IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Счупен ли е бизнес моделът на Германия?

И трите основни индустрии в страната са в криза

Счупен ли е бизнес моделът на Германия?

Снимка: БГНЕС/ EPA

В своята над 30-годишна кариера в областта на корпоративното преструктуриране, консултантът Андреас Рютер е видял всичко: крахът на dotcom, 11 септември, глобалният финансов срив, кризата в еврото, Covid-19. Но това, което се случва в момента в корпоративна Германия, е „безпрецедентно“ и „от съвсем различен порядък“, казва Рютер, държавният ръководител на AlixPartners.


Изключително важният автомобилен сектор на федералната република, химическата промишленост и инженерният сектор са в спад едновременно. Фирмата на Rüter е толкова затрупана от търсенето на преструктуриране, че отблъсква потенциални клиенти.

През последните три години най-голямата икономика в Европа бавно, но стабилно потъна в криза. Страната не е отбелязала значим тримесечен растеж на реалния БВП от края на 2021 г., а годишният БВП е на път да се свие за втора поредна година, пише Financial Times. Индустриалното производство, с изключение на строителството, достигна своя връх през 2017 г. и оттогава е намаляло с 16 процента. Според последните налични данни корпоративните инвестиции са намалели през 12 от последните 20 тримесечия и сега са на последно ниво, наблюдавано по време на ранния шок от пандемията. Преките чуждестранни инвестиции също са намалели рязко.
Светлината на хоризонта е трудна за откриване. В последната си прогноза МВФ казва, че германският БВП ще нарасне само с 0,8% през следващата година. От най-големите и богати икономики в света само Италия се очаква да расте толкова бавно.

В производството, където Германия е традиционната сила на Европа, нещата изглеждат особено мрачни. Volkswagen предупреди за затваряне на заводи на родна територия за първи път в историята си. 212-годишният Thyssenkrupp, някога символ на германската индустриална мощ, е затънал в битка в заседателната зала за бъдещето на своя стоманодобивен отдел, като хиляди работни места са изложени на риск. Производителят на гуми Continental се стреми да отдели затруднения си автомобилен бизнес на стойност 20 млрд. евро. През септември 225-годишната семейна корабостроителница Meyer Werft избегна на косъм фалита с помощта на правителството от 400 милиона евро.

Робин Винклер, главен икономист на Deutsche Bank в Германия, определя спада в промишленото производство като „най-ясно изразения спад“ в следвоенната история на Германия. Той далеч не е сам. „Бизнес моделът на Германия е в сериозна опасност – не някога в бъдещето, а тук и сега“, предупреди през септември Зигфрид Русвурм, президент на Федерацията на германската индустрия. Една пета от оставащото промишлено производство в Германия може да изчезне до 2030 г., каза той. „Деиндустриализацията е реален риск.“

Тези ужасни прогнози идват в момент на нарастваща политическа нестабилност. Отношенията между партиите в крехката коалиция на канцлера Олаф Шолц – социалдемократи, зелени и либерали – са на дъното, като политическите им различия сега са толкова дълбоки, че мнозина очакват алиансът да се разпадне след няколко седмици, което ще доведе до предсрочни избори.

Тъй като политическият център отслабна, популистките партии като крайнодясната Алтернатива за Германия и твърдолевият Алианс Сахра Вагенкнехт се разраснаха, като тяхната огнена реторика поражда страхове за бъдещето на фино балансирана политическа система, основана на консенсус и компромис.
Икономисти и бизнес лидери обвиняват за икономическите проблеми на Германия високите енергийни разходи, високите корпоративни данъци и високите разходи за труд, както и това, което те описват като прекомерна бюрокрация. Тези проблеми се усложняват от недостига на квалифицирани работници и ужасното състояние на инфраструктурата на страната след десетилетия на недостатъчни инвестиции. Междувременно, според статистическата агенция на страната, изнервените германски потребители сега спестяват 11,1 процента от доходите си, два пъти повече от техните връстници в САЩ - като по този начин забавят още повече икономиката.
Не всички са мрачни. „Германия не е в упадък“, настоя президентът на Бундесбанк Йоахим Нагел в реч в края на септември, посочвайки силния пазар на труда – броят на безработните работници от 2,8 милиона е на най-ниското ниво от десетилетие – и силния баланс листове на немски фирми. „Германия като бизнес местоположение е по-добра от настоящата си репутация“, добави Нагел.

Все пак Германският съвет на икономическите експерти предупреждава, че страната е изправена пред нова норма на нисък растеж и лоши икономически резултати. Той изчислява, че потенциалният темп на растеж - темпът, с който икономиката може да се разшири без прегряване - сега е само 0,4 процента, което е спад от вече ниските 1,4 процента, поради недостиг на работна ръка и слаб растеж на производителността.

След години на снизходителни лекции от Берлин за реформи и фискална дисциплина, на останалата част от Европа може да бъде простено, че е почувствала нотка злорадство . Но ако най-големият нетен вносител на ЕС е в криза, целият блок страда. Близо две трети от целия внос на Германия идва от други държави от ЕС, а федералната република представлява една четвърт от БВП на ЕС. В съчетание с политическите и икономически проблеми на Франция, това рискува да дестабилизира по-широкия ЕС.

„В продължение на 15 години германската икономика беше като кораб, плаващ със силен попътен вятър“, казва Клеменс Фуест, президент на базирания в Мюнхен икономически мозъчен тръст Ifo, посочвайки силния растеж на заетостта, бюджетните излишъци и тлъстите печалби на индустрията, осигурени от труда пазарни реформи, ниски лихви, евтин руски газ и оживена световна търговия. „Сега е изправен пред много силен насрещен вятър.“

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
ЕС
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата