Френското правителство наскоро призова хората да "ограничат" консумацията си на месо като част от нови насоки, насочени към подобряване на общественото здраве и намаляване на емисиите. Известна с емблематични ястия като пържени стекове и говеждо по бургиньон, страната започва да се справя с въздействието върху околната среда на своите кулинарни традиции, в които преобладават меса.
Храненето и селското стопанство допринасят за една трета от световните емисии на парникови газове, на второ място след изгарянето на изкопаеми горива.
Месото, особено говеждото и агнешкото, е идентифицирано в множество проучвания като един от най-големите виновници за климатичните щети. Според калкулатора за въглероден отпечатък CO2 Everything, една порция говеждо месо от 100 г е еквивалентна на 78,7 км шофиране, отделяйки 15,5 кг CO2 еквивалент.
По-рано този месец Франция публикува своята Национална стратегия за храните, храненето и климата, в която се очертават целите на правителството до 2030 г. за справяне с климатичната криза, като същевременно се обръща внимание на нарастващите здравни проблеми.
Първоначално докладът беше предназначен за публикуване през 2025 г., но беше отложен поради негативна реакция от страна на лобистите в селското стопанство. Сега той идва месец след като американските хранителни насоки спорно насърчиха консумацията на пържоли и кайма.
Новите френски насоки насърчават диета, фокусирана върху пълнозърнести храни като плодове, зеленчуци, бобови растения и ядки, като същевременно призовават за "ограничена" консумация на месо и колбаси.
Те също така призовават за намаляване на вноса на месо, но заявяват, че рибата и млечните продукти могат да се консумират в "достатъчни" количества. Кравето мляко генерира приблизително три пъти повече парникови газове от повечето растителни алтернативи.
Достатъчно ли е ограничаването на месото, за да спаси планетата?
"По-доброто хранене означава да действаме за планетата, нашето здраве и да подкрепяме качественото земеделие", казва Моник Барбут, министър на екологичния преход, биоразнообразието и международните преговори за климата и природата. "Избирайки местни и устойчиви продукти, ние намаляваме въглеродния си отпечатък, защитаваме биоразнообразието и ценим труда на нашите фермери. С тази стратегия екологията е конкретно поканена в нашите чинии."
Въпреки че докладът признава въздействието на месото върху околната среда, активисти критикуват френското правителство за използването на термина "ограничаване" вместо "намаляване".
Стефани Пиер от Франция Assos Sante, асоциация за здраве на пациентите, е цитирана в местните медии, че групата се надява на "много по-амбициозен план".
Отказва ли се Франция от месото?
Французите обаче бавно се отдалечават от кухнята, фокусирана върху месото, през последните години по множество причини.
Проучване от 2025 г. за асоциацията за изменение на климата "Le Réseau" установи, че 52% от гражданите са намалили консумацията си на месо през последните три години. Повече от половината (52%) заявяват, че това се дължи на нарастващата цена на месните продукти.
38% посочват здравето като основен двигател за консумация на по-малко месо, докато околната среда и хуманното отношение към животните са фактори съответно за 35 и 33%.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
S&P 500 отстъпи от рекорда, но затваря трета поредна седмица на зелена територия
Теодор Джамов: Бойните спортове са достъпни, всеки може да тренира
Един от ключовите петролни терминали на Русия спря работа
AI излиза от софтуера и започва да решава реални проблеми
Седемгодишните облигации на "Старком Холдинг" ще се търгуват на EuroBridge от 17 август
Тръмп защити балната си зала, представяйки я за част от военен комплекс
Рецепта за сьомга със зеленчуци на фурна
9 начина на готвене – от най-здравословния до най-нездравословния
Защо роботизираните заводи все още имат нужда от човешкия фактор?
Късна емисия
Стилияна Николова спечели сребро в многобоя на Световното и квота за Олимпиадата
Доходите на политиците: Радев е декларирал сериозна сума и "Шкода"-та
Илиан Илиев: Преди години трудно допускахме голове, а сега е обратното
Страхотно! Стилияна Николова донесе първи медал за България и квота за Лос Анджелис 2028
ЦСКА 1948 обърна Черно море и излезе на върха
Роналдо и Джорджина подписали предбрачно споразумение
Чиро Имобиле окачи бутонките на пирона (ВИДЕО)
Жалко! Гришо се срина в края срещу аржентинец и изхвърча от любим турнир
Днес е Голяма Богородица
Таро карта за 15 август, събота - Тройка чаши
3 зодии привличат финансов успех в седмицата от 17 до 23 август 2026
От една мечта до собствен бранд – историята на Силвия и Studio REFORMER Vibe
Дневен хороскоп за 15 август, събота
5 поверия за Голяма Богородица
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
МЗ намали заплатите на директорите на държавни болници
ББА поиска анализ и обществен дебат преди административната реформа в здравната система
Басейнова дирекция: Българското крайбрежие е чисто, без замърсяване от нефтопродукти
Черноморец привлече футболист от Фратрия
200 пияни и дрогирани водачи спипа КАТ за седмица
Варна ще бъде домакин на международен турнир по билярд
НСИ: Над 600 хил. души в активна трудова възраст мързелуват
За Празника на Варна: Концерт на площад „Независимост“ с класическа музика