ЕС прибърза със залагане изцяло на електрификацията и електромобилите като единствения вариант за бъдещето на автомобилните паркове. Електромобилите имат добри качества, но залагането само на един енергиен източник не е добра идея. Сега Европа бере първите горчиви плодове от това решение, като те няма да са единствените. Целта е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, това коментира Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването "Светът е бизнес" с водещ Ивайло Лаков.
На автоизложения в Китай се вижда пълната доминация на електромобилите в страната. Китай има повече контрол на наличието и залежите на литий, отколкото страните от ОПЕК разполагат върху петрола, каза Желев. Той допълни, че страната освен контрол върху лития, разполага и с усъвършенстваната технология при електромобилите, което прави крайният продукт опасно конкурентен.
Гостът обясни, че складовете на производителите на електромобили са пълни, тъй като продажбите се забавиха по света. Той допълни, че е било грешка от страна на Европа да се фокусира догматично само върху електромобилите и тяхното приемане, а сега ЕС се сблъсква с последствията на това решение. След като първите приемници на електромобилите се изчерпаха от пазара, тъй като вече притежават електрическо превозно средство, липсват достатъчно купувачи, които да поддържат пазара.
Взетите решения на управленско ниво в автомобилната индустрия дават отражения със закъснение, като чак сега се виждат проблемите от агресивното налагане на елекртомобилите. Гостът смята, че възобновяване на нормалното състояние на сектора е много трудно и то ще дойде със закъснение, ако се вземат решения сега. Тепърва ще станем свидетели на преките отражения на субсидиите, които бяха предложени от редица Западни държави за покупката на електромобил. Той допълни, че те накараха хората да се интересуват само от субсидията, а не от качеството на закупения продукт.
Гостът смята, че Tesla не разполага с впечатляваща технология на моделите си и е скептичен по отношение на изпълняването на обещаният от Илон Мъск електромобил за $25 000. Желев обясни, че Toyota е предприела правилния подход, като е били по-умерена и е заложила на хибридите.
„Резултатите са факт - те (Toyota) са най-мощната автомобилна компания в света, без значение от пазарната им капитализация. Вероятно ще останат, защото тази нагласа очевидно, след като 30 г. те инвестират последователно и плащайки много висока тактическа цена за развитието на тази технология, сега просто им предстои да берат плодовете, за това че си дават сметка, че не може да заменим целта със средството. Целта, ако все още смятаме, че има такава цел, е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние тук си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, които са и по-малко рискови от пазарна и икономическа гледан точка.“
В България имаше идеи за субсидия за електромобилите, но тя не се въведе, като това може да се е оказало ползотворно за страната, тъй като сега може да се види какво ще предложи изчистеният пазар. Гостът каза, че ако разгледаме данните за регистрациите на автомобили у нас през първото тримесечие на тази година се отбелязва двуцифрен процентен ръст спрямо миналата година, като може да кажем, че сме подобрили резултатите от 2019 г. Делът на електромобилите сред продажбата на нови автомобили е паднал на почти наполовина, което отразява цялостните европейски тенденции.
От друга страна делът на хибридите се увеличава, а бензиновите автомобили остават доминиращи на пазара. Гостът обясни, че съвременните автомобили с двигатели с вътрешно горене не са толкова мръсни, колкото често се представят. На повърхността данните изглеждат добри, но геополитическият и макроикономическият климат около страната ни е фактор, който влияе сериозно на автомобилната индустрия.
Автомобилният парк в България остава най-старият в ЕС, като средната възраст е някъде около 20 г., но точни данни за възрастта липсват, тъй като не се измерва по начин, който да е съпоставим с другите страни от ЕС. Българинът употребява колата си по-дълго време, което изкривява търсенето и предлагането на първичния и вторичния пазар. Гостът очаква цените на вторичния пазара да продължат да се повишават, но въпросът е с какъв темп, тъй като факторите, влияещи над сектора са трудни за предсказване.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Хедж фондът Man Group съкращава служители в Лондон и мести позиции в България
Испанската Santander се отказа да кредитира бившия кандидат за активите на "Лукойл"
Apple се опитва да се възползва от тенденцията за миниприложения
Мрачните икономически данни от Китай охладиха настроенията на борсите в Азия
Ден на отворените врати в Университета по застраховане и финанси ще се проведе на 18 ноември
Китай започна масово производство на летящи коли
Защо колите в Русия поскъпват драстично: "Купи сега, утре ще е по-скъпо"
Сирене, картофи, месо, зеленчуци - основни храни поскъпнаха с много
Американският гигант "Карлайл" има интерес към активите на "Лукойл"
"Възраждане" атакува Зафиров за социалната политика, Рая Назарян се намеси
Мбапе се предаде пред головата мощ на Кристиано Роналдо
Иван Иванов отпадна на четвъртфиналите в Турция
Мъри Стоилов цака ЦСКА
Голяма новина за новия треньор на Лудогорец
Клоп се завръща! Еко кога и като какъв
България официално става футболно джудже при загуба от Турция
5 неочаквани признака, че здравето на червата е влошено
Black Weekend идва в Технополис с намаления до -50%
Истината за колагена: Кога и как да започнете да го приемате
10 дни за уют и вдъхновение у дома: Черният петък на HomeMax започва
Постна класика: Пълнени чушки с ориз и зеленчуци
Какво не се прави по време на пости
Полицията във Варна с голям удар по контрабандните цигари
КНСБ отбелязва незначително изменение в цените на продуктите в малката потребителска кошница
След София най-високи са заплатите във Варна: Взимате ли над средното възнаграждение?
Мирчев с въпроси към Борисов за укриването на Цветан Василев
Докъде е стигнал строежът на новата Рейдова кула на Морска гара във Варна?
Екипът на Благомир Коцев: Варна е на кръстопът, България на вододел
Извънземен живот в системата K2-18: Шансовете за това са големи
Китай откри първата фабрика за масово производство на летящи таксита
Blue Origin успешно върна първата степен на ракетата New Glenn
Магнитната буря на Земята продължава почти две денонощия
Mars Express снима последствията от ледниковия период на Марс
Учени от САЩ назоваха датата, на която астероид може да се сблъска с Луна