Да направиш кукли, които знаеш, че ще изчезнат напълно, не е най-мечтаното за един артист. Всъщност се оказва доста голямо предизвикателство за Милена Миланова, Огняна Серафимова и Мира Петрова, които решават и създават спектакъл от лед. Идеята, текстът и визуалното решение е на трите. В такъв тип работа разделянето не помага, обясняват авторките. Вярваме си взаимно. Както химията в леда, така и химията зад кулисите е сполучлива. Музиката е на Любомир Брашненков. Подобно представление се прави за първи път у нас, а идеята черпят от своите френски колеги от Емили Валентин и Фиа Менар. Самата Менар се е учила от техниките на направа на леда от китайските творци, направили прочутите ледени фигури.
За да се случи всяко представление, на авторките им трябват три дни, за да направят куклите от лед и да ги сложат в камери, които да ги пазят за спектакъла. И така всеки път.
Премиерата на „Ледено“ бе в „Ателие 313“. Историята ни потапя в света на една магьосница, която се е затворила в собствените си замразени спомени.
Как се прави спектакъл от лед, възможно ли е куклите да се разтопят, преди да им е свършила ролята и още детайли от такъв специфичен театър ни разказаха Милена Миланова и Огняна Серафимова.
Огняна: Минахме през доста изследвания на материала. В началото имахме проблем, че ледът много бавно се топеше. После във връзка с прозрачността се срещнахме с нови предизвикателства. Изследвахме различни зависимости, за които ни помогнаха и колегите от Франция, според които водата е най-добре да се замразява бавно и да вибрира. От тях научихме за едни тънкости на занаята в технологично отношение.
В спектакъла си показвате водата във всичките й агрегатни състояния – пара, лед, течно състояние...
Милена: Има от всичко. Самата вода, от която правим куклите, също е различна, но това зависи от времето, което имаме преди спектакъла. Най-добре е да се работи с преварена вода, дори и филтрирана. За нашия спектакъл сме работили с химик, с технолог, с френски сценографи, които подготвят спектакъла Р.Р.Р. на Фиа Менар, която прави такива постановки с лед. Технолозите на този спектакъл пък са ходили в Китай, където са фестивалите на ледените фигури и там са им обяснявали как да постигнат желания ефект. Ходили са в заводите за направа на лед в Китай. Ние също стигнахме до някои изводи чрез опитите, които правихме.
Колко време ви отне да стигнете до крайния вариант на спектакъла?
Милена: Крайният вариант още не е достигнат. Ние сме с амбицията представлението да порасне още във всяко отношение. Иначе дотук от началото мина една година.
Огняна: Куклите, които правим, се отливат в специални калъпи. Имахме три опита за направа на калъпите, два от които неуспешни, но по време на тези затруднения откривахме много неща. Понякога и грешката вдъхновява. В един момент неслучилото се запалва искрата и ти виждаш, че не си постигнал това, което искаш, но имаш друго ново нещо, за което не си предполагал.
Да поговорим и за метафората на леда, която използвате в спектакъла.
Милена: С нашата история човек може да се върне в детството, защото тя е визуално магична и също така метафорична. Разказва се за една магьосница, която от 200 години се е затворила в своята кухня, със спомените си. Така се чувства добре, защитена от опасността, която дебне навън. Героинята всъщност постепенно се е превърнала в егоист.
За каква публика е направен „Ледено“?
Милена: Спектакълът има няколко нива. Той може да бъде прочетен от децата като една истинска магична приказка. До мен достигна и въпроса от дете – каква пара сложихте във водата, за да оживеят куклите. Те са убедени, че това се случва в реално време. Идентифицират се с персонажа на другия герой - дракончето, което има нужда от помощ. А магьосницата е една малко твърде строга майка. Следващата възрастова група сигурно се интересува от агрегатните състояния и се чуди как се случва това, а най-големите усещат метафората на изразните средства.
