С 311 млн. държавата кърпи новите дупки, но полицай до всяка – не може!

АПИ проучва къде ситуацията е най-зле, до средата на май ще оправят пътищата
Обновена: 21 мар 2018 10:10 | 21 мар 2018 09:15,
65
С 311 млн. държавата кърпи новите дупки, но полицай до всяка – не може!
Снимка: архив Reuters

След зимата и дъждовете ред е на пролетта и новите дупки по пътищата. Държавата ще ремонтира пътищата у нас с 311 млн. лева, приоритетни са магистралите и първокласните пътища, уверява регионалният министър Николай Нанков.

Вече се работи по "Тракия" на територията на областите София и Пловдив, на "Хемус" в Софийска област, по първокласни пътища в област Враца и на други места.

311 млн. лв. от бюджета са заделени за превантивен ремонт на близо 570 км пътища през тази година, уточняват от Агенция "Пътна инфраструктура".

Ремонтът на 440 км от тях е започнал миналата година и ще завърши през настоящата. Ще започне и рехабилитацията на още 130 км пътища, пише "24часа".

Предвидени са цялостно преасфалтиране на големи участъци, нова маркировка, ограничителни системи и т.н.

Целта е ремонтните дейности по основните направления да приключат преди началото на активния летен сезон.

Според експерти, за да започнат строителни работи, температурата на въздуха трябва да е 10-12 градуса, да не вали, а температурата на вече положения асфлтът да е поне 6 градуса.

"Дупките, които се отвориха сега, се дължат основно на резките температурни амплитуди", заяви Стефан Чайков, председател на УС на Българската браншова камара "Пътища". Те се появили най-вече по шосета, които от дълго време не са били ремонтирани адекватно заради липсата на средства.

В момента АПИ събирала информация за състоянието на пътищата от директорите на областните управления. Там, където се установи, че има повреди заради некачаствено свършена работа, отстрянването им ще е за сметка на поддържащите фирми.

"Първата офанзива по изкърпването ще приключи в рамките на месец и половина. До средата на май би трябвало най-проблемните участъци да бъдат ремонтирани", казва Чайков. Той подчертава обаче, че процесът е непрекъснат. А разрушенията на асфалтовите покрития са постоянни не само заради температурните амплитуди, но и заради тежкотоварния трафик.

"Ако по пътищата няма трафик, а се наблюдават температурни амплитуди, няма да има такива поражения, каквито се появяват всяка пролет. Категорично трафикът е този, който генерира основните разрушения на пътната конструкция", обяснява експертът.

Според него решението е адекватно финансиране на системата и превантивно поддържане на инфраструктурата.

"Няма да е възможно да се постави полицай до всяка дупка, както разпореди премиерът. Но навсякъде полицията ще контролира и ще дава предписания за местата с нарушена пътна настилка", заяви във вторник в Плевен вътрешният министър Валентин Радев.

Още в понеделник той и министърът на регионалното развитие Николай Нанков обсъдили какво трябва да се направи.

"Разбрахме се, че като орган ние ще контролираме и ще пишем. А пътните служби по наши указания отиват и поправят, ако времето е добро за технологиите. Вече започнахме. Днес от София до Плевен беше изчистено, поздравявам министър Нанков", допълни Радев.

Ремонтите у нас и ремонтите в Германия

Оценката на състоянието на пътищата в България е под средната за ЕС, сочат данни на Европейската комисия. У нас шосетата получават 3,37 пpи cpeдно 4,77 за ЕС. Държавата с най-висока оценка е Xoлaндия - 6,14 при 7 максимална. В топ 5 са още Фpaнция (6,05), Aвcтpия (5,99), Пopтyгaлия (5,91) и Дaния (5,71). Гepмaния, която често е сочена за пример за качество на пътищата, е поставена на осмо място с 5,55.

Разликата в качеството и състоянието на пътищата се дължи основно на технологията, по която те се строят и ремонтират.

В Германия ремонтът на магистрала може да се сравни със сандвич Съставките са студоустойчив слой на основата, чакълесто-пясъчна основа от 25 сантиметра, укрепена с цимент, следва циментобетон с дебелина 27 сантиметра. А последният слой най-често също е от бетон или от специална елмазнофрезована смес. Между различните слоеве се поставя геотекстил, който изпълнява и дренираща функция. Поставят се и дюбели за съединение на съседните плочи.

Тази технология обаче има и съответната цена - километър ремонтиран път излиза 2 милиона евро.

България поне засега не може да си позволи заделянето на такива средства. За сравнение - при последните по-значими ремонти по “Тракия” и “Хемус” бяха похарчени 100 млн. лв. за 90 км. Което прави малко над 1 млн. лв. на километър.

С напредъка на технологиите от последните години се приема, че новопостроен път трябва да издържи без ремонти за срок от 15 години.

За този период трябва да се предвидят относително малки средства за текущо поддържане. То включва отводняване, работа по обезопасителни системи и други подобни дейности. При появята на пукнатини в настилката за запълването им най-често се използва смес от битумна емулсия, вода, дребнозърнеста фракция, пясък и каменно брашно. Тя се полага най-често на студено, а целта е да се възстанови водонепроницаемостта на най-горния слой. Обикновено такива ремонти се правят на дълбочина от 3 до 6 милиметра.

След 8-10 г. могат да се появяват дупки, но не трябва да са такива, които да изискват основен ремонт, твърди експертът. След 15 г. трябва да се направи сериозен ремонт, за да се възстановят експлоатационните характеристики на пътя. Тогава се подменя основата на дълбочина от поне 10 см, а най-често се стига до 30 см. Най-горният пласт на новата настилка пък трябва да е от 1 до 15 см. Така се постига равен горен пласт, който не допуска навлизането на вода под рециклирания пласт и се удължава експлоатационният живот на настилката.

От пътната агенция посочват, че през последните години и в България се използват най-нови технологии в пътищата. И дават пример, че преди повече от година бе отменена забраната за движение на тежки камиони при температури над 35 градуса по новоизградените и ремонтираните пътища.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


65
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
43
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В България регистрираните автомобили са над 4 млн. По около 100лв на винетка, с 400 млн годишно трябва да имаме най-добрите пътища в Европа.
42
10
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ревете и вийте като койоти другари , ще ви се наложи да свиквате с беднотията. Когато убивахте и грабихте народа ви беше добре, а сега олеле майко. Господ бави , но не забравя.
41
14
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Трандафор Босев 39Ще търпиш другарю , народа ви търпя 50 години да ограбвате и продавате България сега е ред на БКП-БСП да търпи и да гладува.
40
3
 
8
 
! Отговори
До 35 преди 6 години
***, ти кола нямаш ли, по ливада ли ходиш, че така браниш крадците? Или Бойковите дупки са най-хубави?
39
3
 
14
 
! Отговори
Трандафор Босев преди 6 години
Тези ни се подиграват вече! Вежди обяснява, че е нормално да се развали нещото, наречено ЛАРГО, този ми обяснява за амплитуди, като да е пътя от мукава, г-жа Дондукова и тя намира за нормално да прави само ремонти на ремонтите, изобщо мислят ни за ***! А дали не сме такива, като ги търпим?! 300 млн. ?! А миналата година колко откраднаха?! А по-миналата?! НАГЛИ КРАДЦИ!!!
38
1
 
8
 
! Отговори
Erdo преди 6 години
Полицай до всеки служител на строителния надзор!
37
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Като няма полицаи, на всяка дупка тиква, да се знае кой е виновен!
36
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Дупки, свлачища, наводнения, опасни язовири, срутени мостове....България - (без)пътище без изход! То изход има, но ТОЙ не иска да излезе сам!
35
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Малии.иии.ии червения суджук говори само за пари . Този ги е откраднал или онзи но за БКП-БСП няма . Др. Нинова има нужда от още няколко милиона за обзавеждане и други луксове за сина си в САЩ. Ха-ха-ха другарю за тебе само празните и *** писания по форумите.
34
2
 
8
 
! Отговори
:) преди 6 години
Дайте по една лопата на полицаите, да запълват дупките! После няма, да са необходими полицаи!
33
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Важното е че се лее шампанско на воля в Куршавел, а Цоло Вутов и Бойко Борисов са ДОВОЛНИ от откраднатото.
32
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
С каквото се хвалиш от него патиш! Гордостта на Бойко - пътища и магистрали глътна милиарди, но положението става все по-трагично. Санирането - още няколко милиарда, донесе проблеми на санираните. Дано и с новото му хоби - дипломацията не се случи поредния "успех", че тогава няма да ни трябват нито пътища, нито къщи!
31
2
 
18
 
! Отговори
Хитър Петър преди 6 години
И какво ще прави тоя полицай до тая дупка ?Ще я пази да не я открадне някой или ще и бае да не се отваря повече, а може и да и се помоли да се затвори сама. Управляват ни Али Баба и 40-те разбойника, а ушевите ще седят до дупката и ще викат ''Сезам затвори се'' няма такава малоумщина.
30
2
 
19
 
! Отговори
НЕКА! преди 6 години
Нека и на всеки полицай да дадат по една кофа с асфалт и една мистрия да пълнят дупките дето пазят.
29
16
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Голям глад ги гони на Позитано 20 , Нинова говори за корупция, а не казва с какви пари купи Техноимпекс и как стана милионерка . Сега вече купува къща на сина си в САЩ за пет милиона долара. Честито другарки и другари , все пак др. Нинова се грижи за бедните.
28
19
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Ккк 28Където и да отиват парите, важното е да не са в предателите на Българщината от БКП-БСП. Над 50 години крадохте , сега ви е ред малко да погладувате.
27
5
 
29
 
! Отговори
Ккк преди 6 години
Реално ако кърпенето на една дупка струва 300 лв.те ще го изкарат 1000 лв.разликата от 700 лв ще отиде в някой джоб.така е със всички обществени поръчки.после няма пари за учители ,бърза помощ и т.н.спи спокойно нещастен българино.
26
24
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Другари какво коментирате пътищата , нали асфалт не се яде. Заминавайте при Нинова да ви кърпи пътищата.
25
3
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Вчера се върнах от Холандия. Пътувах с личния си автомобил. Изминах доста километри през Европа. Що пък не видях поне ЕДНА ДУПКА, включително и по второкалсните пътища (тези след Драгоман не ги броя - те са дупка до дупка).
24
3
 
30
 
! Отговори
Българин преди 6 години
Бойко нали напрай нови магистрале!Сега ше ги кърпиме ле ?Три мандата санира Ойко