Замислят "конкурент" на Босфора и Дарданелите

Русия и Иран реанимират проекта за строеж на Трансирански канал
20 май 2016 21:15, Елка Василева
431
Замислят "конкурент" на Босфора и Дарданелите
Снимка: архив, Reuters

Русия и Иран изглежда реанимират проекта за строеж на Трансирански канал, обмислян в двете страни още от края на 19-и век. Подтикват ги навярно влошените отношения с Турция, която заедно с НАТО контролира черноморските проливи - Босфора и Дарданелите, пише Ирина Джорбенадзе от Росбалт.

Предвижда се, накратко, между Каспийско море и Персийския залив да бъде прокопан 700-километров канал - изцяло през иранска територия. Проектът дейно се обсъжда, съобщи неотдавна посланикът на Иран в Русия Мехди Санаи. Руската страна още не е правила официални изявления по въпроса.

Замисълът не само доста променя транспортната логистика, а най-малкото засилва геополитическото влияние на Русия и на Иран, намалявайки влиянието на Турция, тъй че буди множество въпроси от най-различно естество. Да започнем от самия проект.

Осъществен, той би осигурил на Русия и повечето страни в постсъветското пространство и Европа пряк излаз към Индийския океан - при това според експерти пътят ще е двойно по-къс от водния маршрут през Турция. Оптимистични изчисления сочат според защитници на инициативата, че каспийско-персийският канал ще може да се използва още от 2020 г.

Перспективата привлича днес Русия, Иран и още много страни, доколкото става дума за алтернатива на проливите Босфор и Дарданели, контролирани от Турция, която използва привилегированото си положение с политически цели. При това новото трасе между Каспийско море и Залива ще конкурира донякъде и Суецкия канал.

За Иран и Русия строежът на Трансирански канал означава и да бъде засилена отбранителната способност на двете страни, да се развият техни депресивни региони. В случая с Русия ще споменем например Дагестан, който би станал голям транспортен възел.

С оглед на всичко това ролята на Русия и на Иран в региона може съществено да нарасне, освен това ще се активизира морската търговия между Руската федерация, държавите от региона, Китай и Индия.

Тези изгледи безспорно не радват нито монархиите от Персийския залив, нито страните членки на НАТО. Припомняме само, че антииранските санкции на САЩ обхващаха и изграждането на Трансирански канал. Санкционната политика спрямо Ислямската република наистина доста се посмекчи, но е малко вероятно САЩ да посрещнат пасивно появата на канал Каспийско море - Персийски залив. Съответно противниците на това начинание, което цели да премахне турския монопол на Босфора, ще слагат пръти в колелата му.

Оценките за стойността на проекта варират от 10 до 30 милиарда долара. Инвестициите вероятно ще се изплатят за пет години, а годишната печалба се очертава да е близо 3 милиарда долара.

Колкото до въпросите към проекта, с особена острота ги поставя примерно KazAnalytics. Изданието е убедено, че строежът на канала ще срещне големи трудности и ще се проточи с десетилетия: "Защото един канал, дълъг стотици километри, няма как да бъде укрепен само с бетон. Нужни са нови материали и челни технологии, също и време, за да бъдат разработени, изпробвани и внедрени".

Като пречка за изграждане на канала се посочва и фактът, че "характерни белези на региона са сложният географски релеф и различната структура на скалите (. . .) Ще трябва да се пробият милиони кубични метри скали, което изисква колосални ресурси и финансови разходи. А един толкова дълъг канал през иранска територия може да причини и наводнения, които на свой ред да предизвикват по-чести земетресения в страната, където те бездруго не са рядко явление".

"Отделна тема" нарича KazAnalytics техническите и екологическите проблеми на бъдещата водна артерия. Така например "каналът ще трябва да се запълни с големи количества вода - 10 процента от водния обем на река Волга. Освен това по време на строителството неизбежно ще трябва да бъдат евакуирани селища и да се плащат значителни обезщетения на жителите. Не е изключено също да се зародят социални недоволства в различни слоеве от иранското общество".

Изданието сочи и други аргументи срещу строежа на канала, като изтъква, че "проект от такъв мащаб още не е имало на нашия континент. Затова все още липсва единно мнение доколко е осъществим този замисъл".

Същевременно то признава, че начинанието със сигурност е актуално за Иран: "На първо място страната ще се сдобие с невиждана досега национална транспортна мрежа, която ще модернизира, оптимизира, ускори и улесни пътническите и товарните превози по море, сред които най-важно значение ще има транспортирането на енергийни ресурси - петрол и газ. И ако бъде реализирана, новата водна артерия, ще съедини всички каспийски страни с Персийския залив, с Индийския океан, после ще отвори пътища към Африка и Азия. Това на свой ред ще разшири търговско-икономическите и геополитическите възможности на каспийските държави. В крайна сметка се очакват значителни промени в целия регион, засягащи включително световния търговски баланс".

Общо взето, осъществяването на проекта ще донесе очевидни изгоди на Иран и на Русия. Оттук следва, че с оглед запазване на геополитическото статукво той трябва да си остане на хартия - такъв поне ще е стремежът на мнозина световни играчи.

И още един проблем: ако проектът наистина може да струва 30 милиарда долара, кой ще го финансира? Ще имат ли достатъчно средства Иран и Русия, които едва ли ще искат да открехнат вратичка за западни инвеститори - нали каналът е планиран само като руско-ирански, друг не може "да си пъха носа" в него. Сиреч е стратегически важен, твърде примамлив и за Русия, и за Иран, но вероятно е крайно трудно да бъде осъществен - и в техническо-икономически план, и от политическо гледище.

