Украинският стартъп Strategy Force Solutions твърди, че техните дронове-майки са извършили първите автономни мисии с атакуващи дронове в изпитания срещу руски цели, пише за Forbes журналистът Дейвид Акс.
„Мисия за 10 000 долара замества това, което преди изискваше ракетни системи за 3-5 милиона долара“, каза ми техническият директор Андрий.
Подходът на StratForce включва многократно използваем кораб-майка GOGOL-M, доставящ два FPV-тип атакуващи дрона, които могат да поразяват прецизни цели на разстояние до 300 километра. Този подход използва способността на малките дронове да оказват голямо влияние върху уязвими цели, като паркирани самолети, обекти на противовъздушната отбрана или инфраструктура.
Андрий казва, че все още не могат да публикуват изображения от атаките, които не могат да бъдат потвърдени. Работата обаче е праволинейно продължение на вече видени украински дронове-майки и FPV с автоматизирано насочване, активирано от изкуствен интелект. Всъщност, това може да се разглежда като оперативна версия на автономната система за атака на далечни разстояния , която DIU на Пентагона в момента се надпреварва да изгради, или на CGI рояка-майка, наскоро показана от Китай.
Андрий казва, че основната идея му хрумнала преди много години. Когато бил момче, семейството му шофирало покрай железопътна линия, когато видели жена в неформално облекло да върви по линията, на километри от всяко населено място. Бащата на Андрий обяснил, че жената проверявала релсите за признаци на проблеми, които биха могли да причинят дерайлиране. Първата мисъл на младия Андрий била тази досадна работа да се върши от робот.
Години по-късно Андрий доразвива тази идея с дронове за автоматизирана инспекция на инфраструктурата. Умен дрон лети по електропроводи или нефтопроводи и там, където види евентуален проблем, се спуска по-ниско и прави подробни изображения. При завръщането си дронът качва данни за евентуални проблеми с точните им местоположения, така че екипът по поддръжката решава дали е необходимо да изпрати инженер, който да предприеме действия.
Работата на Андрий по инспекция на инфраструктурата беше прекъсната от пълномащабното нахлуване на Русия през 2022 г. Той насочи проекта си за дронове с изкуствен интелект към защитата на Украйна.
„В известен смисъл това е като самоуправляваща се кола“, казва Андрий. „За да работи автопилотът правилно, са му необходими много камери. Няма толкова много препятствия във въздуха, но системата трябва да е лека. Така стигнахме до нашата система от камери, LIDAR и комуникация, която позволява на изкуствения интелект да се ориентира, координира и маневрира около препятствия.“
ЛИДАР, по същество лазерен радар, изгражда 3D карта на околността и работи при всякакви условия на осветление и метеорологични условия. Другата основна характеристика на SmartPilot е изкуственият интелект, който комбинира входните данни от множество сензори.
„Smart Pilot използва подход за сливане на множество сензори, комбинирайки данни за възприемане на околната среда и разпознаване на цели“, казва Андрий.
Тази картина на света позволява на изкуствения интелект да взема решения, да планира траектория на полета и да изпълнява мисията точно като човешки пилот.
„Със SmartPilot беше наистина сериозно предизвикателство как да се имитира полет на дрона по начина, по който би бил дистанционно управляван от пилот“, казва Андрий. „Как да се маневрира около препятствия, с ограниченията на процесора и в реално време.“
Андрий казва, че SmartPilot може да изпълнява мисии автономно, като се ориентира до определено място и атакува цели там.
„Това позволява автономен полет, навигация и взаимодействие без GPS и без постоянен контрол от оператора“, казва Андрий.
Дронове тип FPV. Всеки от тях има своя собствена олекотена версия на SmartPilot. Корабът-майка се завръща, оставяйки на FPV дроновете да намират, идентифицират и извършват атаки срещу предварително определени цели, като например авиобази, ракетни площадки или противовъздушна отбрана.
Examples of FPV ambushes on Russian supply transport. Drone operators do not waste battery charge on the flight, and simply wait for targets on the ground on known supply roads. When the time comes, the operator takes off to eliminate the target. pic.twitter.com/vNsoKy2LG3
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) January 28, 2025
Андрий отбелязва, че системата е ефективна и срещу уязвима инфраструктура, като например съхранение на петрол, електроразпределение и железопътни линии.
За разлика от Шахедите, SmartPilot не е ограничен до статични цели.
„Поддържа засадни мисии, кацане и изчакване на цели, както и автономно търсене в реално време“, казва Андрий.
Дроновете могат да кацнат и да чакат във въздушна база пристигането на самолети или излизането им от укрепените им убежища. Или могат да бъдат оставени на пътя на конвой, готови да атакуват автономно, когато се появи – тактика, която вече е широко използвана.
Андрий казва, че StatForce в момента може да произвежда 50 дрона-майки GOLGOL-M на месец и 400 бойни дрона от типа FPV, но това ще зависи от получаването на договори от военните.
Досега отзивите от пробните мисии са положителни.
„Чувствам се като видеоигра. Просто задавам точките, избирам целите и гледам как работи“, казва един потребител, цитиран от Андрий .
Важният елемент от решението на StratForce е софтуерът. Дроновете, както майки, така и FPV атакуващи, могат да бъдат с всякакъв размер, форма или конфигурация. Ако потребителите искат голям, реактивен кораб-майка като китайския SS-UAV, или по-големи дронове с фиксирани крила, или дори роботизирани лодки или танкове, превозващи дронове, те биха могли да бъдат осигурени.
Първата решаваща стъпка, доставката на множество малки автономни атакуващи дрона на голям обсег, вече е направена. Все още не знаем колко ефективна е тази Версия 1.0 или какви са нейните ограничения. Но е вероятно тя да създаде на Русия сериозни проблеми през следващите месеци.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.