Залезът на старите дизели: Ще спре ли вноса им у нас?

Предложението е сред мерките за контрол на въздуха
Обновена: 27 юни 2019 09:33 | 27 юни 2019 09:15, Петя Славова
106

Возенето в големи и в повечето случаи стари западни автомобили си има своята цена и тя намира отражение в чистотата на въздуха, който дишаме.

Вносът на стари дизелови автомобили да се забрани от 2021 година, предлагат от МОСВ. Това е една от мерките, които са посочени в Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха. Според данните на министерството, от 2005 г. насам броят на превозните средства в България е нараснал с 24%.

По думите на председателя на УС на Българското обединение на шофьорите Христо Радков, вносът у нас е предимно от други държави членки на ЕС.

Според експерта, всяка десета кола  у нас пуши. По думите му, тези автомобили са очевидно повредени.  Радков вярва, че ако системата за годишни технически прегледи работи, тези коли няма да са на пътя и няма да има нужда да се правят тези ограничения.

"Дали ще закупите автомобил от Париж, Рим или Варна, няма разлика в начина на придобиване. Това няма как да бъде забранено. Ако въведем такива мерки, ще противоречим на закона за създаването на ЕС - за свободното движение на стоки и хора", коментира той в "България сутрин".

Още по темата

Радков е на мнение, че все някога ще дойде краят на дизеловите автомобили, но едва когато се намерят по-икономически и екологично изгодни.

Експертът в управлението на околната среда Боян Рашев също се съгласи, че трудно би могъл да се забрани вносът на дизелови автомобили в рамките на ЕС. Според него държавата абдикира от отговорност, като предлага такъв тип крайна мярка.

"Ако системата за годишните технически прегледи работи както трябва, тези коли няма да са на пътя", посочи Рашев пред Bulgaria ON AIR.

Христо Радков коментира още, че българите карат стари коли, защото само такива могат да си позволят. Той е на мнение, че трябва да се обръща внимание не само на автомобилите, но и на качеството на горивото, което изполазваме, когато става въпрос за вредни емисии.

"В Европа масово фирмите преминаха към дизеловите коли. Целите на големите корпорации са за намаляване на въглеродните емисии. Само че това доведе до по-голямо замърсяване от страна на фините прахови частици. Политиките си противоречат много силно. Колкото повече се намесва държавата, толкова по-зле стават нещата. Трябва да има стандарти", заяви Боян Рашев в "България сутрин".

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


106
Още по темата: МОСВBulgaria ON AIRдизели
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
5
 
16
 
! Отговори
Male преди 4 години
Тъжно, как може сме толкова бедни. С.Евро 3 е немислимо вече да се кара в Европа, пазара в Европа е залят с дизели евро 5 и никой не ги купува. Коли 2014/2015 г. задръстват авто къщите. А ние се мъчим да забраним с евро 3. Даже с евро 6 без Add blue се коментира че се очакват рестеикции. Охх бедни ми народе докога ще сме бедни и надъното
39
5
 
9
 
! Отговори
човек преди 4 години
До: номер 36С други думи, така наречения "Дизелгейт" е една голяма измама!
38
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Един ден перз зимата на отопление с какво ли не в някоя маала на София, замърсява с фини прахови частици повече, отколкото всички автомобили в София за една година, а маалата не е една.
37
4
 
10
 
! Отговори
Ф.С.В. преди 4 години
Аз предлагам да се забранят всички автомобили и тирове (тировете на 100% са турбодизели и замърсяват въздуха колкото поне 7 автомобила)- ще се движим с каруци и няма да има ПТП та -Ще покажем на европейците че сме по европейци от ТЯХ- Ще плащаме данък колело защото ГЕРБ нямат акъл за икономическо развитие на БГ и то вече 11 г !Ще возим туристите с магаренца и ще им продаваме налъми защото са от дърво и са екологични -вместо джапанки от каучук и пластмаса! Ромите ще се отопляват без гуми вече!
36
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Голяма лъжа е, че дизеловите автомобили замърсяват повече с фини прахови частици. Нормите на ЕВРО 5 и 6 са еднакви за бензиновите и дизеловите автомобили за фини прахови частици. Единсвеното, при което нормите допускат по-голямо замърсяване от дизеловите автомобили са азотните оксиди. Най-същественото е въглеродния двуокис, а с него бензиновите замърсяват доста повече от дизеловите.
35
10
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Старите автомобили трябва да се рециклират. Те са и опасни за другите хора по пътя понеже не се знае кога ще откажат и ще станат нeуправляеми и ще убият човек.
34
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ами комина на ТЕЦ-а когато изгоря? Какво казаха за черния пушек който се виеше в небесата? Че бил екологично чист, така казаха официално. Казаха, че "не е отчетено замърсяване на въздуха".Е, на какво да вярваме? На собствените си очи ли, или на официалната пропаганда на другарите от ГЕРБ?
33
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Абе да се забраняват всички автомобили, да спрем и тока, за по сигурно, да заживеем в хипи комуни, но без лагерен огън, че борим СО2 заплахата и финните прахови частици, така че зимата който оцелее пролетта ще разказва, ако има на кой де.
32
1
 