Москва и Техеран обаче са пълни с желание да кажат на Босфора "Сбогом!", а на Трансиранския канал - "Здравей!" - затова той може и да бъде построен, макар с не толкова бързи темпове, колкото желаят лобистите на проекта. Те трябва да са готови на първо място за противодействие от страна на Запада, също и да отговарят на множество въпроси, обективно и/или субективно свързани с околната среда.

Последната, както знаем, е най-мощният аргумент, щом се очертае като приоритетен проект, означаващ загуби за един от политическите полюси.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


431
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
196
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Спокойно другари, всучко ще постеоим, само, че едно по едно. Сега стеоим моста до Крим, писле почваме канала. За 200 годишнината за ВОСР ще го открием.
195
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Това даже и за първоаприлска шега не минава. То не бяха коли, оръжия, самолети, тръбопроводи, сега и канал през Иран :)
194
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Mr4tat nevredno.
193
6
 
1
 
! Отговори
обективен преди 7 години
Няма никаква умисъл да сравнявате Панамския канал с този проект за канал!1. Панамският канал се строи във влажен климат с изобилие от вода и голяма част от него преминава по искуствени езера.2.панамският канал в най-високо разположената си част се намира на около 30м над морското равнище, докато този ще трябва да се намира на около 1500м н.в.Пак повтарям- не ги знам как мислят че може да се изгради подобно съоръжение, но иранците, според мен, здраво са се изхвърлили тук!
192
7
 
3
 
! Отговори
Шоп преди 7 години
Де тоа късмет да се фанат да копат канал през Иран, тогава светът за поне 300 години ще си отдъхне от руските варвари. Ама и тоя посланик нещо не моа го разбера - прос ли е или пързаля братушките да затънат в строителство? Такъв канал би струвал не 30 млрд, а поне 100 пъти повече
191
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
При строежа на 80 км панамски канал САЩ наливат 400 милиарда долара и 30 хиляди строители умират като работна ръка.
190
5
 
6
 
! Отговори
Иги Поп преди 7 години
Ще го построят, колкото канала от морето до София :) Варени глави са.
189
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Те тия нямат 100 км магистрала, тръгнали канал да строят. То и наще правиха плавателен канал в София. Ама то развитието на Руснаците е спряло 64г точно когато копаха нашия.
188
3
 
3
 
! Отговори
юбералес преди 7 години
Ще си отдъхнем и ние, че вече няма да сме на пътя на мечката към Средиземно море. Една добра новина за България.
187
3
 
3
 
! Отговори
До 243 преди 7 години
Най-обичам *** и Пульо от тролбригадата да ми говорят исторически. Кога я праща нотата бре тролей? Когато става ясно, че султана няма нищо против Съединението.
186
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Аз като пия 3 бири и пускам пикочния канал... На думи е лесно ама няма пари.
185
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
xa,xa, Рони ги издокара със звездните войни, сега тъпанарите ще правят канал . Щели да стигнат до Персийския залив и Индийския океан...... ама там ще ги чака USS Ronald Reagan, таман по канала ще стигне по лесно до Каспийско море, ......комплексирани джуджета с главен комплексар П.*** с малка чу.рка
184
3
 
1
 
! Отговори
фантастика преди 7 години
Изглежда ми доста нереалистично. 10-30 милиарда? Като погледнем само кои държави са намесени, умножете по десет. Това означава да прокопаят Иран "напреки", голямо копане ще падне.
183
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Връзка Созопол Дедеагач също е вариант и е изгодна и за Гърция.
182
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Замисля се канал "Путин - Мадуро" !
181
2
 
3
 
! Отговори
бала долари преди 7 години
До борисПитай кенийската мамуна за отговора!Шопе,мноо си ***!Като тараба..Простотията и тъпотията ти е просто неотразима и не е нужно да си сменяш ника,прозираш като спукан презерватив!
180
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Китай ще им даде работници, нема проблема. що копане ше падне.
179
8
 
18
 
! Отговори
борис преди 7 години
Панамският канал има следните размери: дължина 81,6 km дълбочина 12,5 m, широчина 150 m. Построяването на Панамския канал е огромна инвестиция и за онези времена само съоръженията струват на САЩ 390 милиона долара, което е еквивалентно на над 400 милиарда долара сега.Трансирански канал би бил 770 км, дали на руснаците няма да им струва 770 милиарда?Тези сапъци една лека кола не могат да направят, как щи построят такова мега съоръжение?
178
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
***, колкото и да се пънеш, дори и да успееш да се ухапеш отзад няма как да промениш факта, че Русия се е мъчила да осуети най-българското дело-Съединението. Не само, че не е пращала никаква нота до Портата, ами и чрез дипломатически канали по всякакъв начин е показала, че ако султана реагира с оръжие тя по никакъв начин няма да се намеси. Хронологията на събитията и на руските действия говорят красноречиво, нямам в предвид само изтеглянето на офицерите и ***.
177
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
229 Не има достатъчно литература по въпроса и в нея категорично е доказано защо Хитлер загуби войната . Разбира се че и руснаците имат роля , никой не отрича това , но не само те и ако не баха останалите те не можеха да победят сами Хитлер. ТТТТТТТТТТъпак червен