ползват и газ са 153 998. Фабрично само с газ са 146 автомобила. С дизел и електричество се движат 25 леки коли, а с бензин и ток - 718, сочи справката на МВР. С бензин и природен газ пътуват 8 953 коли. Само с природен газ са 713 автомобила, сочи справката на МВР.

На българския пазар се предлагат четири вида автомобилни горива - дизелово гориво, автомобилен бензин, втечнени въглеводородни газове и природен газ. По степен на замърсяване на въздуха, най-замърсяващо е дизеловото гориво, поради съдържанието на прахови частици (сажди) и полиароматни въглеводороди в емисиите от изгарянето му, коментираха за БТА експерти от дирекция "Опазване чистотата на въздуха" в Министерство на околната среда и водите.

На второ място по замърсяване е автомобилният бензин, който съдържа бензен и летливи органични съединения. На трето място са втечнените въглеводородни газове (пропан-бутан), които съдържат летливи органични съединения. Най-чистото гориво, от екологична гледна точка, е природният газ. Възможно най-екосъобразният вариант е използването на електрически превозни средства, при които не се отделят емисии на замърсители, но в този случай има значение по какъв начин е произведена електрическата енергия, коментираха специалистите.

Справка на МВР показва, че у нас са регистрирани едва 81 леки автомобила само с електрически двигател. С биогориво пък се движат едва пет леки автомобила в страната.

Приносът на автомобилните горива за замърсяване на въздуха е различен в различните градове. Според общинските програми за качество на въздуха, транспортният сектор е на второ място като източник на замърсяване, след битовото отопление. Програмите на общините показват, че ранспортният сектор има основен принос към нивата на финни прахови частици в общините София, Велико Търново, Ловеч, Стара Загора и Бургас, нформираха от МОСВ.

По данни на Националния доклад за състоянието на околната среда за 2012 г., 26 на сто от националните емисии на азотни оксиди се дължат на пътния транспорт.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


34
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
0
 
17
 
! Отговори
българин преди 9 години
Хайде сега пак глупости.Средният българин изминава с колата си 4000-5000 км годишно.Тоа значи,че ако колата му е дизелова изгаря 200-250м литра нафта годишно.А през зимата изгаря 3-5 тона въглища и дърва за отопление.15 пъти повече!И ако кажете,че замърсяването е от колите а не от печките значи сте излъгали.
7
3
 
17
 
! Отговори
Георги преди 9 години
До KretiКогато и в българия средната заплата стане 2000 евро, лизинговите условия за нови автомобили станат като в австрия и данъците за стари коли спрямо нови станат като в австрия. Тогава и в българия няма да ти пречат дизеловите автомобили. Има и друго.. тук има нагласа, че хората може да се държат като прасета, но държавата е длъжна да им чисти и да им подържа приятна среда за живот. Защото плащат 20лв данък смет ;-). Най-добре си стой в австрия.
6
0
 
24
 
! Отговори
До 6 преди 9 години
Нашите градове са замърсени с фини прахови частици не толкова от колите, колкото от лошата инфраструктура. Няма бордюри, тревните площи са превърнати в паркинг, шахтите не поемат вода, улиците не се мият и т.н.
5
1
 
13
 
! Отговори
До 3 преди 9 години
Това как го измисли не разбрах, да си виждал бензин да прави облак сажди зад себе си, изключвам разни бангии, дето горят повече масло, отколкото бензин? Дори последните поколения дизели с филтър за твърди частици ги събират в самия филтър и после извън града ги изхвърлят, т.е. замърсяването е изнесено просто извън населените места. Наскоро СЗО официално призна изгорелите газове на дизелите за карциногенни, това без значение Евро 1 или 6 са.
4
12
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Ами да ги забранят, както забраниха цигарите! ЕДИН ДИЗЕЛОВ ДВИГАТЕЛ ЗА ЧАС ЗАМРЪСЯВА ВЪЗДУХА, КОЛКОТА ДЕСЕТКИ ХИЛЯДИ ЦИГАРИ НЕ МОГАТ ДА ГО ЗАМЪРСЯТ! Но не, пушачите били основните замърсители, и милиони хора? умирали от цигарения дим!
3
18
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Каква е тази статия...? Дизеловите автомобили изхвърлят около 1000 пъти по-малко финни частици от бензиновите. Бензиновите замърсяват въздуха, не дизеловите.
2
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Не съм срещал толкова много правописни грешки в една статия никога преди!
1
5
 
23
 
! Отговори
Салахадин преди 9 години
След тази статия какво следва да стане?Вероятно границата ви на алчността не свършва само с "ФАРОВЕТЕ".Сигурно ще искате и от накладки да лапате?Или с години дебненето на сгоден случай ,да ударите яко по акциза за газта???Но пък,удряйте!!Робите в България само това заслужават!!!