Има ли общо между един инженер и един търговец? Как се съвместяват двете професии в една длъжност и в кой сектор? Отговорът се крие в една нестандартна на пръв поглед длъжност, но напълно типична за една високотехнологична и иновативна компания като Vivacom. И по-точно в лицето на Георги Благоев, един от лекторите на Vivacom Техническа Академия - съвместна програма между телекома и ТУ София, която вече 15 години развива млади таланти в името на едно устойчиво дигитално бъдеще с помощта на доказани експерти в сектора.
Благоев вече близо 10 години обучава студенти като лектор във Vivacom Техническа Академия и признава, че за него най-големият мотиватор е срещата с млади хора, с които има общи интереси.
Стратегията му е не просто да предава знания и опит на студентите в рамите на програмата, но и се опитва „да разчупи мисленето им“ и „да ги извади от зоната им на комфорт“ – чрез лични примери, дискусии за бъдещето на технологиите и възможностите за кариерно развитие. Дипломиран инженер и икономист, той презентира на студентите как се съчетава инженерната дейност с търговския елемент в контекста на високите технологии и иновации.
Като човек, който е започнал своя кариерен път в едни съвсем различни времена преди 20 г., когато пред един млад човек не е имало толкова много възможности за развитие, той многократно споделя със студентите да се възползват от шанса, който Академията дава.
„Когато завърших висшето си образование, ми беше трудно да започна да работя по специалността. Тогава нямаше и много опции. Изминах дълъг път, за да стигна тук днес и затова си казах, че ако имам възможност, ще помагам на студенти с каквото мога, ще предавам опит“, казва мениджърът.
Той започва своя път в компанията през 2005 г., като стажант, И тогава се случва нещо интересно, което определя неговото професионално развитие и до днес. Благоев кандидатства за инженерна позиция, но интервюиращите решават, че е по-подходящ за Търговска дирекция заради силно развитите му комуникативни умения. Той се съгласява да пробва и така до ден-днешен се развива в отдел „Корпоративни продажби“, или в един инженерен отдел в Търговска дирекция – както сам казва. С колегите му често обичат да се шегуват: „Казват, че сме най-добрите търговци сред инженерите и най-добрите инженери сред търговците“.
Към днешна дата Благоев казва, че се чувства на мястото си във Vivacom. - “Обичам динамиката и срещите с клиенти“ - признава той и допълва един от професионалните съвети, които дава на студентите по време на Академията: „С постоянство и знания рано или късно ще се изкачат в корпоративната йерархия на Vivacom – голяма компания с много възможности за развитие. И аз съм един такъв пример, преминал по естествен път по корпоративната стълбица през стажант, специалист, за да достигна мениджърска позиция днес. Давам им примери и показвам перспективата и предимствата, които ги очакват при нас като компания, част от корпорацията United Group – развитие на местно ниво във един от водещите телекоми на Балканите или дори възможност за международна кариера в групата.“
Перспективата за много възможности за кариерно развитие е едно от нещата, които привличат студентите към Vivacom Техническа Академия. Всичко това, съчетано с обучение, базирано на най-новите технологии, провокира голям интерес към програмата.
„Университетите често подготвят студентите да работят в една по-тясно специализирана специалност. Но в бизнеса не е точно така. И това е разликата, която се опитвам да им покажа и да ги провокирам да излязат от зоната си на комфорт. Примерно, ако завършиш за инженер, не е задължително да работиш строго точно това. Длъжност като моята съчетава уменията на търговец с инженерни знания“, казва Благоев и допълва, че когато един млад човек започне работа или стаж в едно направление и види, че не му допада – винаги може да смени посоката. –„Във Vivacom е възможно да смениш направление и да намериш своя път, защото има много дирекции и самата компания стимулира служителите да се развиват и ги подкрепя в техния път.“
Едно от най-силните предимства на Академията е, че съчетава теорията с работа по реални проекти. Всеки един лектор от Vivacom интегрира в своята лекционна програма бизнес казуси от своята длъжност. Друго предимство, което младите хора виждат, е възможността не само да научат за най-новите технологии и бъдещи трендове, но и шанс да ги използват, ако започнат работа във Vivacom.
„Интересът на студентите е предимно към 5G и вече бъдещите 6G мрежи. България и конкретнo Vivacom като компания доста изпреварва други по-развити държави в трендове и технологии. Примерно в момента сме на една технология, т.нар. GPON, с която достигаме супервисоки скорости, а развити държави като Германия и Великобритания още ползват медни кабели – разликата е в пъти по-бърза скорост в наша полза. Така че, нашите студенти имат шанс да се докоснат до най-новите технологии нагледно“, казва Благоев и допълва, че студентите оценяват и широката база от бизнес контакти, които могат да изградят в голяма и доказана телеком компания с 5000 служители в цялата страна. –„Шегуваме се, че сме като малък Фейсбук.“
В рамките на два учебни семестъра Vivacom Техническа Академия надгражда подготовка на студентите и с практически опит. Младежите се подготвят за реалния бизнес свят на телекомуникациите като придобиват технически знания, стратегически подход, управленски, комуникационни и презентационни умения чрез широкообхватната програма с курсове по: „Бизнес комуникация и презентационни умения“, „Търговски решения и разработване на продукти и услуги“, „Стратегия и развитие на телекомуникационните мрежи“ и „Софтуерни продукти и Бази данни“, „Управление на проекти“, „Технически английски език“, „Правна рамка и регулация на телекомуникациите“. Освен това студентите имат възможност да посетят наземната сателитна станция Плана – най-голямата на Балканите и ключов обект за свързаност с Азия и Африка, както и Център за управление на мрежата, където денонощно се следи за качеството на всички мрежи на телекома.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.