IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Как може да се преодолее влиянието на Китай върху редкоземните ресурси?

Китай може би е натиснал твърде силно лоста си за редкоземни елементи този път

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Ограниченията на Пекин върху износа на редкоземни елементи брутално разкриха зависимостта на Запада от китайските доставки на тези езотерични метали и постоянните магнити, които те захранват. Но не е като да не сме били тук преди. Китай направи същото през 2010 г. Западните автомобилни производители са избрали да игнорират историческия прецедент и са удвоили усилията си върху технология, която остава почти изцяло обвързана с експортните капризи на Пекин, пише в анализ на Ройтерс колумнистът Анди Хоум.

Сега много от тях са в пълен паник режим , като няколко вече са принудени да спрат производствените линии, което демонстрира огромното икономическо въздействие на нишови метали като диспрозий, който се използва в неодимово-желязо-борови (NdFeB) магнити.

Готовността на Китай да използва като оръжие господството си върху металите, които захранват съвременния ни свят, ще ускори стремежа на Запада да изгради собствени вериги за доставки.

Но част от решението е да се използват по-малко редкоземни елементи. Западът не може да контролира предлагането, но може да промени търсенето.

Пекин твърди, че налагането на квоти за износ на редкоземни елементи през 2010 г. е било единствено с цел ограничаване на незаконните местни мини.

Това се случи след сблъсък между китайски траулер и кораб на японска брегова охрана в спорни води.

Ако Япония беше целта, целият Запад усети болката, тъй като цените на редкоземните елементи скочиха до небесата. Цената на диспрозиевия оксид се е повишила 26 пъти между 2009 и 2012 г., според консултантската компания Adamas Intelligence.

Китай се оттегли едва след като комисия на Световната търговска организация се произнесе против него, отваря нов разделпрез 2014 г.

Някои автомобилни производители си взеха поука.

Японската Nissan Motor Co разделпусна на пазара нова версия на своя електрически автомобил LEAF през 2012 г. с двигател, съдържащ 40% по-малко гориво, отваря нов разделдиспрозиум. Рено отидоха по-далеч, разработвайки алтернативен двигател, отваря нов разделбез постоянни магнити и следователно редкоземни елементи за своя модел ZOE през същата година.

Всъщност, Adamas изчислява, че делът на електрическите превозни средства, задвижвани от двигатели без редкоземни елементи, се е увеличил от по-малко от 1% от световните продажби през 2010 г. до 12% през 2017 г.

Американските акции приключиха с покачване във вторник, тъй като инвеститорите заложиха на положителни резултати от търговските преговори между САЩ и Китай.

Цените на редкоземните елементи паднаха и останаха стабилни в края на 2010-те. Западните автомобилни производители до голяма степен се върнаха към постоянните магнити.

Около 97% от всички електрически превозни средства, продавани всяка година от 2017 г. насам, използват двигатели, задвижвани от редкоземни елементи, според Адамас.

Това не само отразява експоненциалния растеж на пазара на електрически превозни средства - особено в Китай, който по очевидни причини няма фобия от редкоземни елементи - но и нарастващия брой магнити в средностатистическия нов автомобил, независимо дали е изцяло с батерия или хибрид.

Освен сериозната задача за задвижване на превозното средство, в малките моторчета има множество магнити, които контролират отоплението, развлекателните системи, спирането и дори напомнят на водача да се закопчае.

Това е увеличило зависимостта от страна, която не само произвежда около 95% от световните NdFeB магнити, но и контролира веригите за доставки на металите, необходими за тяхното производство.

Китай може би е натиснал твърде силно лоста си за редкоземни елементи този път, най-вероятно поради прекалено ревностната бюрокрация в Министерството на търговията, което е отговорно за разделянето на износа за военни и граждански приложения.

Разговорите между китайски и американски представители навлязоха във втория си ден във вторник в опит да се намери компромис между ограниченията на Китай върху редкоземните елементи и ограниченията на САЩ върху напредналите полупроводници. На заден план се задават и митата.

Ако приемем, че може да се постигне някаква сделка и Пекин отслаби контрола си върху износа на редкоземни елементи, зависимостта на автомобилната индустрия няма да изчезне.

Всяко чакане западните доставки да наваксат може да се окаже дълго. Въпреки че западните правителства наливат пари в нови проекти, изграждането на верига за доставки от мина до магнит ще отнеме години.

Освен това, гражданските сектори ще бъдат втори по ред. Министерството на отбраната на САЩ е най-големият инвеститор в сектора на редкоземните елементи в страната със заявената цел, отваря нов разделда може да поддържа „всички отбранителни изисквания на САЩ до 2027 г.“.

Що се отнася до задължителните магнити, високоговорителите на автомобилното ви радио не могат да се сравнят с тези на изтребител F-35, който изисква повече от 900 паунда редкоземни елементи.

Наистина ли новите превозни средства изискват цялата технология, задвижвана от редкоземни елементи, която в момента се използва в некритични приложения?

Още по-голям въпрос е дали те изискват магнит от рядкоземни елементи дори в силовото предаване. Много други автомобилни компании се стремят да направят същото, но в повечето случаи технологията все още е далеч от комерсиално производство.

Последните ограничения на Китай за редкоземни елементи би трябвало да бъдат мощен стимул за ускоряване на процеса на препроектиране.

Автомобилните производители може да открият, че изкуственото унищожаване на търсенето работи по-бързо от изграждането на нова верига за доставки, когато става въпрос за излизане от задушаващата хватка на Китай върху редкоземните магнити.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата