В планините, където североизточната част на Северна Македония граничи със западната част на България, работниците се пекат в жегата в края на септември. Те навлизат във финалните етапи на изграждането на стратегически критичен високоскоростен път, свързващ столиците Скопие и София.
Пътят е част от планирания маршрут, известен като Коридор 8, свързващ адриатическото крайбрежие на Италия по море с Албания, след което се простира през Северна Македония до пристанище Варна на българското черноморско крайбрежие. Работи се и по жп връзка по същия коридор.
Когато бъде завършен, той ще закотви страните от Западните Балкани Албания и Северна Македония в европейската транспортна и търговска мрежа, буквално проправяйки пътя им към Европейския съюз, като същевременно предоставя на НАТО стратегически военен коридор.
Но железопътният и пътният проект, подобно на кандидатурата на Северна Македония да се присъедини към европейския блок, е изпълнен с пречки, забавяния и спорове, пише Euronews.
Премиерът Християн Мицкоски обвини България, че не се е ангажирала с железопътния маршрут на своя територия, заявявайки, че жп линия ще завърши в “задънена улица“ на българската граница. Той заплаши да пренасочи средствата от ЕС, предназначени за проекта, към друг маршрут, известен като Коридор 10, който ще свърже Скопие с Белград и Будапеща на север, където евроскептичните националисти, смятани за близки до Мицкоски, са в правителството.
Спорът идва на фона на това, което български официални лица смятат за по-нататъшно разплитане на отношенията между двете страни, които паднаха до ново дъно, след като дясната партия ВМРО-ДПМНЕ спечели победата на парламентарните и президентските избори в РСМ през май миналата година.
Дългогодишен спор има и с Гърция относно името на Северна Македония. Той се появи отново, тъй като националистите в Скопие неофициално наричат страната “Македония“ в това, което официални лица в Атина виждат като грубо нарушение на Преспанското споразумение от 2018 г.
Това означаваше, че миналата седмица нямаше единодушно съгласие между посланиците на ЕС за отваряне на първите преговорни глави за присъединяването на Северна Македония към блока. Междувременно съседна Албания получи зелена светлина.
Въпреки че Албания вече изпреварва своя съсед, официални лица в Брюксел и Скопие все още се надяват, че наскоро създаденото македонско правителство ще остане фокусирано върху пътя си към присъединяване.
Изпълнителната власт на ЕС залага на новия си план за растеж от 6 милиарда евро за Западните Балкани, съгласно който ще инжектира инвестиции в седемте страни кандидатки от Западните Балкани през следващите три години в замяна на реформи, предназначени да доближат техните икономики и общества до ЕС.
Друга характеристика на плана за растеж е, че страните, които не успеят да постигнат целите си за реформи, могат да видят отпуснатите им средства към други страни в региона на Западните Балкани. Източници от ЕС казват, че моделът е предназначен да създаде “конкуренция“ между съседите и да стимулира по-бързи реформи.
Държавите-членки имат право на вето
Но дори Скопие да изпълни успешно всичките си цели и да извлече ползите от Плана за растеж, то може да напредне по пътя си към членство в ЕС само ако продължи да подобрява отношенията със съседна България. Това ще се окаже предизвикателство, тъй като депутатите в София и Скопие продължават да обменят бойна реторика.
Всяка държава-членка трябва да даде изрична зелена светлина за отварянето на всяка стъпка в процеса на присъединяване към ЕС.
В отговор на неуспеха на посланиците на ЕС да придвижат преговорите за присъединяване със Северна Македония, бившият премиер Бойко Борисов каза, че Скопие трябва да "се изправи пред последствията от действията си", обвинявайки правителството на Мицкоски, че обвинява България за забавяне на кандидатурата си за членство.
Борисов също така призова за оставка на вицепремиера и министър на транспорта на Северна Македония след словесна война, свързана с маршрута на Коридор 8, свързващ столиците на двете държави.

Разпродажбите на технологичните акции доведоха до най-дългия спад на Уолстрийт от август
Meta спечели антитръстовото дело за придобиването на Instagram и WhatsApp
Саудитска Арабия се е съгласила да инвестира 600 млрд. долара в САЩ
Общоевропейският индекс Stoxx 600 спадна до най-ниско ниво от месец насам
Мерц рискува да провали шанса си да възроди Германия
Microsoft и Nvidia ще инвестират 15 млрд. долара в Anthropic
Изпробват в орбита авариен скафандър за бъдещи кораби
Фъстъченото масло е суперхрана за сърцето, мускулите и ситостта
Пълнени чушки с ориз и зеленчуци
Сачева: Освен пенсионерите, по празниците бедността се усеща и при децата
Шефът на щангите каза дали Карлос Насар отива в Бахрейн
Този мач не означава нищо, а просто е една победа
Бат Венци избухна: Долу ръцете от Гонзо!
Десподов каза как "лъвовете" спасиха капото
Артилеристите треперят. Талисман може да е аут за 2 месеца
България е на дъното, но Сашо Димитров грее от щастие
10 постни рецепти за Деня на семейството
Нумерологична прогноза за 2026 година
Шоколадов тарт без печене и без захар
Beverly Hills Polo Club: Спортен шик за есента
Маникюри за зодия Козирог (+Снимки)
„Да обичаме себе си е най-важният урок, който хашимото и всяка болест иска да ни даде“
Все повече шофьори минават на регенерирани гуми
Спипаха мъж с дрога във Варна
Кои са автомобилите с най-комфортни седалки
Излъчиха шампионите по футбол и волейбол в Общинските ученически игри във Варна
Практично: Как да спасим колата от кражба с подръчни средства
Нова невробиологична теория не успява да обясни преживяванията близо до смъртта
Какво убива животните в океана
Откриха следи от живот на Земята, по-стари от 3,3 млрд. години
Дефицит на две вещества може да доведе до развитието на зрително увреждане
Франция ще тества в орбита спасителен скафандър за бъдещ пилотиран кораб
НАСА представя материали за 3I/ATLAS на специален брифинг: Какво да очакваме