През 2022 година Volkswagen планира да отвори нова фабрика в Източна Европа. Все още не е ясно къде германският концерт ще избере да построи своята Mehrmarkenfabrik, но думите на Митко Василев, управител на Германо-българската търговско-промишлена камара, предизвикаха дискусии в съседна Сърбия, която също се брои за инвестицията. В отговор на неколкратните запитвания до централата на концерна, ДВ получи единствено официалното съобщение за медиите и кратката информация, че решение още не е взето.
От България до Турция - предимства и недостатъци
"Плановете на Volkswagen за фабрика в Югоизточна Европа наелектризираха не само медиите в потенциалните инвестиционни дестинации на Балканите", пише днес австрийският "Ди Пресе". Според вестника, решението на Управителния съвет на Volkswagen може да се очаква през май. Авторът на статията Томас Розер анализира предимствата и недостатъците на държавите, очакващи голямата инвестиция. Според него най-напред прави впечатление фактът, че за Унгария изобщо не става дума - не само поради ръста на заплатите в тази страна, но и заради недостига на работна ръка. По-нататък в "Ди Пресе" четем:
"Срещу изграждането на фабрика на Volkswagen в Турция говори обстоятелството, че отношенията между ЕС и Анкара са обтегнати. Проблемите на Румъния пък са липсата на автомагистрали, повишеното равнище на заплатите и прегрелият пазар на работна сила в някои региони. (…)
Леко фаворизираната България разполага с едва ли не перфектна площадка за новата фабрика на Volkswagen - това е закритият още през 2008 година металургичен комбинат Кремиковци в близост до софийското летище. За инвестицията се бори и процъфтяващият Пловдив. Като член на ЕС България печели точки и по линия на стабилността и на много тесните търговски връзки с Германия. Докато Сърбия и аутсайдерът Северна Македония са привлекателни както поради ниските равнища на заплатите, така и заради някои силни финансови предимства: като кандидати за членство в ЕС те все още не са длъжни в пълен обем да спазват строгите ограничения за държавните субсидии. Едва ли някаква роля ще изиграе обаче Споразумението за свободна търговия на Сърбия с Русия: и в момента то не важи за автомобилите на Фиат, които се сглобяват в Крагуевац", пише "Ди Пресе".
"Сърбия пред земетресение"
На 3 март сръбският вестник "Новости" публикува статия под заглавие "Volkswagen прави фабрика в Шумадия". Още в началото авторът прогнозира, че Сърбия се намира пред истинско земетресение, защото според негови източници германският концерн бил избрал тъкмо Сърбия измежду конкуриращите се държави, сред които е и България. Вестникът твърди още, че предимствата на Сърбия са свързани с добрия икономически климат в страната, както и с приятелските отношения на сръбското държавно ръководство с "колегите от Германия". Цитиран е сръбският премиер Александър Вучич, според когото евентуалната инвестиция на Volkswagen изцяло "ще промени кръвната картина на нашата икономика".
Къде ще инвестира Volkswagen ?
Друг сръбски вестник, булевардният "Курир", също пише, че инвестицията на Volkswagen ще се приземи в Сърбия - най-вече заради по-евтиното производство, качествената работна ръка, държавните субсидии и възможностите, които предлагат споразуменията за безмитна търговия с Русия и Турция. "Няма нито една страна с добра икономика без автомобилна индустрия. С износа на 300 000 автомобила годишно нашата икономика ще придобие съвсем различен образ. (…) Ние сме по-конкурентоспособни както по отношение на работната сила и на качеството, така и по отношение на електроенергията например, чиито цени са по-ниски, отколкото в страните от ЕС", четем в публикацията на сръбския "Курир".

Разпродажбите на технологичните акции доведоха до най-дългия спад на Уолстрийт от август
Meta спечели антитръстовото дело за придобиването на Instagram и WhatsApp
Саудитска Арабия се е съгласила да инвестира 600 млрд. долара в САЩ
Общоевропейският индекс Stoxx 600 спадна до най-ниско ниво от месец насам
Мерц рискува да провали шанса си да възроди Германия
Microsoft и Nvidia ще инвестират 15 млрд. долара в Anthropic
Изпробват в орбита авариен скафандър за бъдещи кораби
Фъстъченото масло е суперхрана за сърцето, мускулите и ситостта
Пълнени чушки с ориз и зеленчуци
Сачева: Освен пенсионерите, по празниците бедността се усеща и при децата
Десподов каза как "лъвовете" спасиха капото
Артилеристите треперят. Талисман може да е аут за 2 месеца
България е на дъното, но Сашо Димитров грее от щастие
Турция не се даде на Ла Фурия и измъкна 2:2 в Севиля
Лудост в Глазгоу! Шотландия излъга Дания с 4:2 след страхотна драма
Ето кои отбори се класираха на Мондиал 2026. Всички резултати от зона Европа
10 постни рецепти за Деня на семейството
Нумерологична прогноза за 2026 година
Шоколадов тарт без печене и без захар
Beverly Hills Polo Club: Спортен шик за есента
Маникюри за зодия Козирог (+Снимки)
„Да обичаме себе си е най-важният урок, който хашимото и всяка болест иска да ни даде“
Все повече шофьори минават на регенерирани гуми
Спипаха мъж с дрога във Варна
Кои са автомобилите с най-комфортни седалки
Излъчиха шампионите по футбол и волейбол в Общинските ученически игри във Варна
Практично: Как да спасим колата от кражба с подръчни средства
Нова невробиологична теория не успява да обясни преживяванията близо до смъртта
Какво убива животните в океана
Откриха следи от живот на Земята, по-стари от 3,3 млрд. години
Дефицит на две вещества може да доведе до развитието на зрително увреждане
Франция ще тества в орбита спасителен скафандър за бъдещ пилотиран кораб
НАСА представя материали за 3I/ATLAS на специален брифинг: Какво да очакваме