Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков съобщи вчера, че една от мерките, които ръководеното от него министерство ще предложи във връзка с високите напоследък цени на течните горива (бензин и дизел), е регулиране и на тези цени от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР).
Не стана ясно засега дали предложението е за евентуално поставяне на „тавани“ на цените на производител, на търговци на едро, на търговци на дребно или и на трите вида цени.
Оказа се обаче, че запитаните от Investor.bg представители на бизнеса и анализатори не подкрепят такава идея.
Лъчезар Богданов – Industry Watch
Няма никакво основание според мен за регулиране от страна на държавата на цените на горивата у нас.
По принцип, европейската политика в тази област предвижда известни държавни регулации в областите, където съществуват т.нар. естествени монополи, като целта е именно да не се изкривява пазарната конюнктура.
Имам предвид, че в областта на електроснабдяването, водоснабдяването, телекомуникациите има определена инфраструктура. И държавата с намесата си гарантира, че до нея ще имат достъп и други пазарни участници (не само собствениците), а от друга страна – че собствениците на тази инфраструктура поради това, че са монополисти, няма да държат прекалено високи цените на дадената стока или услуга.
Ще конкретизирам с примери - за водоснабдяването на даден град не е необходимо да се строят няколко язовира от различни фирми (ако един е достатъчен), нито да се изграждат паралелни водопроводни мрежи до потребителите.
Същото се отнася и за електроенергийната мрежа, стигаща от даден производител на електричество до потребителите. А както знаем, цените на роуминга в ЕС също се регулират на европейско ниво.
При течните горива обаче въпросът стои по съвсем друг начин. Всеки (който има финансова възможност) би могъл да си купи цистерна за превоз на гориво и (или) бензиностанция, т.е. на този пазар има много участници и голяма конкуренция и няма логика държавата да се намесва.
А и смятам, че към момента ситуацията с цените на горивата у нас не е екстремна. Ще напомня, че на годишна база други също основни стоки, включително пшеницата, са поскъпнали повече от горивата. Освен това поскъпването на горивата е в световен мащаб.
Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)
Идеята за непазарно регулиране на цените на горивата у нас от държавен орган според мен е напълно неуместна.
Виждаме какви са резултатите от дейността на ДКЕВР при регулиране на цените на електронергията, като един от тях е липса на стимули в трите електроразпределителни дружества да влагат инвестиции в подобряване и разширяване на електроенергийната мрежа.
Мисля, че държавата би могла да насочи усилия при упражняване на по-строг контрол за спазване на вече съществуващите правила при търговията с горива.
А както виждаме, напоследък цените на горивата и на основните храни като цяло се вдигат не само у нас, а по цял свят. Голямо е поскъпването и на цените на някои метали, включително на златото.
Смятам, че ако държавата иска да направи нещо за понижаване на цените на горивата, то това е да облекчи вноса им от чужбина. Така конкуренцията на този пазар у нас ще се повиши още.
Друга мярка, също пазарна, е държавата да обяви обществена поръчка за избор на фирма, която да внесе от чужбина за определен период от време дадени обеми горива. Целта е те да бъдат продавани у нас с ограничена надценка. В този случай кандидати да направят внос на горива по държавната поръчка ще има само ако съответните фирми знаят, че биха могли да закупят от региона горива на по-ниски цени на едро от вътрешните.
Андрей Пръмов – финансист
Мярката за регулиране от страна на държавата в лицето на ДКЕВР на цените на течните горива според мен е напълно неприложима на практика. Мисля, че не е необходимо дори да се обсъжда.
Подобни мерки ми напомнят едни отминали времена. Не е работа на държавата да се намесва в процеса на ценообразуването на едни или други стоки, било то това да са и горивата.
Да не говорим, че ако за момент допуснем, че се въведе държавно регулиране на цените на пазара на течни горива, то това не само че няма да реши въпроса с цените им, а може да доведе до спекула и недостиг на горива на пазара.
Ако все пак държавата иска да направи нещо относно цените на горивата, то към момента това може да е упражняване на по-строг контрол при търговията на едро, за спазване на съществуващите законови правила и норми за отчетност при търговията с горива.
Още икономически новини и анализи четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Как Тим Кук избегна катастрофата на Apple тази година?
Оперативната печалба на Berkshire Hathaway записа ръст от 34%
Кадър на деня за 1 ноември
Как природните катаклизми могат да влияят положително на икономиката на САЩ - Част 3
Търговската война така и не успя да промени икономиката на Китай
Как природните катаклизми могат да влияят положително на икономиката на САЩ - Част 2
Любовен хороскоп за зодиите в седмицата от 3 до 9 ноември
Навици след работа, които преобразяват тялото и ума
Сериозна заплаха за сигурността: Няколко дрона прелетяха над Белгия
Николай Сотиров: Културата е лицето на нацията, а не икономиката и политиката
Спортът по телевизията днес, 2 ноември
Чудо: Ливърпул най-после сложи край на загубите
Реал Мадрид продължава с победите
Спалети тръгна с победа в Юве
Ужасяващ момент за футбола ни! Дербито на Пловдив между Локо и Ботев беше прекратено
Дневен хороскоп за 2 ноември, неделя
Седмична таро прогноза за 3 – 9 ноември
С какво родените през ноември са толкова интересни?
Любовен хороскоп за 3 – 9 ноември
Протеинови палачинки с извара
3 картини разкриват какво ви очаква през ноември
Седмичен хороскоп 3 ноември - 9 ноември 2025
Над 140 000 души почетоха паметта на загиналите в Нови Сад
Илиан Илиев обяви групата на Черно море за мача с Лудогорец
Желязков: Подобряването на транспортната инфраструктура е показателно за развитието ни
Моторист загина в катастрофа в Пловдив
Обявен за починал преди години мъж бе открит жив и здрав в Пирин
Магнитни бури през ноември 2025 г.: Кои са най-опасните дати
2024 г. вероятно е била най-горещата в последните 125 хил. години
Пробив в създаването на диаманти с помощта на електрони
В Китай се готвят да изстрелят ракетата Long March 2F с пилотирана мисия Shenzhou 21
SpaceX разработва „опростен“ подход към лунната мисия Starship
Космически апарат засне мощен взрив на обратната страна на Слънцето