В едно демократично общество правото на стачки е неотменно. Тогава, когато са изчерпани всички други ресурси, когато условията на труд и заплащане са унизителни, когато доходите се топят непрекъснато от инфлацията, трудещите се трябва да имат право на протест, който по един или друг начин да засегне по-голяма част от общество, да му подскаже, че нещо нередно става в съответната сфера.
Точно това сега се готви с предстоящата транспортна стачка в София, за която синдикатите търсят подкрепа и в други части на страната.
Трябва да кажем обаче, че ситуацията около столичния транспорт и заетите в него не е така еднозначна и елементарна.
Наистина, от синдикатите могат да изтъкнат доста доводи за предстоящата стачка – преговорите за заплащането и условията на труд с общината и държавата са зациклили, доходите са замръзнали и от четири години не са повишавани дори с равнището на инфлацията, докато условията на труд по пренаселените софийски улици стават все по-сложни, а повечето превозни средства са стари и трудни за управление.
Определено обаче монетата има и друга страна, която организаторите на стачката и бъдещите участници в нея не бива да пренебрегват.
Има поне няколко въпроса, на които те трябва да си отговорят преди да създадат проблеми, най-вече на трудещите се хора, като тях самите.
Първият принципен въпрос е – когато една фирма е губеща, като тяхната, как да се повишат заплатите? Откъде да дойдат средствата за това? Нали някой трябва да даде тези пари, които те сами не могат да си изкарат?
Ако отговорът е „държавата (общината) е длъжна да даде парите”, то нека не се заблуждаваме: за да ги „даде”, трябва да ги вземе от някой друг – може би заетите в транспорта ще предложат да се намалят заплатите на учителите? Или на лекарите? Или може би на военните и полицията?
Втори въпрос. Защо преди да наказват други членове на обществото като създават хаос по улиците, преди да искат ресурси от държавата и обществото, стачниците не си отговорят на простичкия въпрос – защо колегите им от частните транспортни линии в София няма да стачкуват? Защо за техните заплати не се говори нищо?
Аз нямам представа дали работещите в частните фирми, поддържащи някои от линиите на градския транспорт в София, получават повече от техните колеги в държавно-общинските фирми. Факт обаче е, че те няма да стачкуват. Поне засега информацията е такава. Това означава, че има нещо гнило в самите държавно-общински фирми за градски транспорт.
Може би стачниците първо трябва да се опитат да притиснат своите шефове да променят ситуацията, а не да нарушават интересите на останалата част от обществото. Ето още подвъпроси към този принципен въпрос: Колко са началниците в държавно-общинските фирми за градски транспорт ? А чиновниците? Каква е структурата и организацията на труд в тези фирми?
Трети принципен въпрос. Наистина ли заплатите в градския транспорт са 400 лева? Министърът на финансите например твърди, че заедно с допълнителните плащания, заплащането стигало до към 1000 лева. Нека шофьорите и ватманите да се поогледат и ориентират колко е средната заплата в цялата фирма, не само на тези, които бродят из софийските улици.
Нека се поинтересуват как успяват при същата цена на билетчето да се справят частните фирми и защо държавно-общинските не могат? Нека си дадат отговор и дали е нормално Софийската община и държавата да си прехвърлят отговорността за техните заплати като горещ картоф? И също дали е нормално държавата да има собственост в локални, пък били те и софийски, фирми за градски транспорт?
Четвърти принципен въпрос, който този път е отправен към организаторите на стачката. Как ще отречете политическите мотиви в протеста, насрочен точно за седмицата, през която са първите избори за Европейски парламент?
С какво би се променила ситуацията на шофьорите и ватманите между 15 и 21 май и защо 15 е подходящ, а 21 не е подходящ за протести?
Впрочем, мога да ви помогна с този отговор - затихващите функции на синдикатите в България не са от днес и една от основните причини за това са политическите игри, които техните ръководители въртят през всичките тези години.
-------
Имате ли мнение по въпроса? Споделете го в блога на Dnes.bg.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Deutsche Bank отбеляза изненадващо силен ръст на печалбата за тримесечието
Украйна създава енергийна коалиция, в Киев започват да пускат парното
Вотът в Нидерландия – барометър за популизма в Европа
Залогът на Тръмп върху изкопаемите горива се оказва губещ
Основните щатски индекси се извисиха до рекорден връх за втори пореден ден
Дизелът поскъпва заради двойния удар на санкциите и спирането на работата на рафинерии
Брад Пит отново на екран в продължението на "Имало едно време в Холивуд"
Зодиите с най-много негативни черти в характера
Гърция премахва "вечните студенти" от образователната система
Радев пред принц Ал Хюсеин бин Абдула: Ценим приноса на Йордания за деескалация на конфликта в Близкия изток
Цифров детокс: Как AI и новите приложения ни връщат контрола над екранното време
Левски трябва здраво да натиска педала в две посоки
Разкриха ротациите на Христо Янев в ЦСКА
Мачовете по телевизията днес, 29 октомври
Чистка: Лудогорец спешно търси и нов вратар
Бижу на Левски може да накаже "сините" днес?
ЦСКА е страховит с Янев за Купата на България
3 рецепти за лесен протеинов обяд
6 напитки за баланс на кръвната захар
Театър „София“ пуска билети с 50% намаление за Деня на будителите
Нумерологична прогноза за 29 октомври
Закуска, която обича тялото ви: протеинови овесени ядки с банан
Дневен хороскоп за 29 октомври, сряда
Паника! Нашествие от скорпиони в роден черноморски град (СНИМКИ)
Виц на деня - 29 октомври
Хороскоп за 30 октомври 2025
Наталия Киселова подаде оставка като председател на НС
Мачовете по ТВ днес (29 октомври)
Без ток във Варна на 29 октомври 2025
Повечето пластмаса, попаднала в океана, не плава на повърхността: Къде изчезва?
Загадъчно: Свързват появата на ярки точки в небето с периодите на ядрени опити
За първи път заснеха изхвърляне на плазма от звезда – аналог на Слънцето
Изумително откритие: Живот под ледената шапка на Арктика
Вулкан в Космоса: За първи път е открит спътник на планета извън Слънчевата система
Откриха къде на Марс може да има канали с течна вода