“Какво се случи с безпристрастните новини?” е един от основните въпроси, зададени в книгата на филмовия и телевизионен теоретик професор Алън Тейлър, който избра София за световната премиера на творбата си “Ние, медиите”. Премиерата бе тази седмица в Дома на киното и изненадващо протече без голям медиен интерес, но тези, които присъстваха в никакъв случай не останаха разочаровани.
Тейлър, който очарова аудиторията с увлекателния начин на представяне на изследването си, обясни, че се е спрял на българската столица за събитието, след като през април тази година стана продуцент на първото трансевропейско издание на филмовия експеримент Синемаспортс. Той се проведе едновременно във Франкфурт, София и Париж, а организатор бе Центърът за медийни изкуства Интерспейс.
Според Тейлър щатските корпоративни медии отдавна вече са лишени от всякаква безпристрастност и се подчиняват основно на бизнес интереси. Достатъчно е да се отбележи кой стои зад най-големите имена в медийния бизнес. Така например NBC е собсвеност на американския конгломерат General Electric, CBS се контролира от Viacom (в която влизат и киностудията Paramount, музикалната телевизия MTV и др.), а ABC се държи от Disney Corporation.
Всички тези големи групи през последните години закупиха множество по-малки медии, с което значително засилиха позициите в този бизнес. Именно бизнес. Защото според Тейлър ако доскоро за хората, получаващи информация от различните медии, се е говорело като за “граждани”, то този термин вече почти изцяло е заменен от думичката “потребители”.
Тази подмяна се наблюдава особено ясно и в българските медии, каза Алън Тейлър. По думите му, когато човек е обграден от всякакви източници на информацията, когато научава за събитията по света и от Интернет, и от GSM-a си, и от всякакви други нови технологии, то той в голяма степен забравя, че се нуждае от безпристрастност. Готов е да приеме тази информация, която му е поднесена по интересен и оригинален начин.
В един момент обаче медиите започват да губят доверието на своите потребители. Когато става така, че всяко събитие може по някакъв начин да се обвърже с рекламата на даден продукт или, което е и по-незабележимият процес, с прокарването на определена политика, хората неусетно губят увереността си в обективността на журналистите. Медиите намират решение: Холивуд.
Основната теза на Алън Тейлър е, че в по-голямата си част холивудските филми защитават интересите на щатските корпоративни медии и техните собственици, които, от своя страна, са тясно свързани с властта, защото много техни бивши служители са или в голямата политика, или в комисиите, регулиращи медийното пространство.
Един от посочените примери бе лентата “Денят на независимостта”, в която героите изрично споменават, че се осведомяват за случващото се от Sky News – собственост на News Corp., която пък държи студията Twentieth Century Fox. Познайте чия продукция е “Денят на независимостта”! Особено интересно, е че филмът промотира и една нова марка на компанията, управлявана от Рупърт Мърдок – марката Fox News. Името на телевизията се цитира като източник на информация на няколко пъти във фантастичния епос, който излиза по екраните през юни 1996 г. Fox News обаче е пусната едва през есента на същата година.
Така медиите и киното се оказват по-близки, отколкото може да се предполага, но презентацията на Алън Тейлър не свършва дотук. На 26 юли предстои втората част от нея, в която професорът ще даде мнението си за други холивудски филми и най-вече за шаблонния вече образ на разследващата журналистка в някои екшъни. Най-често използваща суперпродукти на Microsoft, за да се добере до истината и да допринесе за спасяването на света.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Реал Мадрид обмисля да се отвори за външни инвеститори
Европейските страни предложиха промени в плана на САЩ за Украйна
Кадър на деня за 23 ноември
Петкова: Планираният в Бюджет 2026 ръст на заплатите в администрацията е най-ниският от 2022 г.
Американците се тревожат не само за разходите, но и за работните си места
Лъскави небостъргачи променят Братислава до неузнаваемост
За здрава коса: Натурални добавки за подсилване на колагена
Четири зодии получават силен знак от Вселената на 24 ноември
Верижна катастрофа между 4 коли на АМ "Тракия"
Централна емисия
Сензационно: Ще се завърне ли Юрген Клоп начело на Ливърпул?
Вили Вуцов изригна: Лизачи, близачи, смешници, некадърници, безхаберници
Арсенал срази Тотнъм! Езе наниза хеттрик за 4:1 на „Емиратс“
България го закъса: Карлос Насар не е подписал, може да отиде в Бахрейн
Нанков ревна: Левски ни вкара 4 гола от 4 удара
Елизара Янева с драматична загуба на финала в Словакия
Дневен хороскоп за 24 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 24 – 30 ноември
5 зодии с късмет в любовта в последната седмица на ноември
Поверия за 24 ноември – Света Екатерина
Какви промени ви носи новата 2026 според датата на раждане
Седмична таро прогноза за 24 – 30 ноември
Зимата идва: Как да подготвим автомобила си за сняг?
Светогледът на Тръмп: Циничен, егоистичен и алчен
Кога да украсите коледната елха, за да привлечете просперитет или защита от проблеми?
ChatGPT води до усвояване на по-повърхностно знание
Тръмп гневен на Украйна: Неблагодарници!
Изключителни темпове и мащаби на загуба на лед при ледника Хектория
От НАСА предупреждават: Големите американски градове потъват
Пилот на United Airlines: Самолетът бе ударен от космически отпадъци
Съществуването на НЛО „вече не е под въпрос“, твърди американски режисьор
Спорите на мъха оцеляват 9 месеца в космически вакуум
Морските костенурки притежават мистериозна суперсила