Големите държави в ЕС проявяват изненадващо лицемерие по отношение на "зелената революция" в автомобилния сектор. Докато говорят за "чистите" електромобили и за бъдеще без въглеродни емисии, Германия, Франция, Италия раздават колосални субсидии за покупка на автомобили, движещи се с бензин и дизелово гориво. Става дума за стимули на обща стойност 42 млрд. евро годишно, твърди екологичната група "Транспорт и околна среда" (T&E).
Лъвският пай от субсидиите отива за покупка на фирмени/ведомствени коли и значителен процент от тях са мощни джипове, които отделят повече СО и СО2, разкрива проучване, възложено от T&E. А автомобилите за служебно ползване са "гръбнакът" на пазара - те представляват 60% от продажбите в Европа, пише "Сега".
Проучването се фокусира върху шест държави от ЕС, които са най-големите автомобилни пазари, плюс Великобритания.
Начело се оказва Италия с 16 млрд. евро субсидии за служебни автомобили, задвижвани с изкопаеми горива. Втора е Германия с 13.7 млрд. евро. Далеч след тях, но също с впечатляващи бонуси, са Франция и Полша (съответно 6.4 млрд. евро и 6.1 млрд. евро годишно), показва проучването на консултантската компания Environmental Resources Management.
Как се трупат тези шокиращи държавни помощи?
Ето примери за специални отстъпки за служебни дизелови/бензинови коли:
В Италия при покупка на автомобил, който ще се ползва смесено - и за служебни, и за лични цели, фирмата може да ползва 40% намаление на ДДС. И още, работодателят може да си приспада преди облагане до 70% от цената на колата в продължение на пет години. Освен това има отстъпка и от годишния данък "МПС".
Самата покупка се насърчава с пряка субсидия, която варира от €1500 до €4000 според вида на автомобила.
Изследването дава още интересни данни, които обясняват парадоксите - държавите, които прекаляват със субсидиите, очевидно го правят, за да подкрепят своите автомобилни индустрии. През 2023 г. например 4-5 млрд. евро от държавните "фосилни" помощи са отишли за коли от три марки - BMW, Volkswagen и Mercedes-Benz. ЕК обаче не забелязва тази откровено протекционистка политика.
Субсидиите изкривяват пазара и вредят на конкуренцията. Заради особените насърчителни мерки близо 70% от новите коли се купуват като служебни (за личните МПС-та няма "фосилни бонуси"). Изследването разкрива и друг парадокс - колкото по-мощен е автомобилът, тоест колкото повече СО2 емисии отделя, толкова по-високи са субсидиите
Във Франция за "Фиат 500" на бензин (клас А) субсидията е 5485 евро, а за мощен "Лексус" (клас Е) е 8017 евро.
21 618 евро - толкова е годишният сбор от насърченията, които Италия осигурява при покупката на мощни автомобили като Audi S6 за служебно ползване.
Над 15 млрд. евро от парите на данъкоплатците в петте държави от ЕС отиват за субсидиране на фирмени и ведомствени джипове, обобщава проучването.
„Напълно нелогично и неприемливо е да продължаваме да влагаме милиарди средства на данъкоплатците в технология, която е в пълно противоречие с програмата на Европейската комисия за екологичен преход“, коментира пред СNN представител на T&E.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен още през септември възложи на новия еврокомисар по въпросите на климата Вопке Хьокстра да предложи план за ускорено премахване на субсидиите, свързани с използването на изкопаеми горива.

Wall Street записва трети пореден ден с ръстове в очакване на ход от Фед
Бизнесът търси все повече интердисциплинарно подготвени специалисти
Петър Чобанов: Позитивите от еврозоната няма да дойдат автоматично като подарък
Жени в армията – Европа се подготвя за новите предизвикателства за отбраната
Съоснователят на "Лукойл" Леонид Федун продаде дела си в компанията
1 млрд. лв. ще бъдат инвестирани в развитието на въглищните райони в България през 2026 г.
Честит имен ден на Стилиян, Стилияна, Щилиян, Щилияна, Щерян и Щеряна
Хороскоп за 26 ноември - практични съвети за зодиите
Трикове, с които да намалим вечерната тревожност
Дългът на "Руските железници" достига 50,8 млрд. долара
Сигнали от София: Плащаме данъци, а няма елементарни нужди и удобства
ChatGPT срещу сервизите: Да спестиш 3 хил. долара с помощта на изкуствен интелект
Спортът по телевизията днес, 26 ноември
Мачовете по телевизията, днес 26 ноември
Ковънтри продължава да мачка, дръпна с 10 точки в Чемпиъншип
Трилър в Ботевград! Реал излъга Апоел в Евролигата
Арсенал - Байерн Мюнхен
Извънземна класа: Магията на Кенан Йълдъз донесе първа победа на Юве в Шампионска лига
Таро карта за 26 ноември, сряда
Дневен хороскоп за 26 ноември, сряда
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от "Зоотрополис 2"
Задължителни ястия за Андреевден
Фитотерапевт: Черен бъз с мащерка е златна комбинация за имунитет
3 мандали разкриват какво ви очаква през декември
Разкриха нови факти за трагичното потъване на "Титаник"
Желязков: Всяка държава трябва да e равно представена при преговорите за нейното бъдеще
Пета титла за бадминтонистите на Ракетлон (Варна)
Тръмп: Споразумението за край на войната е все по-близо
Трагедията е огромна! Втора жертва на катастрофата край Шумен
Макрон: Мирните преговори за войната са в решаващ момент
Три ключови тенденции, които определят бъдещето на електроенергията
Учени предлагат на Луната да се създаде „резервно копие на живота“
Революционно откритие: Нивото на тревожност се контролира от имунни клетки
Препарат се провали във финалната фаза на изпитванията срещу болестта на Алцхаймер
Лек като алуминий, здрав като стомана: Създадоха нов материал, подходящ за летателни апарати
Китай изстреля безпилотния „Шънджоу-22“ към станция „Тянгун“