Употребата на витамин С като добавка предлага в пъти по-слаба полза, отколкото един портокал с еквивалентно съдържание на витамина. Учени от университета на Милано са доказали това твърдение с нагледен експеримент.
Те дали на доброволци в добро общо здраве по едно питие през две седмици: пресен сок от портокал, съдържащ 150 мг витамин С; вода с 150 мг разтворен витамин С от таблетки и за последния тест – смес от захар и вода без витамини. Учените събрали кръвни проби от участниците непосредствено преди консумацията на всяка напитка, а след това по още 3 проби: след 8, 16 и 24 часа.
Те изложили кръвните проби на оксидативен стрес от водороден пероксид и оценили пораженията, които той нанесъл на ДНК за 3 и 24 ч. Само при пробите, взети при консумирането на портокалов сок била наличнаантиоксидантна защита. Кръвните проби, взети при прием на вода с разтворен витамин С и вода със захар, не демонстирали никаква защита на ДНК от пероксида.
Пресният портокалов сок обаче показал ефекта си веднага – след 3 часа, ДНК пораженията били около 20% по-малко, а след 24 ч – 16% по-малко, в сравнение с останалите проби. Това се дължи на комплексността на витаминовата групировка в природните източници, която е много по-сложна от тази на синтетичните витаминови добавки, споделя д-р Серена Гуарниери, ръководител на изследването.
Друго изследване на същия екип акцентира върху количеството витамин С, необходимо за да се проявят неговите защитни свойства. Данните на учените сочат не само че защитата, предлагана от естествените съединения, е по-комплексна, но и че витамин С работи най-добре в по-малки количества: приемът на повечко хапчета дневно не засилва ефекта им и може дори да го погаси.
Гуарниери пояснява, че витамин С не е единственият химикал в портокалите, който дава антиоксидантна защита. В плода, той е част от матрица на взаимносвързани фитохимикали: цианидин-3-глюкозид, флаванони и каротеноиди. Макар точният им механизъм на взаимодействие все още да не е известен на науката, очевиден е нагледният факт: при таблетките с витамин С и обогатените храни и напитки липсват подобни сложни химични зависимости и приемът им не е толкова ефективен в подсилване на здравето.
За най-добра антиоксидантна защита се препоръчва прием на пресен сок или цели плодове, богати на витамин С.
Още полезна информация за здравето четете на Puls.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Технологичните акции подкрепиха оптимизма на борсите в Азия
Кандидат-студентите избират право и икономика, но те не се търсят на трудовия пазар
Започва изпълнението на първите отсечки на „Зеления ринг“ на София
Русия прехвърля разходите за защита от дронове на бизнеса
IPO-то на SpaceX вдъхва нов живот на инвестирането на дребно в Европа
Франция и Германия се отказват от съвместния си проект за изтребител
Премиери и световни звезди на Опера в Летния театър във Варна между 16 юни и 25 август
Нова криза с боклука в София? Спекулации и само "буря в чаша вода", заяви Николай Неделков
Пощенска банка, Сирма Груп Холдинг и Ethermind са големите победители в Transform IT Awards 2026
Филмът "Светлина от дълбините" - младежи превръщат различията във възможности
Когнитивните признаци, че сме изтощени и ни трябва почивка
Левски обяви абонаментна кампания с големи бонуси + ВИДЕО
Босът на Кампос: Когато Никола догони Камара едва не получих инфаркт
Турци идват за национал на Левски
ЦСКА провежда важна среща с Министерството на спорта
Напуска ли ЦСКА? Янев чака крило за съдбоносен разговор
Бат' Венци се закани на ЦСКА и критикува "свещените крави"
5 супи за Петрови пости
Кои летни напитки ни дават енергия и кои храни ни изтощават?
10 навика, подсказващи за ниска интелигентност
Нумерологична прогноза за 9 юни
Италиански омлет на фурна
Забравете островите: това скрито кътче на Гърция ще ви остави без думи
Международна награда за панорамната асансьорна кула на „Алея Първа“
Костадинов за "Баба Алино": Бизнесът продължава да работи с пълна сила
Шофьор излезе с колата си от пътя край Варна и се потроши
В Халкидики премахват чадъри и шезлонги, заключени с катинари на плажовете
Седем държави от ЕС настояват за пълно премахване на колите с бензин и дизел
Габровец открадна дамска чанта от хотел на Златните
„Обаждане“ от отвъдното: 7 зловещи знака, че някой се опитва да се свърже с вас
Откриха нова линия на симетрия на Земята: Разделя я на източно и западно полукълбо
Уникални същества, открити в китайски пещери
Най-големият корал в света, на повече от 2000 г., бе открит край Марианските острови
Очаква се силна магнитна буря
ЕКА планира следващото изстрелване на „Ариана 6“ за 17 юни