Мъжете, които ежедневно приемат хранителни добавки с витамин С, удвояват риска от образуване на бъбречни камъни, показва проучване на шведски учени. Според тях нарастването на случаите може да се дължи на разпаден продукт, получаван в хода на метаболизирането на аскорбиновата киселина.
Според Лаура Томас, изследовател в Каролинския институт в Стокхолм, връзката между витамин С и бъбречните камъни е подозирана отдавна. Това е така, защото част от приетия витамин С се окислява до оксалат – една от главните съставки на бъбречните камъни.
Проучването е мащабно – 22 000 души са били проследявани в продължение на 11 години.
Повечето хранителни добавки, регистрирани в Европейския съюз, включително и България, съдържат между 500 и 1000 милиграма витамин С в еднократната доза. За сравнение, една чаша прясно изстискан портокалов сок съдържа около 120 милиграма.
3,4% от доброволците, заявили, че редовно употребяват добавки с витамин С, развиват бъбречни камъни по време на проучването, в сравнение с 1,8% от участниците в контролната група, които не приемат допълнително витамин С. Според изследователите, предвид факта, че няма категорични доказателства за ползите от прием на витамин С в много големи количества, би било добре практиката да бъде подложена на цялостна преоценка. Това, разбира се, не предполага спиране на приема му под формата на плодове и зеленчуци, защото той е жизненоважно вещество. Недостигът му предизвиква заболяването скорбут, което може да бъде фатално, ако в организма не се внесе витамин С навреме. Това, което трябва да се преосмисли, обаче, е дали е уместно да се приемат допълнителни 500 – 1000 милиграма на ден.
Изследването е публикувано в Journal of Internal Medicine.
Още интересни здравни новини може да намерите в Puls.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
SpaceX пише история с рекордно IPO и набрани 75 млрд. долара
Отмяната на атаката на САЩ срещу Иран окрили щатските индекси
Кадър на деня за 11 юни
Световното първенство по футбол не оправдава очакванията на туристическия сектор в САЩ
Васка Бакларова: Подготовката на кадри изисква активното отношение на бизнеса към училищата
Нарастващите жилищни разходи оставят все повече европейци без дом
Съвети за подреден гардероб с дрехи
Испанска рецепта за люти чушлета
Защо се събуждаме между 3 и 4 сутринта: Най-честите причини според специалистите
Здравословни вечери - менютата, които понижават холестерола
ГДБОП задържа мъж със 77 GB детска порнография
Изобилие и късмет за 4 зодии на 12 юни
Южна Корея – Чехия
Спортът по телевизията днес, 12 юни
Мачовете по телевизията днес, 12 юни
Мексико откри Мондиал 2026 с победа 2:0 над Южна Африка и три червени картона
Мексико - Южна Африка 2:0
Стоичков с култово обаждане до Илиана Раева заради Сираков
Таро карта за 12 юни, петък
Пълнозърнесто тесто за диетична пица
Дневен хороскоп за 12 юни, петък
Какво означава, ако видите сойка? Скритата сила и синьото перце
„Тъмната вещица“ от Нора Робъртс
3 напитки, които стимулират метаболизма веднага след ставане
Прецедент: Цял континент разреши шофиране след употреба на марихуна
Чудо: Момиче падна от 12-ия етаж и оцеля (ВИДЕО)
Магнитна буря ще удари Земята в петък
Награждават призьорите от Националния литературен конкурс „Този безкраен свят“ във Варна
Над 250 участници се включиха в Националния форум на социалните услуги край Варна
Олимпик (Варна) са доволни от деветото място в Североизточната Трета лига
Как се е появил полът: AI моделира интимния живот на първите животни на Земята
Нова генна терапия за аутизъм показва обещаващи резултати
Лунен метеорит разкрива историята на три древни сблъсъка
Могат ли милион сателита с AI да предизвикат хаос в орбита? Мъск не мисли така
Вулкан в Антарктида изхвърля злато всеки ден
Фосили на 5 млн. години: Откриха най-голямото китово гробище в Индийския океан