Черните дупки са способни да създават галактики

Гравитацията им е толкова силна, че дори светлината не може да ги напусне
2 дек 2009 11:50,
Черните дупки са способни да създават галактики
Изображение: ESO

Свръхмасивните черни дупки са способни да стимулират звездообразуването. До този извод стигнаха астрономи, наблюдаващи отдалечения квазар HE0450-2958. Резултатите на учените са публикувани в Astronomy & Astrophysics и The Astrophysical Journal.

Черна дупка се нарича област от пространството, чиято гравитация е толкова силна, че дори светлината не може да я напусне. Така че откриването на черни дупки не може да бъде пряко, за тяхното присъствие се съди по косвени признаци.

Събраните данни от астрономите показват, че черните дупки са разположени в центъра на много галактики. Учените не са единни кое се появява първо – звездното струпване или „неговата“ дупка.

Авторите на новата работа са представили доказателства за втората гледна точка. Учените изследвали квазара HE0450-2958, който се намира на около 5 млрд. светлинни години от Земята. Смята се, че квазарите са галактики на ранен етап от своето развитие, в които е разположена поглъщаща материята свръхмасивна черна дупка.

В случая с HE0450-2958 астрономите не открили съответстваща му галактика. Една от хипотезите предполага, че звездното струпване е закрито от прах, която запълва космическото пространство и е непрозрачна в оптически диапазон.

В новото изследване учените използвали за наблюдение на квазара системата от Големи телескопи (VLT – Very Large Telescope) VISIR (VLT Imager and Spectrometer for mid Infrared – система за формиране на изображения и спектометър, работещи в средната част на инфрачервения спектър). На използваната от тази система дължина на вълните прахта се вижда добре. Накрая учените доказали, че около квазара няма прах, което означава, че той действително е „самотен“.

В близост до HE0450-2958 се намира млада галактика. Астрономите открили, че тя се различава с необичайно високо ниво на звездообразуване (приблизително сто пъти над средното ниво). Ежегодно в нея се образуват количество звезди, чиято сумарна маса е колкото 350 слънчеви.

По-рано беше показано, че квазарът освобождава по посока на галактиката потоци високоенергийни частици и излъчване. Учените предполагат, че въздействието на квазара стимулира раждането на звездите. Изхождайки от взаимното разположение на звездното струпване и HE0450-2958 и скоростта на тяхното сближаване, астрономите изчислили, че в бъдеще те трябва да се „съединят“.

Неотдавна други учени изясниха още едно интересно свойство на черните дупки. Според разработен от учените модел те са способни не само да стимулират звездообразуването, но и да „изяждат“ светилата.

cwetence преди 14 години
Интересна статия, некадърен превод.

Ами лошо е, до този извод са стигнали астрономите още преди 30-35 години. Нямам нищо против да се напише като позабравен факт, но да ми обясняват, че, видите ли, открили са нещо ново... Това си е прах в очите и оправдаване на разходи. А когато се публикува като новина се чувствам обиден - все още българинът не е затъпял толкова, че да смята топлата вода за току-що открита.

istina преди 14 години
do gandoni ...........tova ne e ot skoro,mislq che e permanentno..........

gandoni преди 14 години
Аз пък скоро от една черна дупка хванах гъбички ....

пенка преди 14 години
физичният закон за абсолютно черно тяло,,колкото енергия приема-толкова,но не по същност,излъчва,,така че беше въпрос на време да се открие .сигурна съм, че черните дупки крият още изненади ,,в ръкава,, :)))благодаря на д-р инж. Вера Хаджимитова :)

Цецо преди 14 години
Нещо на края не ми стана ясно как така черните дупки изяждали "отвътре" светилата. По-нагоре се описва хипотетично какво представлява черната дупка и ако наистина е така, то светилата биха били погълнати изцяло от нея. И още нещо, според мен заглавието би трябвало да гласи "Черните дупки - един от факторите в образуването на галактиките" или нещо подобно, а не че са способни да го правят...

Тц

Айше,ти ли си ***?

До кфлркд преди 14 години
И какво лошо има да се напише пак? Ето че учените се опитват да доказват хипотези, а във форума някои коментират просто ей така. Кажи нещо повече тогава ти, драги "любопитен любител астроном".

кфлркд преди 14 години