7
 
! Отговори
ПРЕДЛОЖЕНИЕ преди 4 години
Да забранят всички самолети на фосилни горива да летят!Да разрешават само на електрическите самолети с крила с фотоволтаици да летят!
31
2
 
6
 
! Отговори
човек преди 4 години
До: ЖитанДа, спомням си когато изригна Ейяфятлайокутл (виж как съм го запомнил името само!).Спряха самолетите из цяла Европа, заради непрогледния въздух - дори за радарите!Никой не направи нищо да затапи вулкана нали? Или пък да го глоби за замърсяване?
30
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До: asdfВиж, колко си умен/умна! Сам/а се сети!Но само това да беше, цвете щеше да е!Ами закона на другаря Симеонов, Вальо Тихото за шума?Преобладаващия дял от жалбите срещу шума са пак заради уличните сватби на неговите гласоподаватели!Ама младежите и девойките на Слънчака са малко и не гласуват за Валерката, там е работата!
29
2
 
15
 
! Отговори
Житан преди 4 години
Дизелите замърсявали,а вулканите които изригват всеки ден някаде и изхвърлят стотици хиляди тона пепел,сяра и отрови не замърсяват..хилядите самолетите поглъщащи кислорода и изхвърлящи отровни газове не замърсяват...индустриалните отпадъци по реки,морета и гори също били незамърсяващи....ТИР-овете основно на дизел , само опушват но не замърсяват...градския автотранпорт и той чист като сълза....Но видиш ли дизелова лека кола у някой беднякможеш да го скубеш колко искаш...но по европейски !
28
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пак решения от главата за краката, щото видяли че в Европа така решили. Проблемът с трафика и запрашаването в големите градове в България е инфраструктурен. Със създаване на многоетажни паркинзи и по-широки булеварди екологичният ефект ще е много по-голям, отколкото да забраняваме каквото и да е. Тенденция да се увеличават колите вече няма, всеки който иска да има си е купил вече и населението намалява.
27
1
 
26
 
! Отговори
asdf преди 4 години
А на ония от катуна, дето горят пластмаса нещо няма ли да им кажете. Или те са гласоподаватели и не може.
26
1
 
15
 
! Отговори
Бай Българан преди 4 години
Видяла жабата,че подковават вола и тя вдигнала крак
25
2
 
10
 
! Отговори
Митака, преди 4 години
Щото сме мазни и наведени и го играем по-католици от папата. Те - затова!Царят дава - пъдарят не дава.
24
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Зависи дали Европа са изкомандвали нашите послушковци. Ако са им наредиле - ще го спрат вноса. Но остава въпросът защо само дизелите. Не само те цапат и не само те са опасни, когато са дър.ти ко.чини. Трябва да се спре вносът на всички бараки над 15 години, за да спрем да бъдем контейнер за отпадъци на Европа.
23
2
 
22
 
! Отговори
Дросела преди 4 години
Ако ГТП бяха на ниво нямаше да има проблем със замърсяването.Масово карат със свалени ДПФи и ЕГРи.Пушат като строшени комини.Дизела изправен ли е нито пуши нито замърсява повече от бензина.
22
2
 
13
 
! Отговори
Истината преди 4 години
В Румъния субсидия за закупуване на електромобил е до 5000 евро, в някой страни в ЕС е до 8-10 000. А колко е у нас? Забрана за ползването и паркирането на служебни автомобили извън работно време по кварталите. Не може общински паркинг в комплекса да е зает с 80% служебни коли на фирмата отсреща.
21
3
 
16
 
! Отговори
Mitaka преди 4 години
И защо ще ги забраняват? Лобистка мярка на продавачите на нови коли.В Германия е разрешено да се карат, в БГ не?!?В Германия има плакетна система - слагат ти лепенка на стъклото в зависимост колко замърсява, има ли партикел филтър или не, кой евро клас и т.н.И НЯКОИ градове, в ОПРЕДЕЛЕНИ райони с по-голямо движение е забранено коли с определени стикери да влизат.Извън тези зони можеш да си караш навсякъде.Друг е въпросът, е че без катализатор не можеш да караш изобщо, но в бг ги крадат