Умерената консумация на алкохол не удължава човешкия живот, показва ново проучване, цитирано от ЮПИ.
Данните оспорват по-ранни констатации, според които чаша вино на ден е здравословна.
Проучването е на изследователи от университета във Виктория, Британска Колумбия, Канада, и от университета на щата Ню Джърси.
Учените казват, че предишните препоръки, в които се подчертава ползата от консумацията на виното за удължаване на живота, са се основавали на погрешни научни изследвания.
Много проучвания показват, че хората, които консумират спиртни напитки умерено, живеят по-дълго от тези, които не пият, като това се дължи на по-малките рискове от сърдечни заболявания и други хронични болести. Така се стигна до разпространеното мнение, че приемът на алкохол в разумни граници може да има положително въздействие върху здравето, казват специалистите.
Не всички проучвания обаче представят алкохола по този начин и новият анализ обяснява защо, отбелязва ЮПИ.
Хората трябва да бъдат "скептични към твърденията, че умерената употреба на алкохол може да удължи живота и да намали риска от сериозни здравословни проблеми и преждевременна смърт", казва водещият автор на проучването Тим Стокуел от университета във Виктория, Британска Колумбия. "Да се пие по-малко или изобщо да не се пие е по-съвместимо с подобряването на здравето и благосъстоянието", смята той.
Според Стокуел изследвания, които показват благоприятно въздействие от употреба на алкохол, обикновено са фокусирани върху по-възрастни и не отчитат навиците на хората да пият през целия си живот.
Те сравняват доброволци, които консумират спиртни напитки умерено, с групите на въздържателите и на нередовно пиещите, които включват и възрастни хора, отказали се от алкохола или намалили консумацията му заради здравословни проблеми.
"В сравнение с тях хората, които продължават да пият, изглеждат много здрави“, казва Стокуел, като отбелязва, че външният вид може да създаде погрешно впечатление.
За целите на изследването учените анализират 107 публикувани проучвания, които проследяват състоянието на доброволци във времето и изследват връзката между алкохолните навици и продължителността на живота.
Обобщените данни сочат, че при тези, които малко или умерено консумират спиртни напитки - между едно и две питиета седмично, има с 14% по-нисък риск от смърт през изследвания период в сравнение с въздържателите.
Това обаче се променя, когато изследователите се задълбочават над данните. Според тях умереното пиене не е свързано с по-дълъг живот в няколко по-подборни и щателно направи проучвания.
В тях са включени хора, които в началото са били сравнително млади (средно под 55 години) и са се уверили, че бившите и тези, които от време на време консумират алкохол, не се смятат за въздържатели.
"Добре планираните и качествено проведени проучвания не откриват ползи за здравето“, казва Стокуел. "Зле подготвените и направени проучвания обаче откриват големи ползи", отбелязва експертът.
Констатациите са публикувани в Journal of Studies on Alcohol and Drugs.
(БТА)

Китай бърза да обезвреди тиктакаща бомба със закъснител за имотния пазар
ЕС все още няма емисар, който да участва в преговори с Русия за Украйна
Тръмп иска да засили икономическия натиск върху Иран, какви са вариантите му?
Кадър на деня за 16 август
АЕЦ "Козлодуй" работи без промяна в графика, предприети са мерки заради ниското ниво на Дунав
Спортните залози набират популярност в плановете за забогатяване на поколение Z
Растения срещу комари и други насекоми
Емоции, грация и медали: България се представи отлично във Франкфурт (СНИМКИ)
Илияна Йотова: Българският трибагреник отново е на световния връх в художествената гимнастика
ЦСКА разби "Ботев" (Вр) с 5:0 с човек по-малко
Президентът Илияна Йотова поздрави гимнастичките ни
Илиана Раева с много силни думи за грациите ни
Дунав обърна Локо Пд на Лаута
Треньорът на Ботев Враца посочи грешката на отбора му срещу ЦСКА
В Испания: Сити и Барса се разбраха за Родри!
Янев коментира Иту и отсече: Изпълнихме много добре плана
Таро карта за 17 август, понеделник - Луната
Дневен хороскоп за 17 август, понеделник
Седмичен хороскоп за 17 - 23 август: Емоции за Лъва
От една мечта до собствен бранд – историята на Силвия и Studio REFORMER Vibe
5 насекоми, които са полезни за градината
Седмична таро прогноза за 17 - 23 август
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
МЗ намали заплатите на директорите на държавни болници
ББА поиска анализ и обществен дебат преди административната реформа в здравната система
Езиковата мрежа на мозъка е по-голяма, отколкото се смяташе, откриха учени
ЦИК: Машините, на които ще гласуваме през октомври, са с изтекла гаранция
Портних: Дори картинките не са на Коцев. Ние му ги оставихме. Той просто ги наследи.
Златен медал: Стилияна Николова е световна шампионка на бухалки
На 28 юли 2061 човечеството ще види Халеевата комета
През това лято във Варненска област данъчните са разкрили над 250 нарушения на търговци