Една от равносметките за 2013 г. в транспортния сектор трябва да бъде направена по отношение на един от най-големите работодатели в България - “Холдинг БДЖ”, който през последните години се “клатушкаше” в ръцете на различни ръководства.
Нито едно от тях не успя да представи конкретни мерки за решаването на проблемите на превозвача и през 2013 година. Смяната на правителството единствено въведе нов прочит на вече преекспонираните, дадени отдавна мерки на стари ръководства.
В продължение на година единственото, което гражданите чуваха, бяха гръмки изявления за реформа, без реално действие по тях, и обещания за по-голямо качество на услугата, които и до днес все още не са изпълнени.
Големите рокади в БДЖ
Малко след като новото правителство пое управлението на страната ни, настанаха редица рокади по ключовите позиции в администрацията и държавните предприятие. Вълната за смяна не подмина и БДЖ. През август месец на мястото на изпълнителния директор се настани Християн Кръстев, който пое поста от Чавдар Трендафилов.
Всъщност през цялата година рокадите в компанията далеч не бяха малко. Служебният кабинет също се намеси в ръководството на дружеството, когато от поста бе освободен Велик Занчев.
Досега не стана ясно дали освобождаването на ръководители в железницата ще доведе до полижителен ефект за холдинга. Нито един от новите директори не се "престраши" да предложи нов, нетрадиционен или поне истински различен подход, с който дружеството да бъде изведено напред.
Може би това се дължи на простия факт, че нито един от новите директори на холдинга не бе истински нов, а просто “забравен стар”.
Димитър Димитров и Георги Друмев, новите управители на "БДЖ - Пътнически превози" и на "БДЖ - Товарни Превози" например. Друмев вече е бил на позицията си шеф на “Товарни превози”, като сам е пожелал да напусне компанията по време на управлението на изпълнителния директор на холдинга Йордан Недев (който заемаше позицията от юли 2011 г. до август 2012). Димитър Димитров пък е бил директор на пътническото поделение в Горна Оряховица, но е бил съкратен заедно с премахването на тази структура.
Това не е първият случай на връщане на стари кадри. Пример е сегашният зам.-изпълнителен дирекор на холдинга Чавдар Трендафилов, който бе назначен по време на служебния кабинет за изпълнителен директор. По времето на Йордан Недев той е бил уволнен като шеф на звеното, отговарящо за локомотивите.
Зам.-министър на транспорта пък стана Антон Гинев, бивш директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура". За зам.-министър на транспорта се спрягаше и името на Христян Кръстев, който също е бил директор на звено в БДЖ и отново е бил уволнен от Недев, а сега е изпълнителен директор. За председател на борда на директорите на холдинга пък беше назначена Анелия Крушкова, която и преди е била в сектора на железопътния транспорт.
Новите стари решения за железницата
Сред “новите” методи за решаване на проблемите на дружеството, които бяха представени през септември, са подобряване на финансовите резултати, повишаване качеството и броя на вагоните, въвеждане на електронна продажба на билети и повишаване на цените. Това са всъщност новите стари планове на затъналото в дългове БДЖ, които бяха маркирани като основни, дори спасителни методи, които ще рестартират печалбите на дружеството.
Подобни намерения бяха заявявани няколко пъти през последните няколко години, но положението на железниците продължава да се влошава.
Краткосрочните планове на БДЖ включват основно мерки, които се обсъждат от години - като например въвеждане на електронна продажба на билети. Билетите ще могат да се купват чрез сайта на превозвача.
Но когато говорим за електронизация на услугите на БДЖ, трябва да отчетем, че такива смели идеи има още от времето на тройната коалиция. Дори миналата година се очакваше за празника на студентите да си взимаме билети чрез SMS. Практиката да се продават билети по електронен път е работеща във всички страни в Европа от години, а в България нейното въвеждане ще се случи към края на 2014 година.
Наскоро министърът на транспорта съобщи, че системата вече е проверена. Пилотният й старт бе на 20 декември 2013 година.
БДЖ има и немалко натрупани дългове към Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), които надвишават 100 млн. лв. Новото ръководство на железницата смята да погаси по-голямата част от тях като прехвърли свои земи, почивни станции, общежитие във Велико Търново и други свои активи на НКЖИ. Тази идея бе предложена преди повече от година от бившия председател на борда на директорите на БДЖ Владимир Владимиров. Още през лятото на 2012 г. той калкулираше точно колко земи и сграден фонд трябва да бъдат прехвърлени на инфраструктурната компания, за да се изчистят сметките между двете страни.
Новите директори потвърдиха, че през следващия програмен период 2014-2020 г. ще кандидатстваме за евросредства, с които страната ни да закупи нов вагонен състав. За това щели да се водят преговори с Брюксел, за да стане ясно по коя оперативна програма ще бъде реализирано финансирането.
Още от анализа за състоянието на железниците четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.