Учени откриха механизъм, който обяснява защо неправилният хранителен режим по време на бременност повишава риска от развитие на диабет в по-напреднала възраст.
Небалансираното хранене на майката води до „заглушаване“ на ген, свързан с производството на инсулин при детето.
Смята се, че генът Hnf4a играе роля в развитието на панкреаса и производството на инсулин.
Учените констатират, че нездравословното хранене на бъдещата майка застрашава дългосрочното функциониране на гените на детето.
На експериментално ниво при дефицитно на протеини хранене се установяват високи нива на диабет тип 2 в поколението, пояснява д-р Сюзън Озан от Университета в Кеймбридж, ръководител на изследването. Оказва се, че генът Hnf4a се „заглушава“ или "изключва" с възрастта. Предполага се, че това е свързано с храненето на майката. "Отпадането" на гена води до риск от развитие на диабет.
Необходими са още изследвания, за да се установи дали храните с високо съдържание на мазнини или други небалансирани режими имат сходни последици, уточнява научният екип.
Диабет тип 2 често се свързва със затлъстяването, въпреки че няколко наследствени гени, също са свързани със заболяването.
Изследването е фокусирано върху така наречените епигенетични механизми, направляващи поведението на гените. Други изследвания показват, че промените се предават на следващите поколения без изменения на ДНК.
„Чрез епигенетичната и молекулярната биология изследването разкрива как привидно незначителни промени в клетките в най-ранните етапи на развитие на плода оказват влияние по-късно върху здравето на възрастния индивид.“, казва биологът проф. Дъглас Кел.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

Стартът на търговията със SpaceX даде тласък на Wall Street в последния ден от седмицата
Кадър на деня за 12 юни
Rolex вдига глобалните цени на златните си часовници
Рекордни премии на Мондиал 2026: Световният шампион ще спечели 50 млн. долара
Френският стартъп Mistral AI води преговори за набиране на около 3 млрд. евро
„Стара планина холд“ разпределя дивидент в размер на 3,34 млн. евро
Причини защо се будим в 3 ч. сутринта
Предупредителни знаци за загуба на слуха, които повечето хора игнорират
Среднощна вкуснотия за Мондиал 2026: Рецепта за сандвич с кашкавал
Венера в квадрат с Хирон носи промяна за 3 зодии от 13 юни 2026
Рецепта за тесто за диетична пица
Историческо! Канада спечели първа точка на Световно първенство
Канада – Босна и Херцеговина 1:1
Ще има ли бомбастичен трансфер? Янев реши за Десподов
ЦСКА с исторически ход
Пропада огромен трансфер на Левски в последния момент
Левски с важна новина
Новолуние в Близнаци на 15 юни: Търсим радостта, но показваме и талантите си
Таро карта за 13 юни, събота
Дневен хороскоп за 13 юни, събота
30 цитата на Уейн Дайър, които ще направят деня ви по-добър
Класика за вечеря: Пилешко с гриловани зеленчуци
Орехов щрудел по австрийска рецепта
Глобите за телефон зад волана не работят
Глобиха няколко фирми за бързи кредити
Евростат: Eдва 41% от родните фирми залагат на онлайн присъствие
Европейска държава въвежда режим на тока заради електромобилите
ЕЦБ: Дръжте кеш у дома за кризи
Китай: Чужди разузнавания шпионират с костенурки и риби
Учени дават обяснение на странен шум, който милиони хора по света чуват късно вечер
Опровергано: Пирамидата в Индонезия не е толкова стара, колкото се твърдеше
SpaceX излиза на борсата с най-голямото първично публично предлагане в историята
Астрономи са напът да разрешат мистерията на „малките червени точки“
Рядка акула-гоблин бе заснета на изумителна дълбочина в океана
Рекордна жега може да повтори катастрофата от 1877 г. и да погуби 4% от населението на Земята