Огняна: След разговор с възрастната аудитория се оказа, че тази магия влияе и на големите. Оказва се, че те се потапят в онова, което са били. Всеки ще намери това, което търси. Имаме намерение след „Ледено” да направим спектакъл с този материал, който е изцяло за възрастни. Това е проект в процес. Както една година не сме спирали да постоянстваме и любопитстваме, така и продължаваме да мислим развитието му. Подготвяме го за фестивали.
Разбрах, че първоначално идеята е хрумнала на Милена...
Милена: Да, учила съм в НАТФИЗ при доц. Жени Пашова, която ни е насочвала към работата с материали. Ходила съм на театрални лаборатории, където специално сме изследвали възможностите на различни материали и каква е методологията за работа с тях на сцената. След това завърших в Сорбоната магистратура върху работата с материалите. „Театърът на материала“ ми беше темата и изследвах спектакли на Филип Жанти, Жени Пашова, на френски и източноевропейски артисти. Проверявах връзките и каква е разликата във въображението на артистите. Иначе още в НАТФИЗ се опитвах да работя с лед. Водата ме е интригувала като нещото, което е най-силно в природата и може да се общува с него като с партньор. Когато се работи с материала, той не бива да се насилва, а да бъде „слушан” и актьорът да му отговаря, за да се създаде нов театрален свят.
В България за пръв път се прави такъв спектакъл. Разкажете за опита с Франция какъв е?
Огняна: Бяхме на творческа резиденция за две седмици в Париж. Там проведохме част от репетиционния период. Изиграхме работен етап пред различни селекционери на фестивали и артисти. Получихме полезна обратна връзка, която ни беше полезна за развиването на текста и за работата със самия материал. Приеха ни добре и имаме покана да гостуваме там. Представлението има сигурно участие извън България.
* Проектът е подкрепен от Фонд Култура на Министерството на Културата.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Украйна призна за технически проблеми при производството на ракетите "Фламинго"
Как няколко технологични отчета тази седмица ще повлияят на целия фондов пазар до края на годината?
Wall Street попи от глобалния оптимизъм около търговските преговори между САЩ и Китай
Кадър на деня за 27 октомври
Бизнесът настоява депозитната система да се управлява с частен оператор
Nvidia и Deutsche Telekom ще изграждат център за данни в Германия за 1 млрд. евро
Влюбен в жена си – когато ревността носи парфюм на парижка вечер
Над 40 вторични труса в Турция след земетресението с магнитуд 6,1 по Рихтер
Депутатите с извънредно заседание заради заплатите на младите лекари
Григор Димитров: Дадох всичко от себе си при завръщането на корта
Гърция празнува националния си празник с военен парад
Лече - Наполи
Ново разкритие за Светльо Вуцов: Не знаел къде е фитнеса
Христо Янев залага на "пейки" в ЦСКА
Хулио Веласкес с важно решение за бъдещето на Левски
Шамар за Левски: Поискаха от Наско Сираков 5 млн. лева
Аталанта - Милан
Дневен хороскоп за 28 октомври, вторник
Кекс с райски ябълки, орехи и аромат на канела
Нумерологична прогноза за 28 октомври
Нумерологична прогноза за месец ноември
Sabaton, Savatage, Epica и Sevi влизат в Be4 HILLS
13 маникюра, идеални за Хелоуин (+Снимки)
Църквата чества паметта на редица мъченици днес
Трус от 6,1 в Турция стресна нашенци
Във Варна ще се проведе информационна среща за приеване на еврото
Всяко второ дете в България е жертва на кибертормоз
Орбан ще обсъди с Тръмп санкциите срещу "Лукойл"
Адвокат Михаил Екимджиев: Промяната на обвинението на Коцев е процедурен трик
Екзотична физика: Каква трябва да бъде неутронната звезда, за да се превърне в черна дупка
Сияеща метеорна следа „фотобомбардира“ кометата Lemmon в невероятни кадри от телескоп
Astrobotic отложи изстрелването на лунната сонда Griffin-1 за средата на 2026 г.
Светът е на крачка от откриването на ваксина срещу рака
Исторически момент: Ще „хванем“ парче от комета
Експеримент показа поведението на хората няколко дни преди края на света