Да пътуваме до отдалечена и непозната точка на света, без да се налага да отидем по-далеч от киносалона, предлага дебютният филм на иранския режисьор Рамтин Лавафипур “Запази спокойствие и брой до седем”, включен в програмата “Киното утре – големите надежди”.
Киното на Далечния изток винаги е представлявало смесица от документализъм и игрални похвати, но това може би е илюзия, породена от факта, че културата на страните от тази част на света са толкова различни от нашата, че представеният в тях загадъчен свят ни вълнува повече чисто като реалност, отколкото чисто като кино. “Запази спокойствие и брой до седем” не е изключение. В него историята за малко рибарско селце на брега на морето в Южен Иран, в което основният поминък е контрабандата на стоки и хора, е любопитна сама по себе си както с екзотиката, която носи, така и с начина, по който е пресъздадена за голям екран.
Според вас кое е качеството на филма, което му помага да комуникира с международната публика?
Не съм мислил върху това и като цяло никога не мисля дали някой ще може да се свърже с моя филм. Чак след снимките започвам да се безпокоя дали хората ще установят някакъв контакт с него. Всички зрители за мен са важни – от Канада до Южна Африка, защото филмът е направен за тях. Не знам каква е причината за вниманието, което се оказва на филма ми, но от многото неща, които са казани за него до момента, оставам с впечатлението, че това е заради факта, че той е един различен филм. Може би интересното е, че показвам обикновения живот на хора, които спокойно можем да подминем. Постарах се да погледна към тях с внимание и да предам по най-чист начин това, което виждам, на зрителите.
Как ви хрумна идеята за филма?
Когато за пръв път научих за подобен тип начин на живот се затворих в дома си в Техеран и написах един сценарий. След това обаче се върнах в района, в който се развива действието във филма, постоях сред тези хора, участвах в контрабанда с тях, станах един от тях. И пренаписах сценария изцяло, защото първият му вариант беше поразкрасена художествена измислица и представляваше погледът на човека от големия град към тях. Историята в сценария, по който заснех филма, може и да не е била толкова привлекателна, но показва погледа отвътре. И вероятно затова и се харесва.
Мислите ли, че филмите от вашата страна биха могли да бъдат възприемани и като документални разкази с художествените качества на игралното кино именно защото разказват за култура, много по-различна от западната?
Първото нещо, което казах на екипа си при началото на снимките, беше, че филмът трябва да притежава някаква документалност. Исках камерата да е винаги след актьора, докато в игралните филми тя винаги е срещу него. Исках да създам чувството за накъсаност на сцените, за да внуша на зрителя, че гледа нещо документално. Но, разбира се, планът на филма не е документален. И всички сцени са предварително подготвени и заснети като в игралното кино. Филмът се състои от сбор от няколко малки лъжи, които, ако са успешни, водят до голяма художествена истина, а ако не са – до голяма лъжа. Аз се постарах да стигна до една голяма истина и да ви я покажа.
Цялото интервю с Рамтин Лавафипур четете на фестивалния сайт.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
ЕС обмисля забрана на Huawei в мобилните мрежи на страните членки
Инфлационен обрат дава на развиващите се пазари предимство пред богатите държави
Анализа Узарди: Живеем в епоха на преходи – несигурността ще остане новата норма
Борсовият възход на AI компаниите подкрепи тримесечната печалба на SoftBank
Азиатските пазари затвориха на червено след волатилна търговия
Безработицата във Великобритания е на най-високото си ниво от периода на Covid-19
Нина Николина за песента "Страх от високо" новия си фолклорен проект
AI изкривява мисленето на децата, няма да можем да го контролираме (ВИДЕО)
Радев: Стефка Евстатиева прослави България на най-престижните сцени
България е сред водещите страни в инвитрото - успеваемостта е 26-27%
Скъп софтуер е поредният тежък удар по бизнеса
Нов трус в Пирин Благоевград
Закъсалият Ливърпул сменя ван Дайк с ренде от Интер?
Пилотите да говорят по-малко, поиска босът на Ферари
Черно море уреди контрола
Поема ли гранд? Стана ясно къде ще работи Манчини
Парадокс или не? Левски падна от ЦСКА, но е фаворит за титлата
Американската легенда Крис Айзък идва за първи път в България с концерт в София за лято 2026
Биотин – витаминът за красота отвътре
Зимен хороскоп за всяка зодия
Трапезата на Свети Мина
Анета Драганова: Естетични процедури не трябва да се правят в гаражи, салони и бензиностанции
Хидрогел маски за лице – хит в грижа за кожата
"Побити камъни" няма да приема посетители до 5 декември
Няколко района във Варна останаха без вода заради аварии
Валежи от дъжд в 17 области днес
Спипаха шофьор с над 2 промила във Варна
Отбелязаха 140- годишнината на Варненската червенокръстка организация
Спипаха мъж, извършил две кражби във Варна за часове
Rocket Lab отложи първия полет на Neutron за средата на 2026 г.
Можем ли да „върнем“ слънчевата светлина в Космоса
Ново откритие в квантовата физика отваря пътя към междузвездните пътешествия
Portal Space Systems представи сателитната платформа Starburst
Новите технологии могат да спасят астронавтите от космическо прилошаване
Vast изведе на орбита демонстратора на първата частна космическа станция Haven-1