Замислят "конкурент" на Босфора и Дарданелите

Русия и Иран реанимират проекта за строеж на Трансирански канал
20 май 2016 21:15, Елка Василева
431
Замислят "конкурент" на Босфора и Дарданелите
Снимка: архив, Reuters

Русия и Иран изглежда реанимират проекта за строеж на Трансирански канал, обмислян в двете страни още от края на 19-и век. Подтикват ги навярно влошените отношения с Турция, която заедно с НАТО контролира черноморските проливи - Босфора и Дарданелите, пише Ирина Джорбенадзе от Росбалт.

Предвижда се, накратко, между Каспийско море и Персийския залив да бъде прокопан 700-километров канал - изцяло през иранска територия. Проектът дейно се обсъжда, съобщи неотдавна посланикът на Иран в Русия Мехди Санаи. Руската страна още не е правила официални изявления по въпроса.

Замисълът не само доста променя транспортната логистика, а най-малкото засилва геополитическото влияние на Русия и на Иран, намалявайки влиянието на Турция, тъй че буди множество въпроси от най-различно естество. Да започнем от самия проект.

Осъществен, той би осигурил на Русия и повечето страни в постсъветското пространство и Европа пряк излаз към Индийския океан - при това според експерти пътят ще е двойно по-къс от водния маршрут през Турция. Оптимистични изчисления сочат според защитници на инициативата, че каспийско-персийският канал ще може да се използва още от 2020 г.

Перспективата привлича днес Русия, Иран и още много страни, доколкото става дума за алтернатива на проливите Босфор и Дарданели, контролирани от Турция, която използва привилегированото си положение с политически цели. При това новото трасе между Каспийско море и Залива ще конкурира донякъде и Суецкия канал.

За Иран и Русия строежът на Трансирански канал означава и да бъде засилена отбранителната способност на двете страни, да се развият техни депресивни региони. В случая с Русия ще споменем например Дагестан, който би станал голям транспортен възел.

С оглед на всичко това ролята на Русия и на Иран в региона може съществено да нарасне, освен това ще се активизира морската търговия между Руската федерация, държавите от региона, Китай и Индия.

Тези изгледи безспорно не радват нито монархиите от Персийския залив, нито страните членки на НАТО. Припомняме само, че антииранските санкции на САЩ обхващаха и изграждането на Трансирански канал. Санкционната политика спрямо Ислямската република наистина доста се посмекчи, но е малко вероятно САЩ да посрещнат пасивно появата на канал Каспийско море - Персийски залив. Съответно противниците на това начинание, което цели да премахне турския монопол на Босфора, ще слагат пръти в колелата му.

Оценките за стойността на проекта варират от 10 до 30 милиарда долара. Инвестициите вероятно ще се изплатят за пет години, а годишната печалба се очертава да е близо 3 милиарда долара.

Колкото до въпросите към проекта, с особена острота ги поставя примерно KazAnalytics. Изданието е убедено, че строежът на канала ще срещне големи трудности и ще се проточи с десетилетия: "Защото един канал, дълъг стотици километри, няма как да бъде укрепен само с бетон. Нужни са нови материали и челни технологии, също и време, за да бъдат разработени, изпробвани и внедрени".

Като пречка за изграждане на канала се посочва и фактът, че "характерни белези на региона са сложният географски релеф и различната структура на скалите (. . .) Ще трябва да се пробият милиони кубични метри скали, което изисква колосални ресурси и финансови разходи. А един толкова дълъг канал през иранска територия може да причини и наводнения, които на свой ред да предизвикват по-чести земетресения в страната, където те бездруго не са рядко явление".

"Отделна тема" нарича KazAnalytics техническите и екологическите проблеми на бъдещата водна артерия. Така например "каналът ще трябва да се запълни с големи количества вода - 10 процента от водния обем на река Волга. Освен това по време на строителството неизбежно ще трябва да бъдат евакуирани селища и да се плащат значителни обезщетения на жителите. Не е изключено също да се зародят социални недоволства в различни слоеве от иранското общество".

Изданието сочи и други аргументи срещу строежа на канала, като изтъква, че "проект от такъв мащаб още не е имало на нашия континент. Затова все още липсва единно мнение доколко е осъществим този замисъл".

Същевременно то признава, че начинанието със сигурност е актуално за Иран: "На първо място страната ще се сдобие с невиждана досега национална транспортна мрежа, която ще модернизира, оптимизира, ускори и улесни пътническите и товарните превози по море, сред които най-важно значение ще има транспортирането на енергийни ресурси - петрол и газ. И ако бъде реализирана, новата водна артерия, ще съедини всички каспийски страни с Персийския залив, с Индийския океан, после ще отвори пътища към Африка и Азия. Това на свой ред ще разшири търговско-икономическите и геополитическите възможности на каспийските държави. В крайна сметка се очакват значителни промени в целия регион, засягащи включително световния търговски баланс".

Общо взето, осъществяването на проекта ще донесе очевидни изгоди на Иран и на Русия. Оттук следва, че с оглед запазване на геополитическото статукво той трябва да си остане на хартия - такъв поне ще е стремежът на мнозина световни играчи.

И още един проблем: ако проектът наистина може да струва 30 милиарда долара, кой ще го финансира? Ще имат ли достатъчно средства Иран и Русия, които едва ли ще искат да открехнат вратичка за западни инвеститори - нали каналът е планиран само като руско-ирански, друг не може "да си пъха носа" в него. Сиреч е стратегически важен, твърде примамлив и за Русия, и за Иран, но вероятно е крайно трудно да бъде осъществен - и в техническо-икономически план, и от политическо гледище.

Москва и Техеран обаче са пълни с желание да кажат на Босфора "Сбогом!", а на Трансиранския канал - "Здравей!" - затова той може и да бъде построен, макар с не толкова бързи темпове, колкото желаят лобистите на проекта. Те трябва да са готови на първо място за противодействие от страна на Запада, също и да отговарят на множество въпроси, обективно и/или субективно свързани с околната среда.

Последната, както знаем, е най-мощният аргумент, щом се очертае като приоритетен проект, означаващ загуби за един от политическите полюси.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


431
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
216
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До 304 Ти освен да лежиш , друго можеш ли ? Най-добре ще е да не пипаш клавиатурата . Колко- то си ястреб , толкова си и османлия .
215
6
 
14
 
! Отговори
аС преди 7 години
Ta колко са 30 милиарда ?! Само нашия тикво4 изтегли 20 !
214
4
 
2
 
! Отговори
Ястреб османлията преди 7 години
И аз, и аз. Хайде палавници
213
6
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Само си представям, че турчетата изстрелят атом по Русия. Голям смях ще падне ;))))) И голяма радиация за туркофилите в българия. И за евроатлантиците. Защото таканаречените "русофили", които напрактика са хора с повишено усещане за реалността, се изселиха на запад ;))И в Северна Америка ;)))
212
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Handel, Инджирлик е в обхвата на руската противоракетна отбрана. А както се разбра, противоракетната отбрана може да носи ядрени заряди и ракетите и са в готовност страшно бързо, освен че самите те са страшно бързи. 300 - та километра до Инджирлик ще костват под минута и половина. След това няма да има не само 40 атомни бомби, ами и кой да ги изстрелва. А още по малко турска армия ;)) За какво мислиш руснаците си държат базата в Сирия? За черните очи на Асад?
211
15
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Англия и Щатите никога няма да разрешат такъв строеж. точка, въпроса е закрит.
210
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
То Южен поток зацикли, та това не виждам как ще стартира - дори и между две държави.
209
2
 
12
 
! Отговори
Ел преди 7 години
Това е само една от последиците от антируската стратегия на запада.
208
18
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Супер проект и напълно осъществим! Нещо като влак за Луната. Руската водка и иранския хашиш не са добра комбинация. Сигурно цели ята розови слонове ще хвърчат над канала...
207
19
 
3
 
! Отговори
Handel преди 7 години
До РумбоСамо дето Турция има втората по големина армия в света, при това за разлика от руската армия войниците им не строят вили на генералите, а воюват. И при това Турция има на разположение 40 атомни бомби в базата Ингилик на двойно разположение, т.е. могат да ги позлват по тяхна преценка.
206
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Не е кой знае какво 40 язовира по 20 км и Иран ще поливат и пустинята си за домати. За 2-3 години ще ги построят с пари от петрола на каспийските държави и Русия няма да плати и стотинка.
205
8
 
8
 
! Отговори
ще,ще..ха.ха преди 7 години
Както турски поток,южен поток,космически поток..ха.ха
204
8
 
4
 
! Отговори
Румбо преди 7 години
Това са пълни глупости!За такъв строеж и 300млрд. няма да стигнат!И никога няма да се изплатят.По-лесно ще е да смачкат Турция и да и вземат Проливите,отколкото да осъществят този проект.Освен това,ако има излишни пари и трябва да се вложат в канал,то печеливш е никарагуанския.
203
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Те голями строители, ще построят канал колкото построиха и комунизма. Смешници, нека се пробват
202
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Евроатлантическа България мостове не може да строи, но фирмите от обкръжението на тиквето могат с милиони евросубсидии да полагат асфалт който след 6 месеца става на гърбушки.
201
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Aко беше толкова лесно дося да са го построили, едно е само на приказки а друго е да се направи. Мечтите са безплатни
200
7
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До АнонименКрим е руски. Въпросът е затворен.
199
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
То дълги разкази за Су няма как да има. Какво има да разказваш за тролското ежедневие. Има едно изключение обаче- ако се разказва за глупостта му.
198
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Хаха, това ако го прокопаят лично товариш Ленин ще стане да ги поздрави лично.
197
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
100 милиона евро е 1 км метро в София но с по-некачествени материали и икономии излиза около 25 милиона евро.